Drie van die: Wensen voor Tom Clancy's The Division 2

Geplaatst: 4 maart 2019 17:00

Tom Clancy’s The Division had sinds de aankondiging in 2013 (!) mijn volledige aandacht. Een shooter in een realistische wereld van NYC, vol interessante details, gecombineerd met RPG-elementen. Als gamer zat ik lang te wachten op een dergelijke game. De game heb ik gekocht, tezamen met wat vrienden. De singleplayer heb ik volledig doorgespeeld en geheel NYC tot in den treure uitgekamd. De multiplayer heb ik uiteindelijk weinig gespeeld, omdat ik rond diezelfde periode vader was geworden. Mijn tijd was simpelweg schaars en was ik niet altijd in de gelegenheid om te spelen, tot mijn grote spijt. Want mensen, de game is gewoon erg goed en ik heb mij er behoorlijk mee vermaakt. Binnenkort komt deel twee uit en verplaatsen de agenten zich naar de hoofdstad van de Verenigde Staten, Washington DC. In beide steden ben ikzelf geweest, dus ik kan niet wachten om ook aldaar ontdek je plekje te spelen. Dit bracht mij tot drie punten die ik graag anders of toegevoegd zou willen zien aan het nieuwe deel. Vooral om de herspeelbaarheid en het generieke een beetje te doorbreken. Daarom mijn drie van die wensen voor The Division 2.

Meer RPG elementen maar wel realistisch

Dit lijkt een beetje tegenstrijdig, maar denk even mee. De hele game is gebaseerd op sterker worden dankzij equipment en het vrijspelen van vaardigheden. Dit is vanuit het perspectief van gameplay uitstekend. Je wordt beloond om verder te komen en je blijft zo spelen. Wat echter een valkuil is bij dit soort games, is dat er in de endgame weinig te doen is. Nu heeft The Division een online component die dit verder doorpakt, maar in de singleplayer zou dit beter benut kunnen worden. Wat dacht je van specifieke wapens of equipment die je nodig hebt voor speciale eindbazen die juist gemaakt zijn om je echt tot het maximale te laten gaan, zoals zoveel RPG’s hebben? Het zou net dat beetje meer bieden en met name de mensen tevreden stellen die wellicht meer de singleplayer spelen dan online. Een beetje fantasie kan geen kwaad, mits het maar past in de setting van de game. Kom maar met een experimentele railgun, geef dat speciale kevlar armour maar. Of om het misschien iets meer sci-fi te laten zijn, een camouflagepak gebaseerd op techniek om je onzichtbaar te maken.

Product Placement

Ok, dit is een riskante, maar denk ook bij dit onderwerp even mee. Een game in een realistische setting zou net dat beetje meer bieden als er ook echt bestaande merken worden gebruikt. Dit kan variëren van dus niet alleen de wapens, maar ook voertuigen, frisdrankmerken, IT-apparatuur, kleding etcetera. Uiteraard is dit zeer moeilijk, want wanneer is het passend in de setting en wanneer is het schaamteloze reclame? Het stadion uit het eerste deel was een uitstekende locatie geweest voor subtiele maar toepasselijke product placement; je verwacht daar wel een groot frisdrank- of biermerk. Autoreclames of winkels van echte kledingmerken zouden de stad net dat beetje meer tot leven wekken. Natuurlijk kan je het argument van creatieve vrijheid gebruiken om niet beperkt te worden tot wat een merk wel of niet mogelijk maakt. Het is echter vreemd dat men wel altijd de echte namen van wapens gebruikt, maar praktisch nooit van andere zaken in dit soort games.

Nog meer Easter Eggs

Dit is een beetje een aparte, want de eerste game had wel degelijk een aantal easter eggs, met name verwijzingen naar andere games van Ubi en zo verder. Maar het zou tof zijn als ze de vierde muur weten te doorbreken en je als gamer echt in hun wereld weet te trekken. Probeer echte nieuwsitems, memes of (zoals Activision of Bethesda deed) oude games te verstoppen uit ‘onze’ echte wereld en deze te combineren in de wereld van The Division. Bijvoorbeeld de inauguratie van Trump die helemaal niet zo massaal bezocht was. Wat als er ergens een PDA ligt met een nieuwsbericht dat hieraan refereert. Of als je over The Mall loopt dat je een game benoemd krijgt als Fallout 3? Of we komen een PDA van Michael Ironside tegen waarin ie aangeeft zojuist een baan gescoord te hebben als voiceover van Sam Fisher. Nog toffer zou zijn als ze hetzelfde trucje toepassen als Metal Gear Solid ooit toepaste: namelijk het lezen van je harde schijf om zo te dollen met jou als speler. Kortom, alles om jou als gamer meer beleving te bieden in een realistische setting.

The Division 2 staat nog steeds gepland voor een release op 15 maart aanstaande. De béta is al wat eerder, namelijk vanaf 7 februari. Vanaf dan zal in ieder geval duidelijker worden hoe de game daadwerkelijk in elkaar steekt en wat de makers voor ons in petto hebben. De setting is veranderd - jammer, maar logisch - naar de hoofdstad. Voor velen is dit wel degelijk een goede stap om het verhaal verder te brengen. Ik heb dan ook best wel hoge verwachtingen en de game wordt voor mij zekerheidje. Zelfs mijn vrouw vond het eerste deel behoorlijk tof. Dat brengt me meteen op het volgende: co-op op de bank. Oh wacht. Ik had er al drie.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Tom Clancy's The Division 2

Series

-

Uitgever

Ubisoft

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Google Stadia, PlayStation 5, Xbox Series

Releasedatum

15 maart 2019

Ontwikkelaar

Massive Entertainment

Gameliner Awards

Best of gamescom 2018

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord