Far Cry 6

  • Ontwikkelaar Ubisoft
  • Eerste releasedatum 7 oktober 2021
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 5, Xbox Series
  • Genre First-Person Shooter, Open-World
  • Gameliner score

Drie van die: Krankzinnige dingen in Far Cry 6 Vaas: Insanity

Ik vond het altijd bijzonder komisch hoe Far Cry 3 uitgroeide tot een ontzettend belangrijke game voor Ubisoft. Het zette het open wereld format op de kaart en de uitgever doet sindsdien niks anders meer. "Did I ever tell you what the definition of insanity is? Insanity is doing the exact same fucking thing over and over again, expecting shit to change". Ja, er is heerlijke ironie te bespeuren hier. Het komt echter goed uit dat Far Cry 3 mijn favoriete game in de franchise is, want de eerste DLC van Far Cry 6 neemt een kijkje in de hersenpan van Vaas Montenegro, de villain uit de derde game. Deze uitbreiding zit gevuld met fan service, meer verhaal en een niet al te beste uitgewerkte rogue-lite gameplay-loop. Dit zijn Drie van die krankzinnige dingen die je kunt verwachten in Vaas: Insanity!

Never meet your heroes

Vaas is een tragisch personage in Far Cry 3 en Vaas: Insanity borduurt hier op voort. We krijgen meer te weten over hoe hij in elkaar steekt. Welke gebeurtenissen leidden tot de krankzinnigheid van zijn mentale staat. De relatie die hij deelt met zijn zus is fucked up, maar daardoor wel interessant. Jason Brody keert terug in de vorm van een persoonlijke demon voor Vaas. Een metafoor voor al zijn falen. Het is grappig, want je begint bijna medelijden te krijgen met Vaas. Alle horror en mishandeling waar hij doorheen is gehaald, was alleen maar om de goedkeuring te verdienen van zijn zus Citra. Ik bedoel, je voelt eventjes voor hem. Daarna bedenk je dat hij nog steeds een moordenaar, verkrachter, martelaar en kidnapper is. Dus die gevoelens van medelijden gaan al snel het raam uit. Desalniettemin, de DLC biedt meer inzicht in het personage, wat een zeer aangename toevoeging is. Michael Mando weet een goed beeld te schetsen van je favoriete psychopaat.

Far Cry 6 Vaas Insanity1

Leren van de Psychonauts

De wereld is een mengelmoes van Far Cry 3-referenties en de creativiteit van de Psychonauts. Waarom? Omdat de DLC zich afspeelt in het hoofd van Vaas. Hierdoor kun je veel meer overboord gaan met de visuele presentatie. In de lucht hangt een scheve orkaan, het bos is compleet rood geschilderd en er vliegen enorme haaien rond. Ik heb zulke creativiteit in een Ubisoft-game niet gezien sinds Blood Dragon en ik ben er enorm over te spreken. Daarnaast mixen ze iconische Far Cry 3 locaties en personages met de wereld, wat zorgt voor eigenlijk een hele sterke presentatie. Beetje jammer dat ze het nodig vinden om dit zelf ook te zeggen. Vaas moet dan eventjes een reactie achterlaten met "oh, wat hebben ze dit slim gedaan". Dat is onnodig, Ubisoft. Maar kortom, heerlijk design en hierdoor ben ik zeer benieuwd hoe ze de andere schurken in de Season Pass van Far Cry 6 benaderen.

Far Cry 6 Vaas Insanity

Rogue-lite rampage

Gameplay-wise is Vaas: Insanity okay. Het heeft nog steeds dezelfde combat-loop, maar hanteert dit keer een rogue-like systeem. Je kunt permanente upgrades kopen voor Vaas en zijn klassieke Far Cry 3 wapens, maar alle andere items ben je kwijt wanneer je het loodje legt. Al zal dit niet vaak voorkomen. Ik heb in de DLC maar één keer mijn run moeten herstarten, omdat ik niet in de gaten had dat ze voor deze DLC specifiek de buttonmasher mini-game hadden teruggebracht wanneer je werd gebeten door een haai. Voor de rest is Vaas: Insanity erg makkelijk. Dit zorgt ervoor dat het rogue-like systeem niet echt tot zijn recht komt, want je speelt er gewoon in één keer doorheen. Ubisoft kon het ook niet laten om er toch weer een soort open wereld van te maken. En een open wereld en rogue-like gaan gewoon echt niet lekker samen. Ik kan mij voorstellen dat het niet echt motiverend is als je je progressie opnieuw moet opdoen en je hetzelfde pokkeneind moet lopen.

Far Cry 6 Vaas Insanity2

Ik heb mij aardig vermaakt met Vaas: Insanity. Vooral het creatieve werk dat Ubisoft geleverd heeft, verraste mij. Het is goed om meer te weten te komen over Vaas en het was een aangename trip down memory lane, toen ik al de referenties naar Far Cry 3 zag. Ondanks dat het rogue-like element niet goed tot zijn recht komt, heb ik plezier weten te vinden in Vaas: Insanity. Het is echter een DLC die ik niet keer op keer ga spelen, want ik verwacht niet dat er shit gaat veranderen.

Over auteur Bram Noteboom

Bram Noteboom Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?