Nieuws
Pocketpair kondigt eerste Palworld raid aan
17 maart 2024Pocketpair heeft de gaming community opgeschud met de teaser voor "Bellanoir", de eerste raid voor Palworld.
De geruchtenmolen draait op volle toeren nu we langzaam in de laatste levenscyclus van de consoles komen. De verwachting is dat voor zowel Sony als Microsoft in 2021 definitief een nieuwe console komt. Beide kampen proberen elkaar af te troeven. Als we kijken naar de huidige generatie, is deze wedstrijd gewonnen door Sony. Kijken we alleen naar de basis-consoles, is de PlayStation 4 ook qua hardware de beste. Houden we rekening met de Pro en One X varianten, is deze slag eenvoudig gewonnen door Microsoft. Dit is een wapenwedloop die al sinds jaar en dag speelt in de game-industrie en we maken ons op voor de nieuwe generatie. Wat wordt de nieuwe standaard? Wie gaat deze slag winnen en nog belangrijker, hoe gaan de games eruitzien?
4K 30 fps en 1080P 60fps. Dit zijn nu de twee standaarden. Het is het één óf het ander. Dit is jammer, want voor de huidige generatie is hoofdzakelijk 1080P op zestig beelden per seconde eigenlijk wel een belofte geweest. Door ontwikkeling van grafische mogelijkheden, zijn ontwikkelaars toch genoodzaakt gebleken om grafische pracht en praal voorrang te geven, ten aanzien van beeldverversing. Dus vaker dan wenselijk zijn games toch gedowngraded naar dertig beelden per seconde op 1080P. Kijken we naar de Pro en X variant, zien we iets interessants. Microsoft beloofde True 4K en Sony benoemde het wat voorzichtiger 4K. Hiermee kan je nog alle kanten op, want het wordt niet benoemd hoe dit behaald wordt. Checkerboarding of upscaling wordt vaak toegepast voor Sony’s console. En ook op de Xbox One X wordt niet altijd de volle 4K behaald. Dit moet een belofte worden die op de volgende generatie standaard moet zijn; 4K gamen. Met de bandbreedte die op dat moment mogelijk is vanuit de GPU, moet dit een continu mogelijkheid zijn. Of 4K op 60fps mogelijk is, moet echt blijken, maar mijn gok is van wel. 4K standaard op beide consoles of er komt een PlayStation in huis. Oh, en multiplayer met twee personen moet splitscreen full-HD in 60 fps kunnen.
Microsoft heeft een gewaagde, maar geen onlogische stap genomen door een console uit te brengen zonder disc-lade. Zij gaan uit van een principe dat de toekomst moet gaan worden, oftewel online en volledig digitaal. Niet iedereen ziet hier op te wachten. Maar toch gaat dit vanaf de lancering zo zijn. Zo spreek je direct beide doelgroepen aan. Namelijk de traditionele, (wellicht) oudere gamers met een fysieke collectie en de jeugdige generatie die altijd online is. Met de toename van free-to-play die kwalitatief nog eens steeds beter worden, ben je vrijwel altijd verzekerd van games. Als je nog iets extra neerlegt voor de online services heb je maandelijks gratis games. Leg je daar nóg iets bovenop, heb je zelfs de gelegenheid om games naar hartenlust te downloaden in de vorm van een Netflix-principe. Kortom, wellicht is er wel een noodzaak voor een goedkopere console, die nog sneller een doelgroep bereikt met lage kosten. We gaan vast de traditionele route bewandelen met een ‘Slim’, ‘S’ of Pro variant. Dit is al vrij gebruikelijk in de industrie en wordt ondertussen ook door de consument geaccepteerd. Vandaar dat de lancering gepaard met meerdere varianten ook een zekerheid gaat zijn.
Mijn verwachting is dat Microsoft het gaat winnen. Dit zeg ik om de volgende redenen: geld, geld en geld. Microsoft heeft duidelijk geïnvesteerd in verdienmodellen, ontwikkelaars en exclusiviteit van games. Ze hebben geleerd van hun fout om als eerste met een console te komen, terwijl ze zich ook richten op krachtige hardware. Al vanaf de allereerste Xbox hebben zij getoond rekening te houden met de ontwikkelaars, door te kiezen voor eenvoudige tools en architectuur. Dit houdt stand. Tevens door het investeren in Gamepass, Microsoft Store, Xbox Live en deze overal toegankelijk te maken (zelfs op de Switch) creëren ze één platform (helaas niet meer middels het ter ziele Windows Phone). Afgelopen E3 hebben zij ook vriend en vijand verrast door te overtuigen met een duidelijke gamers-gerichte presentatie. Dit kan weleens de doorslaggevende factor zijn, vooral omdat de exclusives die Sony nu heeft, nagenoeg alleen uit eigen huis komen. Hier schuilt een gevaar in. Microsoft heeft exclusiviteit én diversiteit. Mijn verwachting is dat daarom in de komende generatie Microsoft als winnaar uit de bus komt.
Met E3 voor de deur ga ik er vanuit dat we concrete aankondigingen gaan zien van beide kampen. Nu is alleen de vraag nog wanneer de consoles daadwerkelijk uitgebracht worden. Krijgen we beelden te zien? Ik verwacht van niet. Maar aan de andere kant is het mogelijk dat men wil verrassen en iets uit de hoge hoed tovert en realtime draait op een nieuwe console. Ach, durf te dromen.
Nieuws
Pocketpair heeft de gaming community opgeschud met de teaser voor "Bellanoir", de eerste raid voor Palworld.
eSports
Trevor "Quickshot" Henry, een icoon in de League of Legends-scene, verlaat na meer dan tien jaar de LEC.
Bit
Tim Sweeney en Gabe Newell zullen nooit echt vrienden worden, wat maar weer blijkt uit een mail van Sweeney richting het bestuur van Valve.
Terugblik
Ter ere van de nieuwe remake blikken we terug op de originele Alone in the Dark en wat deze game zo bijzonder maakte. Weet jij het?
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.