Drie van die: Franchises die een tweede leven verdienen

Ken je dat? Een game die zo ontzettend goed is dat je met alles wat je hebt hoopt dat er een vervolg van komt en er zo geen einde aan de serie komt. Vaker dan we willen gaan studio's ter ziele en eindigen de games daar dan vaak mee in de prullenbak. Soms past de game niet meer in de hedendaagse tijdsgeest of was de game geen commercieel succes. Hoe het ook moge zijn, hierbij drie games waarvan ik nog steeds hoop ze terug te zien.

onbekend

Shadowman

Mijn god. Wat. Een. Bizar. Enge. Game. Althans, dat dacht ik toen ik vijftien jaar oud was. Vandaag de dag kan de game je nog goed bij je strot pakken en niet los laten overigens. Deze horror-game, uitgebracht in 1999, is gebaseerd op een stripverhaal. Het verhaal gaat over Mike LeRoi, alias Shadowman. Als Shadowman neem jij het op tegen Legion die een Asylum heeft gebouwd in de Deadside. Jouw tegenstanders zijn versies van echt bestaande criminelen, zoals: Jack the Ripper, Milton Pike en Avery Marx. Het verhaal gaat nog véél dieper, maar wat mij is bijgebleven, is vooral de sfeer. De graphics en het geluid wat op de Nintendo 64 tot het uiterste ging, dragen bij aan de bedrukkende stemming. De gameplay zat zo goed in elkaar, dat het weleens werd genoemd als de volwassen Zelda. Doordat de game goed werd ontvangen, heeft de game een sequel gekregen op PlayStation 2. Helaas niet zo goed, maar het verhaal heeft zoveel diepgang en de game was ijzersterk dat het op zijn minst een remaster zou moeten krijgen voor de hedendaagse consoles. Helaas bestaat Acclaim sinds 2004 niet meer en zijn de rechten voor de games daarmee ten ziele gegaan.

ontbrekende afbeelding

Timesplitters

Ah, Timesplitters. De Goldeneye-opvolger van dezelfde makers voor de generatie van PlayStation 2, Xbox en Gamecube. David Doak, één van de ontwikkelaars achter Goldeneye, dacht het trucje nog eens over te kunnen doen met zijn studio Free Radical Design, maar dan voor de concurrent van Nintendo, Sony. Timesplitters is een dijk van een game. De shooter is zeer herkenbaar qua interface en besturing. Dit was ook niet gek want ze hebben een zwaar aangepaste versie gebruikt van de Goldeneye-engine. De setting is tof, waarbij tijdreizen door verschillende periodes het thema van een level bepaald. Van het wilde Westen tot de toekomst. Alles komt voorbij. De singleplayer staat als een huis en ook de multiplayer is, voor die tijd, fantastisch. Deze game kan je eigenlijk niet beter beschouwen als beter perfect gedaan dan zeer slecht gejat. Het tweede deel is destijds op alle consoles van dat tijdperk uitgebracht met groot succes. Dat er nog steeds veel fans van de serie zijn, bewijst zich met het feit dat er een fanproject is, genaamd: Timesplitters Rewind. Een schare groep fans is met eigen middelen, weliswaar met ondersteuning van Crytek, de game aan het ontwikkelen voor de PlayStation 4. Echter, ik houd dit nu al een tijd in de gaten, maar of de game ooit nog uitkomt, is nog altijd de vraag.

onbekend

Shadow Complex

Deze game heb ik ooit gekocht destijds op Xbox Live voor de Xbox 360. De demo liet mij heel snel wensen naar meer, want wat speelde dit spel lekker zeg. Sowieso ben ik een fan van dit genre (uiteraard met Metroid als schoolvoorbeeld), maar dit genre leek heel even doodgebloed te zijn. De sciencefiction setting met prima 2.5D graphics had het voordeel vergezeld te gaan van een strakke besturing. De moeilijkheidsgraad was goed en de leercurve uitstekend. Vandaag de dag hebben we Ori and the Blind Forest, Axiom Verge en Hollow Knight, maar Shadow Complex leek het genre nieuw leven in te blazen. De game werd ontwikkeld door Chair Entertainment, onder de vlag van Epic. Zij hebben het oldskool aangepakt door de gehele map uit te tekenen op ruitjespapier. Zoals Nintendo in het verleden deed met hun games. Epic heeft gezien dat de studio enorm veel potentie heeft, maar heeft van hen een ontwikkelaar gemaakt dat zich op het mobiele platform moest richten, ondanks dat een vervolg er aan leek te komen. Zegt de game Infinity Blade je iets? Juist, die game is van Chair. Ondanks de HD-remake vorig jaar is er nog altijd geen hoop op een vervolg.

ontbrekende afbeelding

Heb jij nou van die games die een resurrectie kunnen gebruiken? Vergeet dan vooral niet om het ons te laten weten. Wellicht denken anderen er zo over en weten we zo wat schot in de zaak te krijgen!

Over auteur Timo de Hoop

Timo de  HoopEen Nintendo-kid in hart en nieren. De Nintendo 64 kent Timo door en door, maar tegenwoordig ligt zijn focus voornamelijk op de Xbox, gezien die PlayStation 4 maar uit blijft (“ooit”, zegt ‘ie dan…). Misschien stapt Timo over wanneer zijn geliefde Lara Croft exclusief naar Sony’s console komt, want daar heeft onze casanova wel een beetje een digitale crush op.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?