Anno 1800

  • Ontwikkelaar Blue Byte
  • Eerste releasedatum 16 april 2019
  • Platformen Pc
  • Genre Strategie
  • Gameliner score

Drie van die: Redenen waarom Anno 1800: The High Life gericht is op de lategame

Aan het begin van dit jaar kondigde Ubisoft Season Pass 3 voor Anno 1800 aan met direct de mededeling dat het bestaat uit drie uitbreidingen. Alle uitbreidingen focussen zich op de Old World en het verbeteren van de systemen op je eerste eilanden. Anno 1800: The High Life is de derde uitbreiding en is deze week uitgekomen. Deze uitbreiding voegt een aantal unieke gebouwen en systemen aan Anno 1800 toe, maar is vooral gericht op de lategame. Het duurt dus even, voordat je echt met de uitbreiding aan de slag kunt en de drie redenen daarvoor kun je hier onder lezen.

We gaan de hoogte in

Ik begin met het belangrijkste en meest unieke aspect van The High Life uitbreiding. De uitbreiding voegt namelijk wolkenkrabbers toe aan de game, die ervoor zorgen dat je meer inwoners op je eiland kwijt kunt. Dit heeft direct te maken met de lategame van Anno 1800, want om een wolkenkrabber te plaatsen moet je een totaal van vijfduizend Investors hebben. Dit is de vijfde en tevens laatste bevolkingslaag in Anno 1800 en die moet je ook nog voorzien in al hun behoeftes. De wolkenkrabbers van de Investors kunnen flink de hoogte in, want er zijn vijf verdiepingen. Dit gaat niet zonder kosten, want je moet eerst nog liften produceren. Met behulp van staal, stoommotoren en houtfineer heb je een lift, maar je hebt ook nog elektriciteit en vijfhonderd werknemers nodig. Je moet dus al een flinke stad hebben, wil je überhaupt de eerste wolkenkrabber bouwen. Het upgraden van een wolkenkrabber kost niet al teveel, maar het gebouw moet onderhouden worden en de Investors willen steeds nieuwe producten. De huizen van de Engineers zijn ook te upgraden naar een wolkenkrabber. Het grote verschil is wel dat deze wolkenkrabbers bestaan uit drie verdiepingen. Een wolkenkrabber met twee verdiepingen geeft al huisvesting aan honderdtwintig engineers, terwijl een normaal huis ruimte geeft aan veertig.

Anno 1800High Life wolkenkrabbers

Consumeren en nog eens consumeren

Investors willen zonder de uitbreiding al flink wat goederen, maar de behoefte naar luxe goederen is met de wolkenkrabbers nog groter. Er zijn dan ook drie nieuwe gebouwen die moeten voorzien in de moderne spullen. Het eerste gebouw is het winkelcentrum waar ze onder andere broodroosters, koelkasten en stofzuigers kunnen kopen. Het winkelcentrum verkoopt niet alleen de spullen, maar produceert ze ook zelf. Hierdoor is het niet mogelijk om meerdere spullen in een winkelcentrum te verkopen. Ze hebben wel een flinke radius, wat het een stuk eenvoudiger maakt om ze in de stad te plaatsen. De reden waarom dit te maken heeft met de lategame is dat de goederen een flinke productielijn hebben. De koelkast heeft niet alleen rubber en staal nodig, maar ook gasflessen. De gasflessen moet je produceren in The Arctic, een wereld die onderdeel is van een eerdere uitbreiding. Rubber moet je dan weer halen uit de New World, waardoor je voortgang moet hebben op meerdere eilanden in meerdere werelden. Met behulp van de eerste uitbreiding van Season 3, Anno 1800: Docklands, kun je wel flink wat grondstoffen en producten importeren. Anders zit er niets anders op dan meerdere handelsroutes op te zetten.

Naast dat de winkelcentra ervoor zorgen dat de bewoners in de wolkenkrabbers tevreden zijn, geeft het ook verschillende effecten. De koelkast zorgt er bijvoorbeeld voor dat er twintig procent minder vraag is naar fietsen. Naast het winkelcentrum bestaat er ook nog de apotheek die producten als tandpasta verkoopt en de meubelshop voor onder andere bureaus. Als je dacht dat dit de enige productielijnen van The High Life uitbreiding zijn, zit je verkeerd want producten als koekjes, speelgoed en kauwgum zijn er ook nog. De nieuwe uitbreiding brengt dus flink wat producten naar de game die allemaal hun eigen productielijn hebben. Omdat ze allemaal te maken hebben met de grondstoffen die je pas later krijgt en met de behoeftes van de Investors die je moet zien te bevredigen, heb je hier pas heel laat mee te maken.

Anno 1800 High Life winkelcentrum

Het opvullen van de vrijgemaakte ruimte

The High Life uitbreiding zorgt er dus voor dat je flink wat ruimte creëert op je eiland. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om nieuwe productielijnen op te zetten, de dierentuin uit te breiden of nog meer te focussen op de toeristen, die onderdeel zijn van de uitbreiding Tourist Season. Anno 1800 begon aan het begin van de negentiende eeuw, maar vooral met de The High Life uitbreiding zitten we meer rond de twintigste eeuw. Dit is niet alleen te zien aan de producten, maar ook aan de gebouwen. Naast dat alles er heel gedetailleerd uitziet, kent de uitbreiding ook een aantal decoraties die pas te gebruiken zijn als je vijfduizend Investors in je stad hebt wonen. De uitbreiding komt met het monument Skyline Tower, dat ook nog een functie heeft. De Skyline Tower bestaat uit vier hoge verdiepingen en biedt ook huisvesting. Alleen al de eerste verdieping kost een flinke lading hout, baksteen, stalenbalken, ramen, beton en liften. Om dit monument überhaupt te mogen bouwen, moet je eerst nog meerdere wolkenkrabbers van level vijf in je stad hebben. Dit is dan ook de reden dat ik eindig met de Skyline Tower, want eigenlijk is het de lategame van de uitbreiding.

Anno 1800 High Life Skyline Tower

Nou, dit zijn de drie belangrijkste redenen waarom Anno 1800: The High Life gericht is op de lategame. Als je net bent begonnen met Anno 1800 moet je nog even geduld hebben, voordat je met deze specifieke uitbreiding aan de slag kunt gaan. Het is tegelijkertijd wel een uitbreiding die veel verandert aan de game en zeer nutig is, wanneer je de lategame hebt bereikt. Anno 1800: The High Life is onderdeel van Season Pass 3, maar is ook los te verkrijgen. De uitbreiding is al uitgekomen is speelbaar via Uplay op de pc.

BRON Ubisoft Anno 1800: The High Life

Over auteur Anita van Beugen

Anita van Beugen Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?