Drie van die: PlayStation gameseries die moeten terugkeren

Geplaatst: 28 februari 2021 12:00
Aangepast: 28 februari 2021 19:42

De PlayStation is tegenwoordig een begrip in de game industrie. Het avontuur begon in 1995, dit kun je teruglezen in mijn retrospectief over de beginjaren van de PlayStation, en wordt vervolgd met Sony’s huidige console, de PlayStation 5. Op de PlayStation consoles zijn wereldwijd bijna achtduizend games verschenen, maar de meeste van die games zijn ons niet bijgebleven. Toch zijn er in die tijd een paar juweeltjes gecreëerd waarvan we nog steeds van kunnen genieten. Resident Evil is daar een goed voorbeeld van, want de remakes zijn erg succesvol en kunnen we niet wachten op Resident Evil: Village waarvan de releasedatum gelukkig al bekend is. Soms is de gameserie op een ander console gestart, maar zijn de vervolgen sindsdien allen op de PlayStation consoles verschenen zoals de Final Fantasy-serie waarvan het zestiende deel op de PlayStation 5 zal verschijnen. Sommige klassiekers uit de PlayStation-tijd hebben op de PlayStation 4 een remake of remaster gekregen zoals Spyro en Crash Bandicoot. Dit is leuk voor de fans, maar Sony heeft nog genoeg goede games uit hun beginperiode die verdienen om een nieuw leven te krijgen. Ik richt me in deze Drie van die dan ook op PlayStation games of gameseries die moeten terugkeren.

Vagrant Story

Vagrant Story (2000) van (toentertijd) Squaresoft is ontwikkeld door hetzelfde team dat verantwoordelijk was voor Final Fantasy Tactics. Ashley Riot is een elite-agent, een Riskbreaker, die naar de stad Leá Monde reist om een verband tussen een kult leider en een hooggeplaatst lid van het Valendian Parliament, Duke Bardorba te onderzoeken. In de proloog krijgt Riot de schuld van de moord op de Duke en ontdek je wat er in de week voor de moord allemaal is gebeurd. Vanuit een third-person perspectief verken je met Riot Leá Monde en de catacomben onder de stad. Hij kan rennen, springen en kratten verplaatsen waardoor je ook kleine puzzels moet oplossen. In de Battle Modus wordt een ‘spherical grid’ om Ashley gevormd en alles wat daarbinnen valt, kun je aanvallen ook individuele lichaamsdelen. Door verschillende aanvallen te timen, kun je hogere combo’s maken die meer schade aanrichten. Je krijgt meer Risk Points als je dezelfde vijand aanvalt, waardoor hij bij jou meer schade aanricht, maar jij ook bij hem. Met Grimoires kun je magic gebruiken om te healen en statuseffecten te creëren bij jezelf en de vijanden. Vagrant Story heeft geen shops, maar wel een uitgebreid crafting systeem om je wapens sterker te maken, range te vergroten en statistieken te verhogen. De vijanden vallen onder drie damage types: blunt, piercing en edged. Hierdoor moet je ervoor zorgen dat je altijd een wapen bij je hebt in iedere categorie, want anders wordt het in de loop van het verhaal ondoenlijk om verder te komen. Dat was mijn fout en dit is daarom één van de weinige games van Squaresoft die ik nooit uitgespeeld heb en graag zou terugzien in een moderne vorm.

Dino Crisis

De PlayStation had goede survival horror games. Zeker dankzij Capcom met Resident Evil en Silent Hill, maar ze hadden ook een derde game die toentertijd de moeite waard was. Dino Crisis is in 1999 uitgekomen en is ontwikkeld door hetzelfde team dat verantwoordelijk was voor de eerste Resident Evil. Hierdoor zijn er veel overeenkomsten in het verhaal, want ook hier gaat een special operations agent, Regina, die een onderzoekslaboratorium van Dr. Edward Kirk op een afgelegen eiland moet onderzoeken. Regina vindt geen zombies, maar dinosauriërs en moet vechten om te overleven, alle geheimen te ontdekken en samen met haar team te ontsnappen. Ook de gameplay is herkenbaar zoals de afwisseling tussen actie en het oplossen van puzzels, de besturing, kisten om items op te slaan, de map en een inventory met beperkte ruimte. Gelukkig kon je wel lopen en tegelijk schieten, want de vijanden zijn niet zo dociel als zombies. Ze kunnen zelfs je wapen uit je handen slaan dat je vervolgens snel moest oprapen als je niet als maaltijd wilde eindigen. Ook moest je uitkijken voor het woord DANGER, want dan kwam er een aanval waardoor het meteen einde oefening was. In Dino Crisis 2 (2000) krijg je meer wapens en ligt de nadruk meer op actie dan op het oplossen van puzzels. Na alle remakes van de Resident Evil-games zou Dino Crisis een perfecte kandidaat zijn voor een remaster, remake of zelfs een nieuw deel. Shinji Mikami had ooit ideeën voor een nieuw deel dus wie weet.

Vandal Hearts

Ik had nog nooit een tactische of strategische JRPG’s gespeeld. Daar kwam verandering in toen Vandal Hearts door Konami Computer Entertainment Tokyo in 1997 werd uitgebracht. In Vandal Hearts gebruikt de autocratische minister van Defensie, Hel Sprites, samen met zijn elite corps, The Crimson Guard, steeds meer geweld om de laatste weerstand tegen de Ishtariaanse wetgeving uit te roeien. Als Ash Lambert van de Ishtariaanse Security Forces erachter komt dat er een samenzwering op het hoogste niveau van de regering speelt, neemt hij het heft in handen om Hel Sprites en zijn kornuiten met zijn bataljon tegen te houden. Je team bestaat uit in zeven klassen: Swordsman, Armor, Archer, Hawknight, Monk, Mage en Cleric die volgens het Rock, Paper, Scissors-principe werken. Je bent sterk tegen de ene klasse, maar zwak tegenover de andere. Vanuit een isometrisch perspectief kun je de personages, vijanden en omgeving goed bestuderen, voordat je tot de aanval overgaat. Het personage kan kiezen uit lopen, aanvallen, magic, special, defend en items om de tactische overhand te krijgen. Als iedereen van jouw team geweest is, is het de beurt aan de tegenstander en kun je zien of je tactische inzicht afdoende was. Meestal moet je iedereen verslaan, maar soms moet je een specifieke vijand verslaan of een bepaald punt op de map bereiken. De vervolgen waren niet de moeite waard en hebben de serie de das omgedaan. Gelukkig heb ik door Vandal Hearts een nieuw genre ontdekt en daarom Final Fantasy Tactics, Arc The Lad Collection en Disgaea 5 in de jaren daarna met veel plezier gespeeld.

Dit zijn Drie van die PlayStation games die ik zeker in een nieuw jasje zou willen zien. In sommige gevallen is het onwaarschijnlijk, want sommige ontwikkelaars hebben zich toegelegd op de markt voor mobile games. We kunnen altijd blijven hopen en afwachten. De PlayStation heeft nog meer titels die de moeite waard zijn en misschien zien we deze in de toekomst bij een State of Play. Zijn er klassieke PlayStation games die jij graag in een nieuw jasje zou willen zien?

Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord