Call of Duty: Modern Warfare
  • ONTWIKKELAAR Infinity Ward
  • EERSTE RELEASEDATUM 25 oktober 2019
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One
  • GENRE Shooter
  • GAMELINER SCORE

Drie van die: Ergernissen van Call of Duty Modern Warfare

Dus, na inmiddels een goed aantal uren in Call of Duty’s multiplayer te hebben gestoken, waarvan ik vast niet de enige ben, zijn er toch zo een paar ergernissen die naar boven komen. Deze ergernissen komen nu pas aan het licht omdat niet alleen het totaal aantal spelers toeneemt met de bijbehorende fratsen, maar bovenal omdat er inmiddels patches zijn uitgebracht, levels toegevoegd en bepaalde zwakheden meer aan het licht komen. Hoewel ik echt veel plezier heb en de score die ik in mijn review van Call of Duty: Modern Warfare gaf nog steeds overeind blijft, zijn er toch een paar zaken die inmiddels aandacht behoeven van Activision en Infinity Ward. Als je overigens de diverse fora mag geloven, zijn de ontwikkelaars continu bezig om de multiplayer beter te maken. Desalniettemin hierbij drie van die ergernissen van Call of Duty Modern Warfare’s multiplayer.

modern warface multi

Timing en respawnen

De multiplayer van Call of Duty levert altijd al voer voor discussie op en deze versie is het niet anders. Eén van de grootste ergernissen zijn de respawns en hoe deze gedurende een potje rouleren en worden geplaatst. De meest irritante is wat het gevolg van een slecht spawnpunt is, en dat is spawnkilling (direct bij start afgemaakt worden) of de spawntrap. Voor diegene die deze laatste term ondertussen nog niet kent: de game herkent op een gegeven moment nog maar één ‘veilige’ dan wel logische plek om je te spawnen. Terwijl jij na iedere dood daar terechtkomt - net als de rest van je team- wordt je direct afgeknald, al dan niet door een killstreak. In deze game kan dit je ook overkomen (Piccadilly), maar dat is niet eens mijn ergernis per se (gewoon niet doodgaan). Juist Modern Warfare probeert met hogere mate de spawns te rouleren. Hierdoor blijft het tempo hoog, het speelveld zo open en gespreid mogelijk. Echter, hierdoor wordt de game ontzettend willekeurig. Jij kan zomaar naast of erger in de vuurlinie van een vijand worden gespawnd. Je loopt drie meter en klets, kogel in je knar. Zeker bij de immense levels die je nu hebt, kan het gevolg zijn dat het lang duurt voordat je in een flow komt van een pot. Zoals Cruyff ooit zo mooi zei: “ieder voordeel heb z’n nadeel".

Patches en nerfing

Hoewel iedere ontwikkelaar een patch met goede bedoelingen uitbrengt, is het gevolg vaak dat bepaalde gedragingen van wapens worden aangepast. Heb je net lekker één wapen goed in de vingers, wordt 'ie generfed (is dit een Nederlands woord inmiddels?). Dit betekent dat 'ie zwakker wordt gemaakt, omdat een wapen overpowered kan zijn. Wat mij hieraan stoort, is het feit dat dit wapen voor iedereen toegankelijk is. Dat 'ie sterker is en voordelen biedt die in een andere klasse eigenlijk beter tot zijn recht hoort te komen, is een andere discussie. Maar juist omdat bijvoorbeeld de M4 nu zo afgezwakt is, kom je erachter dat de Bizon te sterk wordt. Of dat een LMG gewoon een beter wapen wordt om mee te lopen. Dit klopt niet, maar is helaas nu wel het geval. Of de 725 is bijna zo secuur als een sniper terwijl dat kreng een shotgun hoort te zijn. De spread hiervan zou aangepast zijn en minder range. Vast ja. Maar ook hier geldt, voor iedereen is het gelijk. Een andere niet goed gelukte patch, is de voetstappen die volgens Infinity Ward beter zouden moeten werken. Nou, als iemand een verdieping onder mij is, hoor ik hem net zo hard als naast me. Dit hoort niet. Het zou versimpeld zijn, maar dat is totaal niet te merken. Juist in het begin was de balans een stuk beter. Kortom, je blijft continu maar moeten aanpassen tot de game na een jaar zijn definitieve balans heeft gevonden.

modern warfare campen

De onvermijdelijke Battle Pass

Dus, waar Activision de Loot Boxes heeft gedumpt, moet er natuurlijk een ander verdienmodel komen. Dit gaat in de vorm van een battle pass komen die eind november of begin december moet lanceren. Dit gaat een model volgen als Fortnite. De content wordt per seizoen beschikbaar en stelt je in staat om aankopen te doen, of grinden om te verdienen. Mijn vermoeden is dat dit een vergelijkbaar systeem als Call of Duty: World War II gaat worden, in combinatie met directe aankopen. Er staat immers al in het menu rechtsboven een icoon van de Call of Duty Points. Dus dan weet je dat je voor absurde bedragen (subjectief weliswaar) toffe content kan kopen. Mijn vermoeden is dat de menu’s flink op de schop gaan en vol worden gepropt met reclame’s. Een andere eerste hint is dat je nu al tickets kunt verdienen om XP te krijgen. Want, zoals al eerder is gebleken, is prestigen het digitale equivalent van het mannelijk geslachtsorgaan. Oftewel, er zijn genoeg mensen die willen betalen om in ranking omhoog te gaan en cosmetisch uniek te zijn. Ben je niet bereid om hier nog meer geld tegen aan te gooien, weet je gewoon dat je geïrriteerd raakt van incomplete setjes van elke seasonupdate.

Je hoeft het niet eens te zijn met deze drie ergernissen uiteraard. Want veel van deze zaken kan je beïnvloeden door beter te worden in de game, of juist terughoudend te spelen. En in-game aankopen hoef je niet te kopen. Eentje die ik stiekem ook irritant vind, maar heel veel wisselt, is de matchmaking. Vandaar dat dit puntje er niet in staat en dat we afsluiten met een grappige video. Maar wat zijn jullie ergernissen? Laat het weten hieronder in Disquss!

Over auteur Timo de Hoop

Timo de  HoopEen Nintendo-kid in hart en nieren. De Nintendo 64 kent Timo door en door, maar tegenwoordig ligt zijn focus voornamelijk op de Xbox, gezien die PlayStation 4 maar uit blijft (“ooit”, zegt ‘ie dan…). Misschien stapt Timo over wanneer zijn geliefde Lara Croft exclusief naar Sony’s console komt, want daar heeft onze casanova wel een beetje een digitale crush op.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?