Drie van die: Dingen die me storen aan de Wii U

Een paar maanden geleden schreef ik Drie van die over dingen die me storen aan de PlayStation 4 (die overigens nog steeds niet zijn opgelost). Dit bracht me op het idee om ook een Drie van die te schrijven over de stoorpunten van de Xbox One wanneer deze verkrijgbaar is en ik een drietal stoorpunten heb. Dat kan nog wel even duren, aangezien deze console pas in september in Nederland verschijnt. Om het echt compleet te maken, mag de nieuwste console van Nintendo, de Wii U, eigenlijk niet ontbreken. En die console heeft ook wat dingen die me storen. Daarom zal ik in dit artikel enkele stoorpunten van de Wii U bespreken.

GamePad moeilijk uit te schakelen

Nintendo zorgt altijd voor innovatie met haar consoles en handhelds. De grootste innovatie van de Wii U is natuurlijk de GamePad. De meeste games zijn met de GamePad te spelen, maar voor sommige games wil je misschien een andere controller gebruiken, zoals de Pro Controller of in de toekomst de GameCube-controller. Om de accu van de GamePad te besparen, wil ik de GamePad dan uit zetten. Dat gaat alleen niet gemakkelijk. Als je namelijk op de Power-knop van de GamePad drukt, schakel je de Wii U ook uit. En als je de Wii U aanzet via de console zelf, dan gaat de GamePad alsnog aan. Het lijkt gewoon onmogelijk om de GamePad uit te zetten. Wat je wel gemakkelijk kan doen, is het scherm van de GamePad uitschakelen via het Home-menu. De GamePad staat dan echter nog steeds aan en verlaagt dus nog steeds de accuduur, alleen wel een stuk minder. Ik wil de GamePad gewoon helemaal uit kunnen zetten. Nu is er toch nog een manier om dat te doen, maar dat is wel heel erg omslachtig. Je moet dan namelijk met je GamePad weglopen van de Wii U, zodat je op het scherm de melding krijgt dat de verbinding is verbroken. Als je dan met de Power-knop de GamePad uitzet, dan blijft je Wii U nog steeds aan staan en kan je dus gewoon verder spelen met een andere controller. Wat een idiote manier om zoiets simpels voor elkaar te krijgen! Er moet echt een update komen om dit op een normale manier voor elkaar te krijgen.

Over de GamePad uitschakelen gesproken: het scherm uitgeschakeld houden kan soms ook lastig zijn. Er zijn bijvoorbeeld games die op de GamePad exact hetzelfde tonen als op de tv, bijvoorbeeld New Super Mario Bros. U en alle Virtual Console-games. In dat geval wil ik nog wel de GamePad kunnen gebruiken, maar met het scherm uit. Maar als je het scherm uitschakelt en je op een knopje drukt, dan gaat het scherm weer aan. Een oplossing hiervoor zou bijvoorbeeld een of andere knoppencombinatie gebruiken die door geen enkele game wordt gebruikt om het scherm weer aan te kunnen zetten. Denk bijvoorbeeld aan tegelijkertijd op +, -, ZL en ZR drukken. Dat is vrij gemakkelijk in te drukken en ik kan me niet voorstellen dat er een game is waarbij deze knoppencombinatie iets doet.

onbekend

Geen Achievements/Trophies

De Wii U heeft een aantal topgames, zoals Rayman Legends, Pikmin 3, The Wonderful 101 en Mario Kart 8. Er is alleen één ding wat me ervan weerhoudt om die games te spelen: ze leveren geen Achievements/Trophies op. Zoals ik al vaker heb aangegeven, ben ik enorm verslaafd aan het halen van Achievements en Trophies. Als ik alles in een game heb gehaald, dan is de kans groot dat ik de game daarna nooit meer aanraak, omdat ik dan niks meer kan verdienen. Maar als een game helemaal geen Achievements of Trophies heeft, dan speel ik de game ook minder vaak dan wanneer ze wel aanwezig zijn. Ik speel nog liever een baggergame met Achievements of Trophies dan een topgame zonder beloningen. Noem me gestoord, maar zo ben ik nou eenmaal. Ik vind het dan ook erg jammer dat de Wii U niet zijn eigen beloningsysteem heeft. Nu zijn er wel enkele games die hun eigen beloningsysteem hebben, zoals de stempels in Nintendo Land, maar dat is niet hetzelfde. Ik wil een globaal beloningsysteem waar alle verdiensten van alle games worden getoond. Dit kan dan bijvoorbeeld in Miiverse worden geïntegreerd, maar er kan ook een aparte applicatie voor worden gemaakt. Ik weet zeker dat ik veel meer op mijn Wii U zal gaan spelen als er zoiets komt. Make it happen, Nintendo!

ontbrekende afbeelding

Weinig third-party support

Er zijn veel ontwikkelaars die hun games niet meer uitbrengen op de Wii U. Dat heeft natuurlijk te maken met de kracht van de console, maar ook het aantal verkopen speelt hier een grote rol in. De Wii U is te weinig verkocht om interessant te zijn voor de ontwikkelaars. Het kost te veel tijd en geld om een game werkend te krijgen op de Wii U en er is ook nog eens een veel kleiner publiek voor, waardoor het niet aantrekkelijk is om ervoor te ontwikkelen.

Uitgever Ubisoft leek in eerste instantie de Wii U nog goed te supporten door ZombiU exclusief uit te brengen voor de Wii U op de dag van de release. Maar met Rayman Legends werd het voor mij duidelijk dat ook Ubisoft minder interesse heeft gekregen in de Wii U. Deze game zou eerst ook gelijktijdig met de Wii U verschijnen, maar werd drie maanden uitgesteld. Nog niks aan de hand, zou je zeggen. Maar een paar weken voor de releasedatum werd de game opnieuw uitgesteld, dit keer met een half jaar, terwijl de game al af was. De reden: om de game gelijktijdig uit te brengen met de PlayStation 3- en Xbox 360-versie. Uiteindelijk is de game ook nog voor de pc, Xbox One, PlayStation 4 en PlayStation Vita verschenen. De game die exclusief voor de Wii U zou verschijnen is dus uiteindelijk op zo'n beetje alle platformen verschenen. Ook dit had waarschijnlijk met de verkopen van de Wii U te maken. Er komt immers meer geld in het laatje als je de game uitbrengt op consoles die veel meer zijn verkocht. Ubisoft geeft de Wii U nu veel minder aandacht. Watch Dogs verscheen bijvoorbeeld eind mei voor zo'n beetje alle platformen, maar de Wii U-versie werd uitgesteld naar eind dit jaar. Ik voorspel nu al dat dit niet gaat gebeuren en dat de Wii U-versie gewoon wordt gecanceld. Daarnaast zal de nieuwe Assassin's Creed Unity niet voor de Wii U verschijnen, wat opnieuw aantoont dat Ubisoft de Wii U aan het negeren is.

Ubisoft is niet de enige die minder aandacht geeft aan de Wii U. Er zijn nog veel meer ontwikkelaars die hun game niet of veel later naar de Wii U brengen. Als hun game dan uiteindelijk alsnog op de Wii U verschijnt, dan is de kans groot dat een aantal features die andere versies hadden niet te vinden zijn in de Wii U-versie, zoals online.

De Wii U moet het op dit moment dus vooral hebben van de titels van Nintendo zelf. De console is in ieder geval een behoorlijk aantal keren over de toonbank gegaan na het verschijnen van Mario Kart 8, en met de komst van de nieuwe Super Smash Bros. aankomende winter zullen er ongetwijfeld nog veel meer Wii U's worden verkocht. Hopelijk geeft dit ontwikkelaars een reden om de Wii U niet meer te negeren.

ontbrekende afbeelding

Ik ben erg benieuwd of jij je in mijn stoorpunten kan vinden. Mocht je nog andere dingen hebben die je storen aan de Wii U, laat het dan gerust hieronder even weten door een reactie achter te laten.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?