Check al onze Tokyo Game Show logo content hier!

Drie van die: Capcom games waar nieuw leven in geblazen mag worden

Afgelopen week schreef ik een artikel met daarin het feit dat Capcom stelt dat zij liever voor kwaliteit dan voor kwantiteit gaan. Ach, met superbekende en langlopende franchises als Resident Evil, Street Fighter, Devil May Cry, Dead Rising, Mega Man en Monster Hunter (en geloof me de lijst is echt verre van klaar), hoeven zij zich geen zorgen te maken om een te lage cashflow. Nee, die Japanners weten wel wat ze doen. En wat ik dan zo jammer vind, is dat de ze laatste tijd geen risico’s meer lijken te nemen. Alles is zowaar een vervolg of prequel binnen een bestaande franchise. De laatste, echt frisse nieuwe games uit hun stal die ik mij kan heugen, zijn Viewtiful Joe en Killer7. Toevallig allebei als eerst gereleased op de GameCube. Vandaar mijn drie van die games waar ik graag nieuw leven in geblazen zie worden door Capcom.

Viewtiful Joe

Wat een toffe game was dit zeg. Het was niet alleen één van de ingeloste beloftes van Capcom om met knallers terug te komen bij Nintendo, maar de game was echt gewoon briljant. Snaarstrakke gameplay, toffe eigenzinnige cel-shaded graphics en gewoon weer eens een unieke game. Ok, de basis is een side-scrolling beat-em up, maar wel als een lekkere vreemde eend in de bijt. Ondanks alle effecten en gameplay mogelijkheden bleef de game op een constante zestig frames per seconde werken. Alle bewegingen waren vloeiend en zagen er waanzinnig uit. De game hield je continu aan je scherm gekluisterd want er was altijd wel iets te doen. Zo moest je opletten welke moves je vijanden uitvoerden, zodat jij de perfecte combo kon halen en uiteindelijk een ‘V’ kon verdienen. Tot het moment dat jij de magische woorden uitsprak ‘Henshin a go go’ en een Viewtiful pak aangemeten kreeg. Eigenlijk leek je gewoon op de zoveelste Power Ranger, maar dat maakte niet uit. Dat Capcom hier trouwens geen claim voor aan hun broek kreeg is een wonder.

Super Ghouls 'n Ghosts

Tja, wat moet ik hier nog eigenlijk aan toevoegen? Deze side scrolling actie platformer behoorde tot de meest moeilijke games uit zijn tijd. Waar de game destijds om werd geroemd, is het tegenwoordig om berucht. Vandaag de dag zouden jonge gamers Ghouls 'n Ghosts niet eens meer willen spelen, zo pittig kan de game zijn. Het was eigenlijk de Dark Souls van die tijd. Juist om die reden is het vandaag de dag dé perfecte tijd om deze serie nieuw leven in te blazen. Stel je nou eens voor: dezelfde pittige gameplay, maar dan meer actie georiënteerd. Een licht vleugje RPG-elementen erin en wat meer kleur dan de Souls-serie. Dan heb je een prima game waar echt nog wel ruimte voor is. Alleen al om de nostalgische waarde is de kans erg groot dat veel gamers de game aanschaffen. Op de SNES heb ik de game nooit weten uit te spelen. Ik was er simpelweg niet geduldig genoeg voor en soms begreep ik niet altijd wat er gedaan moest worden. Vandaag de dag zou ik de game best nog willen aanschaffen en zal ik er nog steeds niet goed in zijn. Uitdagende games zijn wat mij betreft altijd welkom. Wat dat betreft weet Capcom die als geen ander te maken.

UN Squadron

In Japan kennen ze de game onder de noemer van Area 88 (een titel die stamt van de gelijknamige manga). Het westen kent de game echter als UN Squadron. Het is een typische shooter zoals we die vaker hebben gezien van Capcom, maar dan horizontaal. Toen ik nog een Super Nintendo had, huurde ik deze game vaak bij de lokale videotheek. Ik was gek van vliegtuigen en in deze game kon ik met de meest fantastische apparaten vliegen. Uiteraard start je met een klein, simpel vliegtuig. Door middel van missies te spelen verdiende je geld en kocht je uiteindelijk betere vliegtuigen. Tevens kocht je raketten, lasers, bommen en ander doomsday materiaal om al je vijanden stuk voor stuk af te schieten. Uiteraard tot het standaard einde van het level met een grote eindbaas. De game speelde heerlijk. Vandaag de dag zou het in 3D echt niet misstaan en een geduchte concurrent kunnen zijn voor Ace Combat. Iets meer arcade feel, lekker over the top misschien, maar wel gebaseerd op realistische vliegtuigen. Als Capcom die stap nog niet durft te nemen, zou ik ook nog akkoord gaan met een remaster van het origineel. Met Ducktales werkte het immers ook!

Over auteur Timo de Hoop

Timo de  HoopEen Nintendo-kid in hart en nieren. De Nintendo 64 kent Timo door en door, maar tegenwoordig ligt zijn focus voornamelijk op de Xbox, gezien die PlayStation 4 maar uit blijft (“ooit”, zegt ‘ie dan…). Misschien stapt Timo over wanneer zijn geliefde Lara Croft exclusief naar Sony’s console komt, want daar heeft onze casanova wel een beetje een digitale crush op.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?