Check hier alle X019 Londen-content
Blacksad: Under the Skin
  • ONTWIKKELAAR Pendulo Studios
  • EERSTE RELEASEDATUM 14 november 2019
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • GENRE Avonturen, Puzzel
  • GAMELINER SCORE -

Drie van die: Cruciale aspecten in de wereld van Blacksad: Under the Skin

De wereld van Blacksad: Under the Skin ziet er naar uit een groot gedeelte van de game te gaan dragen. Het schetst een beeld van de samenleving van die tijd en dat is lang niet altijd een leven over rozen. Zoals je misschien wel weet, speel je als detective John Blacksad. Het verhaal van de game speelt zich af tijdens de jaren '50 in New York City. In deze tijd kampte de stad met vele problemen en visueel was het maar een grijze, saaie bedoening. Toch had ik na mijn gameplay sessie op gamescom een goed idee in wat voor soort wereld ik terecht was gekomen. Een interessante wereld is cruciaal voor een game zoals Blacksad: Under the Skin. Lukt de game het zich te onderscheiden? Er zijn zeker wat elementen die ervoor zorgen dat de speler in een aangrijpende omgeving terechtkomt. Die elementen gaan we hieronder even ontleden.

Blacksad Drie van die screen 1

Muzikale deuntjes voor depressie

Muziek in games is cruciaal en dat heeft ontwikkelaar Pendulo Studios goed in de gaten. De jaren '50 heeft natuurlijk genoeg te bieden als het gaat om de muzikale score van die tijd. Zo heb je altijd de basgitaar die nadrukkelijk aanwezig is op de achtergrond, met de hogere tonen van een blaasinstrument aan zijn zijde. Iconisch is het en je krijgt meteen het gevoel dat je in een andere wereld aanwezig bent. Het geeft ook een ander belangrijk element door van de game. De muziek geeft je namelijk een idee hoe de personages zich op dat moment voelen. Is het tempo hoog en komt er flink wat geluid uit de toeter? Dan zou het goed kunnen dat de emoties hoog oplopen. Is het tempo wat lager en zijn de tonen wat deprimerender en gespeeld in mineur? Dan weet je dat je personage het moeilijk heeft met iets. Hoe dan ook, muziek maakt een wereld levendig en geeft het karakter. In Blacksad: Under the Skin weet componist Juan Miguel Martin de toon te zetten en het is zeker de moeite waard om zijn werk te beluisteren.

Blacksad Under the Skin 2

Respect voor de comics

Zoals sommige van jullie waarschijnlijk wel weten, Blacksad: Under the Skin is gebaseerd op de gelijknamige stripboekserie. De serie is gecreëerd door Juanjo Guarnido en Juan Diaz Canales, en is goed te herkennen aan zijn unieke stijl. Officieel wordt het genre noir fictie genoemd en het is meteen duidelijk waarom het deze naam heeft ontvangen. De kleuren zijn grauw, de setting is deprimerend en je voelt al snel dat de stad niet lekker loopt. Pendulo Studios heeft in de meerdere promotietrailers getoond dat ze zeer bewust bezig zijn met de game. Ze weten hoeveel de serie voor de fans betekend, dus vele personages en locaties zijn uit de stripboekserie gehaald en zijn in de game te bewonderen. Sommige stukken zijn regelrecht gekopieerd uit de comics en in engine van de game verwerkt. Blacksad: Under the Skin heeft wel een degelijk andere look dan de originele stripboekserie en of dat gaat werken is nog de vraag. 3D animatie is de kant waar de ontwikkelaar op gegaan is met deze game, maar ze doen in ieder geval goed werk om ervoor te zorgen dat de game dezelfde look heeft als het originele materiaal waar het op gebaseerd is.

Blacksad Comic Cover 2

Geschiedenis herhaalt zichzelf

De jaren '50 van New York City waren nou niet bepaald de meest gezellige tijden die de Big Apple gehad heeft. De stad werd geplaagd door vele problemen zoals armoede, alcoholmisbruik, racisme, corruptie en alles wat daar bij komt kijken. Blacksad: Under the Skin draait hier geen doekjes omheen. Ze laten weten via subtiele dialogen en uitstekende hints in de omgeving dat deze problemen zeker wel aanwezig zijn, maar dat ze misschien niet op het eerste gezicht te zien zijn. In mijn preview heb ik het al over deze aspecten van de game gehad en hoe Pendulo Studios deze problemen keurig visueel kenbaar maakt. In de video's die de ontwikkelaar heeft uitgebracht, praten ze over hun inspiratie. Ze hebben immers flink onderzoek gedaan naar de stijl en sfeer van New York City. Het voelt echt aan als een drukke, maar verkeerd gemanagede hoofdstad. Alle problemen die in Blacksad voorkomen, zijn issues die de stad toentertijd ook echt gevoeld heeft. Het voelt eerlijk en terecht dat deze problemen aanwezig zijn, aangezien ze een realistisch beeld willen schetsen van de stad en het originele materiaal waar ze mee werken.

Blacksad Under the Skin3

De makers van Blacksad: Under the Skin weten hoe ze het originele materiaal moeten respecteren en tegelijkertijd een uitstekende wereld moeten opbouwen. De toon, stijl en sfeer is aanwezig, nu moet het complete verhaal nog interessant zijn. Maar als de originele stripboekenserie de maat is, zal Blacksad daarin niet teleurstellen. Op 5 november kunnen we aan de slag met de grauwe interactieve film en je ziet de game zeker terug, hier bij Gameliner.

Over auteur Bram Noteboom

Bram NoteboomOns Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?