Drie van die: Teleurstellingen van de E3

Geplaatst: 19 juni 2016 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

De E3 is inmiddels voorbij en we hebben spectaculaire beelden voorbij zien komen tijdens de conferenties van de grote gameontwikkelaars, maar ook van de kleinere bedrijven. Maar waar hoogtepunten zijn, zijn er ook dieptepunten. Dit brengt elkaar in balans en om eerlijk te zijn, zag ik een hoop troep en rare dingen voorbij komen in de conferenties. Niet alles kan goed gaan, maar dit was toch op een niveau waarvan ik twijfelde of het wel belangrijk was wat ze toonden. Dat heeft meerdere redenen gehad en ik ga daar zo over uitweiden.

Verwarrende EA-presentatie

Het kon niet echt slechter gaan dan dit. De games die voorbij komen waren al lang verwacht en we zaten klaar om alles op een rijtje te zetten. Vervolgens beginnen ze met de aankondiging dat ze ook vanuit Londen aan het streamen zijn. Um.. wat heeft dit te maken met de E3? Kan wel nieuw zijn, maar daar zijn we niet voor aan het kijken naar de stream. Zijn ze eindelijk klaar en kunnen we gaan kijken naar de trailers, blijken ze weinig nieuws te bevatten. De trailer van Mass Effect: Andromeda was gewoon hetzelfde als een eerdere trailer. Gelukkig hebben ze wel een extra gameplaytrailer van Battlefield 1 uitgebracht, want de trailer die ze lieten zien tijdens de show, was gewoon een geremixte trailer van oudere beelden. FIFA 17 en de grote livestream van Battlefield 1 na de persconferentie hebben toch wel iets goed gemaakt, maar EA mag het de volgende keer gewoon op één plek houden. Dan kunnen ze het schema dat ze hebben gemaakt beter volgen.

Microsoft leidt af

Ten eerste, dat gedoe met de schermen tijdens het Gears of War 4,Forza Horizon 3 en ReCore stuk van de presentatie was niet nodig. Blijf lekker bij het grote scherm en schakel niet de hele tijd om. Dat is afleidend en buitengewoon irritant. Het gaat tenslotte om de game en niet om de mensen die staan te spelen. Ook die behoefte om telkens te melden dat het een Xbox One en Windows 10 exclusieve game is, had niet gehoeven. Als de presentator het drie seconden geleden heeft gezegd, hoef ik het niet opnieuw te horen van de voice-over. En de Minecraft Realms presentatie was ziekmakend zoet en ingestudeerd wat dan ook te horen was. Het werkt zeer afleidend wanneer er weer zo'n zoet en nogal raar klinkend stemmetje door de beelden heen blèrt.

Nintendo is karig

Ik zeg het niet graag, maar Nintendo heeft toch wat fans verloren. Tijdens de E3 zijn er nauwelijks nieuwe games aangekondigd. Daarbij is er erg veel gameplay van slechts twee games op de eerste dag dat ze streamden getoond. De dag daarop zijn er twee games ten tonele verschenen: Mario Party: Star Rush en Ever Oasis. Lieve zoete games, die mij misschien wel bekoren, maar ik denk niet dat iedereen er zo blij mee is. Tijdens Nintendo Treehouse Live was er live commentaar van belangrijke personen omtrent de ontwikkeling van Pokémon Moon en Sun, en The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Aangezien deze personen Japans spreken, moest er een tolk bijkomen en het terplekke vertalen van het Engels naar het Japans en omgekeerd. Dit haalde onnodig de vaart uit het gesprek, wat er uiteindelijk toe leidde dat het een beetje saai werd. The Legend of Zelda: Breath of the Wild was prachtig en qua gameplay was er veel om over te praten, maar moest dat nu echt zo lang duren? Zelfs ik ben op een gegeven moment afgehaakt, en daar is toch wel wat voor nodig.

Ik leg nou wel erg de nadruk op de dingen die ik niet goed vond gaan of die ronduit irritant waren, maar er was genoeg te zien tijdens de streams. Veel games zijn aangekondigd en er is meer informatie over al bekende games uitgebracht. Ik moet toch zeggen dat ik de Sony-stream het beste vond, wat jullie waarschijnlijk ook vinden, maar ook daar zijn een paar minpunten te vinden. Goed het enige wat ik kan bedenken is dat tijdens de opkomst van Hideo Kojima de grondlichten een beetje langzaam waren. Nu vraag ik me af, hadden jullie ook zo'n last van dezelfde dingen die ik irritant vond?

Lees meer