De Rondvraag: Welke ter ziele gegane studio mis jij?

Studio's komen en studio's gaan. Soms is het maar beter dan een ontwikkelaar de handdoek in de ring gooit, maar van sommige studio's blijft het eeuwig zonde. De ontwikkelaars zelf keren meestal wel weer terug bij een andere studio, maar het was juist de chemie van het team dat zorgde voor een aantal uitstekende titels. Daarbij wil het nog weleens voorkomen dat een complete franchise in de koelkast gezet wordt door de afbraak van een bepaalde studio. In dat geval kunnen we dus wel spreken van een gevalletje 'lekker kut dit zeg'. Wij zijn even met de pet rondgegaan om te polsen hoe de redactie hierover denkt.

Peter met Visceral Games

Er zijn verscheidene studio's waarvan ik het erg vind dat deze er niet meer zijn, waarbij vooral EA dikwijls de boosdoener is. Degene op hun kerfstok die ik het meest mis is Visceral Games, met name vanwege hun Dead Space-gamereeks. Alle games daarvan zijn de shit. Ik zeg het hier wederom: Dead Space 3 is potverdrie wél een verdomd goede game, die onterecht veel te kritisch door de mangel is gehaald. Vanaf de eerste Dead Space hebben ze mooi en constructief de wereld en backstory uitgewerkt, aangevuld met gave comics, animaties en boeken. De DLC van het derde deel eindigt met een kicker van een twist, maar helaas zullen we nooit meer beleven wat ze verder in petto hadden met deze iconische horror gamereeks.

Philip met Clover Studio

In dit geval denk ik aan de Clover Studio, een onafhankelijke Japanse game ontwikkelaar gesticht door Capcom. De studio was opgezet om de R & D talenten meer vrijheid te geven en ze niet te verplichten om aan de vervolgen van andere series te werken. De studio is in zijn driejarig bestaan verantwoordelijk geweest voor God Hand, de Viewtiful Joe-serie en Okami. Viewtiful Joe was een originele side scrolling beat 'em up a la final fight, met een filmisch verhaal. Door gebruik te maken van de VFX Powers kun je de tijd versnellen of vertragen waardoor je nog effectiever schopt, slaat, springt of ontwijkt. Hierdoor kun je prachtige combo’s maken en die heb je nodig. De game is niet namelijk niet bepaald makkelijk. Okami is een action-adventure game die op een originele manier verschillende Japanse mythen, legendes en folklore combineert. De Shinto zonnegod, Amaterasu, moet het land redden van de duisternis. Als een witte wolf met een Celestial Brush moet je het land weer kleur en leven geven. De game is prachtig vormgegeven, vertelt een interessant verhaal en is gewoon heel leuk om te spelen. Helaas vielen de verkoopcijfers ondanks de positieve reviews tegen en heeft Capcom de studio gesloten. Gelukkig is Okami HD op de next-gen consoles te verkrijgen en hebben de ontwikkelaars hun werk bij andere studio’s voortgezet. Nu maar hopen op een Viewtiful Joe HD-compilatie.

Claudia met Lionhead Studios

Er zijn helaas zoveel game studio’s die ondanks het maken van toffe games toch ten onder zijn gegaan. De studio die ik het meeste mis, is Lionhead Studios. Dit is de studio die onder meer bekend staat om de Fable-serie. De Fable-games heb ik in mijn middelbare schooltijd helemaal plat gespeeld en het is dan ook één van de games waar mijn grote liefde voor RPG’s is ontstaan. De studio is in 2006 overgenomen door Microsoft en hoewel deze samenwerking heeft geleid tot het grote succes van Fable II, is de samenwerking ook de reden geweest voor het ten onder gaan van de studio. Lionhead Studios en Microsoft hadden helaas zulke grote meningsverschillen dat Lionhead Studios in 2016 werd gesloten. De online multiplayer game Fable Legends, waar ik zelf erg naar uitkeek, werd geannuleerd en een echte opvolger voor Fable III in 2010 hebben we ook nooit meer gezien. Of Fable Legends een toffe game was geworden, daar zullen we waarschijnlijk nooit achter komen en dat vind ik nog altijd een beetje droevig.

Patrick met Irrational Games

Bioshock’s Rapture, er is slechts één studio verantwoordelijk voor mijn droom om ooit via een vuurtoren naar deze onderwaterstad terug te keren. Irrational Games - met creatief genie Ken Levine aan het roer - wist eigenhandig een franchise op de markt te janken waar ik urenlang in kon ronddwalen, zei het te land, ter zee of in de lucht. De studio - geboren in 1997 - werd in 2006 door songbird 2K onder de vleugels genomen, maar zag in 2014 toch de noodzaak om sterk in het personeelsbestand te snijden. Het grote Irrational Games was pleite en daarmee ook mijn geliefde Bioshock, al zou 2K daar in principe nog mee verder kunnen. In 2017 gingen Levine en zijn “irrationele” kornuiten verder onder de naam Ghost Story Games, maar ja… een echte Bioshock op z’n Irrationals gaat die niet uit de hoge hoed toveren. Dus 2K… would you kindly?

Heb je al een traantje gelaten of kan het je bar weinig schelen. In het hedendaagse gaminglandschap is er immers meer dan genoeg te spelen. Welke studio mis jij onwijs? Of misschien leuker, welke studio zie jij graag gaan? Let us know!

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?