Feature: Ingame advertising: de redder in nood of de dood nabij?

Geplaatst: 28 augustus 2010 11:28
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Iedereen weet inmiddels dat de entertainmentindustrie te kampen heeft met verliezen. Dit is vooral te danken aan piraterij en tweedehands verkoop. Ook de gameverkoop heeft hier last van. Zo heeft Capcom bijvoorbeeld besloten om hun nieuwste Ace Attorney in kleine oplage uit te brengen in Nederland. Simpelweg omdat het niet meer winstgevend is om games uit te brengen voor de Nintendo DS. De R4-kaarten vliegen je om de oren. Kijk maar eens goed wanneer je iemand in de trein op zijn DS ziet spelen.

Is hier geen oplossing voor? Kunnen uitgevers en ontwikkelaars hun winst niet gedeeltelijk terugkrijgen door iets? Activision denkt aan een online bètaalmodel voor hun games. Electronic Arts wil tweedehands kopers eenmalig laten bètalen om hun game online te spelen. Ik vind de schuld schuiven naar de consument te ver gaan.

Daarom denk ik aan ingame advertising. Hier is al een beetje mee geëxperimenteerd, maar het is nooit echt van de grond gekomen. Als dit bètaalmodel nou eens bij iedere game werd gehanteerd. Niet als een rechttoe rechtaan reclame, maar als subtiele billboards door de game heen geplakt. Zo is het niet storend, maar brengt het wel geld in het laatje voor de uitgevers en ontwikkelaars.
Reclame moet actueel zijn, dus ook ingame advertising. Op de billboards door de game verspreid komen steeds andere reclames. Waar haalt een game die informatie vandaan? Van het internet. Ubisoft heeft vanaf Assassin's Creed 2 de eis gesteld dat ook singleplayergames constant in verbinding moeten staan met het internet. Dit is om piraterij te voorkomen. Je kan met een constante verbinding veel meer. Waaronder nieuwe reclames ophalen.

Wat heeft dat voor invloed voor jou, de consument? Nou, eigenlijk niets. De prijzen zullen waarschijnlijk op een zelfde punt blijven, in plaats van steeds omhoog te schieten. Vroeger waren games 120 gulden. Nu zijn de games soms wel 80 euro, omgerekend ongeveer 160 gulden. Dat is 40 gulden meer. Het moet anders kunnen. Ik ben van mening dat ingame advertising daarbij kan helpen. Zo denk ik ook dat het de bioscopen veel kan helpen. Het laatste bioscoopkaartje dat ik kocht kostte 9 euro en dat was geeneens een 3D-film. Ik zit te denken aan een soort Spotify-dienst. Ga gratis naar de bioscoop, maar ontvang wel veel reclame, ook tussen de films door. Of bètaal voor de bioscoop en ontvang totaal geen reclame. Natuurlijk werkt dit systeem niet voor games, maar voor films zie ik een uitkomst. Spotify heeft al bewezen dat het voor muziek mogelijk is. Nu nog films en games.

Lees meer