Drie van die: Foute games uit eigen land

Door de jaren heen heb ik veel games gespeeld. De meeste waren gemaakt in landen als Amerika en Engeland, maar toch heb ik er ook best wat gespeeld die in Nederland zijn gemaakt. Sommige goed of slecht, maar sommige ook ronduit fout. Ditmaal bespreek ik drie games uit eigen land waar ik me als jongere gamer enorm mee heb vermaakt, maar die eigenlijk gewoon fout waren.

A2 Racer

A2 Racer is gemaakt door Davilex en is waarschijnlijk de succesvolste game van deze ontwikkelaar. Deze racegame verscheen in 1997 voor de pc en hierin race je via de A2 van Maastricht naar Amsterdam. Grafisch was de game zelfs voor die tijd een ramp en een volgeladen vrachtwagen bestuurde nog beter dan de auto's uit de game. Op de weg lagen verschillende power-ups en wanneer je erover heen reed, hoorde je een heel foute voice-over dingen zeggen als 'extra tijd' of 'extra benzine'. Toen ik de game speelde, was ik echter negen en vond ik het een geweldige racegame. Een jaar later verscheen een vervolg die in alle opzichten vele malen beter was, waarin je je auto kon aanpassen en waar de achtervolgingen met de politie een grotere rol gingen spelen. Daarnaast werden de games ook nog aangepast uitgebracht in andere landen als London Racer en Autobahn Raser. Toch is het allemaal begonnen met A2 Racer die door de graphics, gameplay en voice-overs één van de foutste games uit eigen land blijft.

AmsterDoom

De tweede game die ik bespreek is de first-person shooter AmsterDoom, die ook is ontwikkeld door Davilex en waarschijnlijk de foutste game van deze lijst is. In AmsterDoom vallen aliens genaamd Grøbbers Amsterdam binnen waar ze een chemische fabriek opbouwen die gas produceert waarmee de gehele mensheid gedood kan worden. Deze Grøbbers zijn paarse wezens met kaplaarzen aan (WTF) en een helm op. Later in de game kom je ze ook nog tegen in verschillende vermommingen, waaronder die van parkeerwachters (waar de directeur van de Dienst Stadstoezicht Amsterdam destijds niet te spreken over was). De speler wordt door VN-secretaris-generaal Kofi Annan op pad gestuurd om de Grøbbers te doden en de fabriek te vernietigen. AmsterDoom heb ik eens uit een budgetbak gevist, en hoewel de game grafisch al lang niet meer meekon en zo fout is als het maar kan, mede door een hele foute theme song (zoek maar eens op YouTube), heb ik me er toch mee vermaakt. Het is gewoon tof om de Grøbbers te doden in bekende locaties zoals de Wallen, Club JapJum, Madame Tussauds, Schiphol, het Rijksmuseum en een Free Record Shop. Speciaal voor dit artikel heb ik AmsterDoom nog eens geïnstalleerd en ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb er stiekem toch even van genoten.

Jazz Jackrabbit

Jazz Jackrabbit is gemaakt door Arjan Brussee, die later Guerrilla Games opstartte, en Cliff Bleszinski, de man achter Unreal Tournament en natuurlijk Gears of War. Van de games uit deze lijst is Jazz Jackrabbit gewoon een heel goede game, maar toch ook wel een beetje fout. Het begint al bij het hoofdpersonage: een gestoord groen konijn met een arsenaal aan wapens. Daarnaast heeft deze actieplatformer veel inspiratie gehaald uit een populaire platformgame. De vijanden in de game zijn voornamelijk schildpadden en hun leider heeft een prinses ontvoert waarna Jazz door de koning de taak krijgt om haar terug te halen (klinkt dit al bekend?). Jazz Jackrabbit was misschien niet heel origineel en op een aantal vlakken behoorlijk fout, toch was de game het spelen meer dan waard. De game kreeg later nog een vervolg waarin co-op en multiplayer werden toegevoegd en er een nieuw personage bijkwam in vorm van Spazz, de nog gestoordere broer van Jazz. Toen vorige maand bekend werd dat CliffyB en Arjan Brussee weer gingen samenwerken, had ik hoop dat er een nieuwe Jazz Jackrabbit aan zat te komen, maar dat bleek helaas niet het geval te zijn.

Dit zijn drie foute games uit eigen land waar ik stiekem toch van heb genoten. Hebben jullie ook wel eens met plezier dit soort foute games gespeeld?

Over auteur Kees Wijnhorst

Kees WijnhorstKees wordt ook wel de koning van het nieuws genoemd. Met letterlijk duizenden berichten op zijn naam is het dan ook een wonder dat Kees überhaupt nog tijd om te gamen heeft. Onze eigen Agent 47 - zij het niet zo kaal en ‘ietsjes’ minder kil - maakt als een echte hitman korte metten met alle geruchten die op het internet rondgaan. Just leave him to prepare...

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?