Drie van die: Games die een serie groot hebben gemaakt

In de afgelopen twaalf jaar zijn er heel wat games en gameseries uitgebracht. Soms staat een gameserie na het eerste deel meteen op de kaart, maar het kan vaak nog even duren voordat een serie echt groot is geworden en ook bij het grote publiek bekend is. Hierbij dan ook drie games die niet alleen de serie groot hebben gemaakt, maar ook de genres van de games naar een hoger niveau hebben getild.

Call of Duty 4: Modern Warfare (2007)

De allereerste Call of Duty verscheen in 2003 voor de pc en speelde zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. De game was een groot succes en kreeg vele vervolgen. Het deel dat de serie pas echt groot maakte was Call of Duty 4: Modern Warfare. Op grafisch gebied versloeg de game alle concurrentie, maar het was vooral het verhaal en de geweldige gameplay die Modern Warfare zo tof maakte. Wie herinnert zich niet de eerste missie Crew Expendable op het schip of de snipermissie All Ghillied Up. De kwaliteit van deze missies is naar mijn mening nooit meer overtroffen in een Call of Duty-game. De singleplayer is geweldig, maar de multiplayer heeft voor de echte fanbase gezorgd. De gameplay van de vorige games was nog steeds aanwezig, maar had een flinke boost gekregen. Nieuw was de mogelijkheid om wapens aan te passen, en daarnaast maakte de killstreaks en perks hun intrede. Call of Duty 4: Modern Warfare maakte de serie groot en wordt tot op de dag van vandaag gezien als één van de beste delen uit de serie. Het is dan ook niet vreemd dat Activision vorig jaar Call of Duty: Modern Warfare Remastered heeft uitgebracht.

The Elder Scrolls IV: Oblivion (2006)

RPG-liefhebbers waren al jaren bekend met The Elder Scrolls-serie van ontwikkelaar Bethesda. Het grote publiek leerde de serie pas echt kennen met de release van The Elder Scrolls IV: Oblivion. Het was de beginperiode van de Xbox 360 en PlayStation 3. Veel RPG's waren er nog niet waardoor het een ideaal moment was om toe te slaan. Oblivion bracht spelers naar het fraaie Cyrodiil waarin je zelf bepaalde of je door het leven wilde als een ridder, tovenaar, dief of iets er tussenin. Het moment dat je voor het eerst de vochtige gevangenis verlaat en de grootse open wereld ziet, blijft iconisch. Vervolgens is het aan de speler of hij het hoofdverhaal volgt, op zoek gaat naar quests of vrij door de wereld banjert. Overal is wel wat te doen in Cyrodiil. Er zijn Tombes te ontdekken, vijanden te verslaan en dorpjes te verkennen. Vijf jaar na Oblivion verscheen het geweldige vijfde deel Skyrim, maar het was Oblivion die The Elder Scrolls-serie op de kaart heeft gezet bij het grote publiek.

Assassin's Creed II (2009)

Ubisoft kwam in 2007 met een nieuwe IP, genaamd: Assassin's Creed. Er was een grote hype rondom de game, die met zijn prachtige open wereld en freerunning gameplay goed liet zien waar de nieuwe consoles toe in staat waren. Ondanks de toffe middeleeuwse setting viel de game toch wat tegen, met name door de repetitieve gameplay. Er werd hard gewerkt aan een vervolg, die de beloftes van het eerste deel waar moesten maken. Gelukkig kwam Ubisoft deze belofte alsnog na. Assassin's Creed II had met Ezio Auditore di Firenze een briljant hoofdpersonage, die zo populair was dat hij nog in twee andere games verscheen. Daarnaast is er in elke hoek van de vele steden wel wat ontdekken, van schatkisten tot mysterieuze boodschappen. Ubisoft werkte het freerunnen beter uit waardoor Ezio zeer soepel over de daken van onder andere Venetië en Forlì springt. Assassin's Creed II is ook nu nog mateloos populair, wat ook wel blijkt uit de recentelijke release van Assassin's Creed: The Ezio Collection.

Over auteur Kees Wijnhorst

Kees WijnhorstKees wordt ook wel de koning van het nieuws genoemd. Met letterlijk duizenden berichten op zijn naam is het dan ook een wonder dat Kees überhaupt nog tijd om te gamen heeft. Onze eigen Agent 47 - zij het niet zo kaal en ‘ietsjes’ minder kil - maakt als een echte hitman korte metten met alle geruchten die op het internet rondgaan. Just leave him to prepare...

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?