Drie van die: Creepy locaties in games

Geplaatst: 18 oktober 2020 14:00

Ik durf best te zeggen dat ik niet echt bang ben aangelegd. Gelukkig maar, want dat zou betekenen dat ik veel goede games niet had kunnen spelen. Al is het wel aandoenlijk om te zien hoe doodsbang iemand kan zijn van een game, toch Rudy? Dat wil niet zeggen dat er in video games niet een bepaalde griezelige sfeer kan hangen waarvan je nekharen overeind gaan staan. Ik heb in mijn rijke gamecarrière best wat games mogen spelen en een aantal locaties zijn mij erg bijgebleven door de griezelige en angstaanjagende sfeer die er hing. Daarom neem ik jullie even mee langs de drie meest creepy locaties die mij zijn bijgebleven.

onbekend

De bodem van de put in The Legend of Zelda: Ocarina of Time

Over het algemeen had ik weinig moeite met The Legend of Zelda: Ocarina of Time, maar er waren een paar locaties die bij mij wel zijn blijven hangen door de griezelige sfeer. Degene die mij het meest is bijgebleven is toch wel The Bottom of the Well. Deze locatie is niet alleen creepy, maar ook omgeven door griezelige wezens. Een daarvan is de vijand Dead Hand en als je hem ziet, dan snap je ook best waar zijn naam vandaan komt. Deze blubberzak heeft namelijk tal van handen die je bij je lurven pakken. Dus als je de kans hebt, probeer zo kort mogelijk te vertoeven in The Bottom of the Well, want The Legend of Zelda: Ocarina of Time zit vol met locaties die een stuk minder angst inboezemen.

onbekend

Rapture uit BioShock

In tegenstelling tot Columbia, was Rapture lang niet zo kleurrijk en oogde ook een stuk minder vrolijk. Afgezien van al die vijanden die je wilde vermoorden dan. Zeker in het begin is Rapture het griezelige toneel van een ogenschijnlijk verlaten wereld onder de zeespiegel. Direct al in het begin van de game merk je dat de sfeer die in Rapture hangt nou niet bepaald gezellig is. Wat ooit een mooie, levendige wereld was a la Atlantis, is nu verwoorden tot niets meer dan een verwaarloosd gangenstelsel. Hier en daar sijpelt er wat water naar binnen en je merkt direct dat je ergens bent aanbeland waar je het liefst ook zo snel mogelijk weer weg wil. Helaas gaat dat niet en moet je je zien te redden in Rapture. Dat lijkt makkelijk, totdat je door hebt dat je niet de enige bent die zich in Rapture bevindt. Veel succes.

onbekend

Het huis uit P.T.

Het is toch bijzonder dat je met alleen een demo zo'n ongelooflijk onuitwisbare indruk kunt weten te maken. Hideo Kojima wist dit voor elkaar te krijgen met P. T. In deze demo ben je eigenlijk maar op één locatie, maar je hebt gelijk al door dat er iets niet pluis is. Op de één of andere manier geraak je in een soort loop, waardoor je meermaals door hetzelfde huis doolt in de hoop iets te vinden om te kunnen ontsnappen. Zoals het een goede horrorgame betaamt lukt dat natuurlijk niet en voel je dat je niet alleen bent. Geen moment ben je op je gemak en continu bereid je je voor op een schrikmoment van jewelste. Helaas is de game nooit afgemaakt en zullen we nooit weten hoe goed of hoe slecht de uiteindelijke game zou worden. We moeten het doen met onze herinneringen aan de demo.

Natuurlijk zijn er nog tal van enge locaties die ik niet opgenoemd heb. Wat is jouw top 3 van engel locaties in games?

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord