Drie van die: Compleet vergeten toppers

Geplaatst: 18 januari 2019 14:00

De afgelopen maanden hebben we weer heel veel nieuwe games mogen verwelkomen van langlopende series. Praktisch evenveel zijn er aangekondigd voor de komende maanden. Of het nu nieuwe delen, remasters of remakes zijn; blijkbaar krijgen we er geen genoeg van. Dit bracht mij op het idee van welke games ik eigenlijk geen genoeg kreeg, maar waar helemaal niets meer van te horen is. De wereld lijkt deze games volledig te zijn vergeten en gaat vrolijk door. Studio's komen en gaan en de rechten van games net zo goed. Maar vaak zijn het de herinneringen die (hoe cliché dan ook) zo sterk aanwezig blijven. Vervallen we dan in nostalgie of zit er misschien meer in het vat? Daarom mijn drie van die vergeten toppers.

Space Station Silicon Valley

Deze actie-platform game is misschien wel de meest onderschatte game van de Nintendo 64. Oorspronkelijk ontwikkeld door DMA Design (hoi, Rockstar North) werd de game al relatief vroeg in de levenscyclus uitgebracht voor de Nintendo 64. Het was hoofdzakelijk een platform-game met actie- en puzzelelementen. De bedoeling was dat je als een robot, genaamd Evo, bezit nam van dieren en hun mogelijkheden. Zodoende kon je in levels bepaalde gebieden en doelstelling behalen, maar dat was lang niet zo eenvoudig als dat je denkt. De hersenen werden redelijk aan het werk gezet en het leveldesign was erg goed, zeker voor die tijd waarin de machines nog niet zo krachtig als nu waren. Althans, toen waren consoles over het algemeen krachtiger dan de gemiddelde thuis-pc’s. Dit duurde niet heel lang meer overigens. Space Station Silicon Valley zat vol met heerlijke Britse humor en nam veel andere games lekker op de hak. Helaas zit er nog geen nieuwe deel in de pijplijn. De game zelf is niet heel uniek, maar ik zou het tof vinden om met de kracht van vandaag dieren en hun krachten over te nemen, en dan het liefst ook nog in gigantische levels. Ideetje, Rockstar?

Oni

Oni is misschien wel de meest belangrijke game voor Bungie en Angel Studios geweest. Deze game was ontzettend beïnvloed door Ghost in the Shell als je alleen al kijkt naar Konoko en de futuristische setting eromheen. De wereld is verknipt en er is één totalitaire staat van de wereld gemaakt. Uiteraard wordt iedereen voor de gek gehouden, maar jij net zo goed. Kortom, je hebt genoeg motivatie om op een persoonlijke queeste te gaan tegen de vijand. En dan gaat het uiteindelijk om de gameplay, want dit spel speelde als een zonnetje. Heerlijke gunfights, goede melee-combat, beiden gedirigeerd door snaarstrakke controls. Je kon duidelijk merken dat Bungie toen al goed door had hoe een goede combat-game moest werken, bewijs daarvan zijn onder andere Halo en Destiny. Angel Studios is tegenwoordig Rockstar San Diego (hey, nog een Rockstar studio), maar had toen al een neusje voor unieke en goede games. Het bijzondere is dat Oni qua stijl en degelijkheid goed in elkaar stak, maar het was naar mijn mening wel repetitief en leeg. Het had uiteindelijk te weinig om handen om misschien memorabel te zijn voor de lange termijn. Maar noem Oni en vaak denkt men toch terug aan een dijk van een game.

Eternal Darkness

Deze game is waanzinnig briljant en dat hier geen nieuwe delen meer van uit zijn gekomen, is een werkelijk raadsel. Eternal Darkness is een horror-game en verscheent op 1 november 2002 voor de GameCube. Dit spel werd ontwikkeld door het inmiddels failliete Silicon Knights in samenwerking met Nintendo zelf. Het werd door velen gezien als de concurrent van Resident Evil, zowel qua thema als op het gebied van gameplay. Maar jongens, wat kan je ernaast zitten. Het enige dat overlap lijkt te hebben is het thema horror. Het verhaal kon je op meerdere manieren uitspelen, omdat de game je meerdere malen een optie voorschotelde. Dit was ongekend voor die tijd, zeker op consoles. Daarbij werkte de game met de zogenaamde Sanity-meter. Dit metertje gaf aan hoe gezond jouw verstand bleef tijdens al die enge gebeurtenissen. Dit beïnvloedt letterlijk wat je zag op het scherm of hoorde om jou als speler helemaal gek te maken. Hoe interactief wilde je het hebben? Het positieve was dat de game ook nog eens goed speelde, een sterk verhaal had waarbij meerdere malen uitspelen ook echt loonde en grafisch gewoon erg sterk uit de bus kwam. Nintendo heeft tot de dag van vandaag de rechten, maar helaas is er geen enkel seintje van een nieuwe game, remaster of remake. Hoe graag ik dit ook zou willen.

Eigenlijk kan ik deze lijst met nog een aantal games aanvullen. Blast Corps (JA!), Freedom Fighters, FEAR, ga zo maar door! Helaas is het niet zo makkelijk tegenwoordig en zijn veel games niet alleen financieel minder aantrekkelijk, maar misschien ook wel een specifieke titel passend bij een specifieke tijdsgeest. Is het misschien de weemoed en nostalgie van het spelen van die games? Immers, heb ik deze games in geen jaren meer gespeeld. Welke games komen er bij jullie in het hoofd?

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord