Drie van die: Hoopvolle hints voor Super Mario Bros. 2 in Super Mario Maker 2

Afgelopen week wijdde Nintendo een complete Nintendo Direct-presentatie aan Super Mario Maker 2. Vol goede moed ging ik ervoor zitten en liet ik alle informatie op mij afkomen. Na afloop sloot ik mijn laptop met een voldaan gevoel af. De waslijst aan nieuwe features was meer dan ik vooraf had durven verwachten. Toch is er nog een ding dat ik graag zou zien in deze sequel. Zoals ik in mijn preview ook al even aangaf, zie ik graag een Super Mario Bros. 2-stijl in de nieuwe game. Tijdens de presentatie kwam dat helaas niet ter sprake en de kans is klein dat die specifieke stijl in de game zit. Maar wellicht worden we nog verrast of verschijnt het ooit in de vorm van een uitbreiding. Ik heb tijdens de Nintendo Direct wel drie dingen gezien die het mogelijk maken om een nieuwe stijl te introduceren.

Super Mario Maker 25

Verticale sub-levels

Een groot gemis in het eerste deel waren verticale levels. Door een level verticaal op te bouwen kun je namelijk weer nieuwe creatieve leveldesigns maken die je met een horizontaal level niet kunt doen. Maar de stijlen die in Super Mario Maker zaten gaven ook niet echt aanleiding voor verticale levels. Alle vier stijlen zijn immers gebonden aan games die allen horizontaal te spelen zijn. Met de komst van de 3D World is het namelijk ook mogelijk om verticale sub-levels te maken. Iets dat ook heel goed tot zijn recht zou komen met de Super Mario Bros. 2-stijl. Misschien kun je je nog wel herinneren dat er veel levels in die game zitten die verticaal opgebouwd zijn. Nu het mogelijk wordt om levels verticaal te creëren is de komst van een Super Mario Bros. 2-stijl ook weer een stapje dichterbij.

Super Mario Maker 2 stijlen wisselen2

Het wisselen van stijlen

Een groot probleem dat kan ontstaan bij het invoeren van een stijl die zo enorm afwijkt van de stijlen die we kennen uit het eerste deel, is dat het lastig wordt om het level om te gooien naar die andere stijl. In Super Mario Maker kun je namelijk met een druk op de knop je level een andere gamestijl aanmeten. Dat is leuk als je met stijlen te maken hebt waarbij het eigenlijk alleen visueel verandert, maar dat wordt een stuk lastiger wanneer je stijl technisch gezien compleet anders is. Super Mario Bros. 2 is mogelijk de meest afwijkende game van de hele Mario-franchise en bevat hele andere technieken dan de overige games. In het eerste deel van de levelbuilder was het ook niet mogelijk geweest om dat in te voeren, maar Super Mario Maker 2 biedt hoop. Voor 3D World geldt eigenlijk hetzelfde. Die stijl wijkt zo af, dat je dat niet met een druk op de knop kunt switchen naar één van de andere stijlen. Om dat op te lossen heeft Nintendo twee stijlcategorieën gemaakt, waarbij 3D World onder de 'extra stijlen' valt. Dit betekent dat je je level niet kunt switchen naar die stijl en dat als je dus iets in dat thema wilt creëren, je helemaal opnieuw moet beginnen. Dat betekent dat ook een stijl als Super Mario Bros. 2 op die manier ingebouwd kan worden.

Super Mario Maker 2 stijlen wisselen

Open plek

Toen tijdens de presentatie de stijlen werden getoond, viel mijn oog gelijk op wat er niet bij zat. De vijf stijlen die wel aanwezig zijn waren immers al bekend en kwamen dus niet echt als een verrassing. Wat wel verrassend is, is de manier waarop de stijlen aan je gepresenteerd worden. Er is namelijk een opvallend lege plek over die wellicht gevuld kan worden door een stijl die nog niet aangekondigd is, bijvoorbeeld Super Mario Bros. 2. Misschien dat er in de toekomst zelfs meer stijlen worden toegevoegd, maar er is in ieder geval ruimte voor minimaal een extra stijl. En dat biedt mij natuurlijk hoop. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat Super Mario Bros. 2 er meteen vanaf de release bij zit, maar ik kijk er niet van op als Nintendo besluit de Super Mario Bros. 2-stijl op een later tijdstip toch naar Super Mario Maker 2 te brengen in de vorm van een DLC-pakket.

Super Mario Maker 2 stijlen wisselen1

Het duurt nog even voordat Super Mario Maker 2 daadwerkelijk in de schappen ligt en er staat ons nog een E3-beurs te wachten waarin wellicht nog nieuwe details naar buiten gaan komen. Het is te hopen dat Nintendo inziet dat het implementeren van Super Mario Bros. 2 een enorm welkome toevoeging is. Ik heb in ieder geval tijdens de Nintendo Direct van afgelopen week voldoende aanleiding gezien om nog hoop te houden om de komst van de nieuwe stijl. Zoals gezegd verwacht ik niet dat dit meteen bij release bij de game zit, maar eerder dat Nintendo de game blijft ondersteunen met uitbreidingen en updates. Hoe gaaf zou het zijn om een level te bouwen in de stijl van Super Mario Bros. 2? Alleen al het toevoegen van het vliegende tapijt, de wortels of de deuren waarvan je zelf kunt kiezen waar je ze plaatst zijn stuk voor stuk leuke elementen die garant staan voor nog meer creatieve Mario-levels. Let's-a-go!

Over auteur Patrick Lamers

Patrick LamersAls Junior Eindredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?