De Rondvraag: Wie is jouw favoriete vijand in games?

Net zoals bij de film zijn de vijanden of tegenstanders in een game zeer bepalend. Soms zijn ze gewoon kanonnenvoer, maar soms hebben ze iets speciaals waardoor ze de game beter maken en je hen niet kunt vergeten. In enkele gevallen zijn het de gewone vijanden die voor een uitdaging zorgen of opvallen door hun gedrag, maar meestal is het een tussen- of eindbaas. Met hen kun je een band opbouwen, omdat je hen vaak meerdere malen tegenkomt. Als een game meerdere vervolgen heeft dan wordt dit gevoel nog sterker zoals met Dr. Wily uit Mega Man of Dr. Robotnik uit Sonic. Langzaamaan begin je een beetje van ze te houden, verwacht je eigenlijk dat ze weer terugkomen en mis je hen als ze niet komen opdagen. Daarnaast heb je nog de groep die zo’n grote impact maken dat de gamers die persoon missen in het vervolg en over hem of haar blijven praten zoals Vaas uit Far Cry 3. Ook onze redactieleden hebben een duidelijke voorkeur en vertellen over hun favoriete vijand.

Anita gaat voor de top en kiest Pagan Min

Als ik aan vijanden denk dan denk ik eigenlijk direct aan de leiders of de villain van een game. De meeste vijanden interesseren mij namelijk helemaal niet zo, ze staan alleen maar in de weg. Natuurlijk heb je vijanden zoals in Horizon Zero Dawn die er prachtig uitzien en waar je een specifieke strategie voor nodig hebt, maar zelfs dan blijf ik daar heel neutraal onder. Gaan we het over de leiders hebben dan is dat een heel ander geval. Degene die dan in gedachte komt, is Pagan Min uit Far cry 4, ondanks dat ik die game nog niet heb uitgespeeld is zijn karakter ontzettend interessant. Hij is naar jouw personage helemaal niet vijandig, maar is niet zo heel aardig tegen de bewoners van het land. Dat hij gedurende de game commentaar blijft geven op de acties die je onderneemt, is prachtig en heeft ook invloed. Ik zie Pagan Min dan ook meer als een vijand op mentaal gebied en niet fysiek. Zijn intro blijft nog het beste, waar die nog eens duidelijk maakt dat het stoppen van de bus niet hetzelfde is als het beschieten van de bus.

Far Cry 4

Jolien kiest natuurlijk voor Ganondorf

Natuurlijk kies ik voor Ganondorf Dragmire, de houder van de Triforce van Power, die al sinds de eerste game de grootste vijand van Link en Zelda is in The Legend of Zelda-franchise. Sterk, manipulatief, sluw en kwaadaardig. De koning van de Gerudo is niet iemand die je tegen het harnas wil jagen. Ik weet nog dat ik Ocarina of Time voor het eerst speelde en Ganondorf voor het eerst zag door het raam van Hyrule Castle. Hoe hij naar de troon loopt, neerknielt en dan plotseling zijn blik intens op Zelda en Link richt zorgde voor rillingen over mijn rug. Of hoe hij Zant en Yuga gebruikte om zijn macht terug te krijgen in Twilight Princess en A Link Between Worlds. In bijna alle The Legend of Zelda-games is hij te vinden en ik kan mijn geen betere vijand voor de franchise bedenken.

Ganondorf

Eilish gaat voor creepy met Pyramid Head

Nou kan ik wel weer met Handsome Jack komen, maar dat wordt een beetje saai. Dan ga ik toch voor Pyramid Head. Hij is gewoon super creepy en daar hoeft hij eigenlijk niks voor te doen. Hij staat een beetje in hoekjes, met zijn raar-vormige hoofd en bebloede bijl. Hij zegt geen woord. Komt ineens om de hoek net als de camera draait. Want de camera-angles in Silent Hill 2 zijn verschrikkelijk en hebben mij meerdere trauma’s bezorgd. Hij is eigenlijk de perfecte man. Hij zegt niks, maar is wel altijd in de buurt. Overal waar jij naartoe gaat, volgt hij. Hij doet altijd zijn best om je te verrassen. Daar kan die van mij nog wat van leren. Al doucht hij wel wat vaker, daar ben ik toch wel blij mee.

Pyramid Head

Celine kiest een klassieker

Voor deze vraag ga ik toch wel voor Bowser. Hoewel deze gigantische schildpad er niet erg kwaadaardig uitziet zorgt hij altijd voor problemen in het Mario-universum. Ik heb vroeger heel veel Super Mario Bros gespeeld op de SNES, dus misschien verklaart dat wel mijn antwoord. Daarnaast speelde ik later nog weleens Super Mario Kart met mijn zusje en koos zij altijd voor Bowser. Dan had ik nog meer reden om Bowser te ‘verslaan’. Gelukkig is Mario hem altijd slimmer af en aan het eind van de dag is Bowser weer die voorspelbare slechterik zonder enige diepgang. Desondanks blijft hij één van de meest iconische slechteriken in videogames en krijgt hij daarom van mij een nominatie voor favoriete vijand!

Bowser2

Dit waren onze favoriete vijanden in games. Ken jij nog een vijand die wij gemist hebben en zeker genoemd moet worden? Laat het ons weten en deel het in de comments.

Over auteur Philip Zeldenthuis

Philip Zeldenthuis Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?