Drie van die: Bizarre behandelingen in Two Point Hospital

Geplaatst: 15 februari 2020 10:00

Twee jaar geleden kwam de spirituele opvolger van Theme Hospital uit onder de naam Two Point Hospital. In de game beheer je een ziekenhuis en moet je patiënten genezen, maar dit wordt gemixt met een lading humor en bizarre situaties. Om goed om te gaan met de verschillende ziektes moeten er behandelkamers worden gebouwd. De patiënten komen binnen met nogal vreemde ziektes en om die te behandelen kun je niet anders dan net zo vreemde behandelingen uitvoeren. Omdat de game bijna uitkomt voor de Nintendo Switch, gaan we dan ook kijken naar drie bizarre behandelingen in Two Point Hospital en de ziektes die daar aan verbonden zijn.

Een brandend licht

Eén van de eerste ziektes die je tegenkomt in het ziekenhuis is lichthoofdigheid. We hebben allemaal wel eens dat er een lampje eindelijk gaat branden wanneer iemand wat uitlegt, maar wanneer je gehele hoofd verandert in een lampen bol dan wordt het tijd om je zorgen te gaan maken. Gelukkig weten ze in het ziekenhuis in het plaatsje Hogsport hier wel raad mee en ontstaat er al gauw licht in de duisternis. Een speciale behandelingsruimte in de De-Lux Clinic lost de problemen namelijk redelijk eenvoudig op.

De De-Lux Clinic wordt na een uitdaging vrijgespeeld in het tutorial level Hogsport. De kamer is vrij simpel. Je hebt een bedieningsapparaat nodig en de De-Lux O-luxe. De patiënten met lichthoofdigheid vinden het licht terug bij deze machine. Juist ja, het enige wat er hoeft te gebeuren is dat de patiënt op de stoel gaat zitten. Vervolgens draait de machine de lampen bol uit je nek om er een nieuw geprinte 3D hoofd erop te zetten. Het ergste wat er kan gebeuren, is dat je het verkeerde hoofd krijgt en het ziekenhuis niet meer levend verlaat. In beide gevallen ben je in ieder geval verlost van de lampen bol.

Blaffend het leven door

Bij de game zitten er voor de Nintendo Switch direct twee DLC inbegrepen. Om niet direct twee behandelingen uit Pebberley Island en Bigfoot te behandelen komt deze behandeling uit Bigfoot. Dit is namelijk een behandeling die je niet kunt overslaan en past eigenlijk goed bij de ziekte Pest Control. Hier zijn patiënten namelijk magnetisch en blijven dieren eraan plakken. De ziekte in BigFoot heeft ook met dieren te maken, alleen geloven patiënten dan dat ze een echte hond zijn.

De leuke Engelse benaming van de ziekte is Barking Mad en patiënten komen als hond binnengewandeld. Mensen horen uiteraard niet door het leven te gaan als hond, al lijkt mij dit niet heel erg, waardoor er een speciale behandeling is ontworpen. Na het behalen van een uitdaging speel je het hondenhok vrij. Met behulp van een verpleger die een bal het huis in gooit, komen de patiënten in dit hok terecht en komen er op twee benen weer uit. Wanneer de patiënt het huis ingelokt is, springt het hok omhoog om daarna nog wat na te schommelen. Onder het hondenhok zit namelijk een springveer, hoe dit het probleem precies oplost, is een raadsel, maar het werkt wel. Om de behandelingskamer nog wat te versieren kun je een voerbak, een brandkraan en wat elke hond geweldig vindt een tennisbal plaatsen.

Een mummie invasie

Met de laatste behandeling keren we weer terug naar de hoofdmissie ‘s uit de orginele game. De beschrijving van de ziekte gaat als volgt: Het haalt de man uit het monster, maar niet andersom. En dat voor een game die het voornamelijk moet hebben van de humor. Het ziekenhuis waar de ziekte voor het eerst opduikt, ligt in Sweaty Palms Resort dat geplaagd wordt door natuurrampen. Niet alleen dat, het stadje wordt ook geplaagd door mummificatie. Nou ja geplaagd, de patiënten zijn gebalsemd tot mummie door hun eigen familie, terwijl ze lekker aan het slapen waren. Genoeg reden om je familie niet in de buurt te laten wanneer je aan het slapen bent, want anders moet je in de Decrypter behandeld worden. De Decrypter is de machine die alles weer goed maakt. De behandeling is voor de patiënt een eitje, omdat hij alleen in een sarcofaag moet gaan liggen. De verpleegster gebruikt vervolgens de machine om de balsem van de patiënt af te wikkelen. Dan gaat de sarcofaag weer open en kan de persoon compleet genezen weer naar huis. Om de kamer helemaal in de stijl van het oude Egypte te brengen, kunnen vazen en urnen natuurlijk niet ontbreken.

Two Point Hospital is vol met vreemde ziektes en behandelingen, waardoor de lijst nog wel even door had kunnen gaan. Toch zijn we nu bij het einde gekomen van de bizarre behandelingen. De game kent ruim vijftig ziektes die zowel zichtbaar als onzichtbaar zijn en niet allemaal een eigen behandelingskamer nodig hebben. Zo helpt een pilletje, een sessie bij de psycholoog of is een nachtje in het ziekenhuis net zo goed. Ontdek vooral de resterende ziektes en behandelingen, maar zorg er dan wel voor dat je niet eindigt zoals de patiënten in Two Point Hospital. Voor je het weet, is het allemaal besmettelijk.

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Two Point Hospital

Series

-

Uitgever

SEGA

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch

Releasedatum

30 augustus 2018

Ontwikkelaar

Two Point Studios

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord