De Rondvraag: Welke ontwikkelaar of studio moet een comeback maken?

Jarenlang kan een studio klein zijn, maar met de juist mensen en de juiste game, kan een kleine studio grootse dingen doen. Maar wat als de lat zo hoog ligt, dat je hier niet meer aan kunt tippen? Dan raakt een studio in verval en zit er zelfs faillissement in het verschiet. Zonde, maar zo kan het nou eenmaal lopen. Natuurlijk gaat het niet altijd om falen. Het kan ook zo zijn dat een studio zijn meest getalenteerde leider verliest door ruzie of sterfte. Eeuwig zonde, maar het is wat het is. Gelukkig zijn wij geen zwartkijkers, maar zien wij de wereld liever door een roze bril. De vraag is dan ook: Welke studio of ontwikkelaar moet een comeback maken?

Kees met de terugkeer van NovaLogic en Delta Force

NovaLogic maakte sinds eind jaren tachtig al games, waaronder Comanche, en de F22- en F16-serie. Echt bekend werd de ontwikkelaar door de tactische shooter-serie Delta Force, waarvan het eerste deel in 1998 verscheen. Deze serie was lange tijd mijn lievelings shooter door zich te focussen op realisme en enorm grote en open levels. Na succesvolle delen was de rek er na het vierde deel, Delta Force: Black Hawk Down, toch wel uit. De ontwikkelaar kwam nog met een paar gemakzuchtige vervolgen en probeerde met het vermakelijke Joint Operations zelfs de aanval op Battlefield in te zetten. Toch kwam het succes van eind jaren negentig en begin 2000 niet meer terug. Tot plotseling Delta Force: Angel Falls werd aangekondigd. De eerste beelden en informatie waren veelbelovend, maar na lange tijd radiostilte werd deze helaas gecanceld. Dit was meteen het einde voor NovaLogic en voor Delta Force. Een terugkeer van de ontwikkelaar zie ik helaas niet meer gebeuren, maar drie jaar geleden zijn de rechten van Delta Force gekocht door THQ Nordic. Wie weet zie ik mijn geliefde shooterserie dus toch nog terugkeren in de toekomst.

Philip met de terugkeer van Konami en Kojima

Ik vind het lastig om hier een goed antwoord op te geven, want meestal gaan deze gebeurtenissen langs mij heen, tenzij deze enorm groot in de media worden uitgemeten. De reden hiervoor is: zolang er geweldige games uitkomen die ik wil spelen, maakt het mij in principe niet zoveel uit. En soms beginnen de vertrokken of ontslagen ontwikkelaars weer nieuwe innovatieve gamecompanies. Heel af en toe vraag ik me wel eens af of het ooit goed gaat komen tussen Konami en Hideo Kojima (niet dus). Al was het maar alleen om het laatste hoofdstuk aan Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain toe te voegen (kan het niet loslaten) en een remake van Metal Gear Solid: Peace Walker te maken. Naast de Metal Gear-serie waren Castlevania, Contra en Silent Hill ook zeker de moeite waard. Denk maar eens aan de potentie van de speelbare demo: P.T. Officieel maakt Konami nog games alleen zijn deze voor de mobiele markt en hebben ze zich in 2017 toegelegd op het opnieuw uitbrengen van oude successen. Dat is leuk als ze dat op een goede manier doen en niet alleen voor het geld, maar helaas komen er geen nieuwe games die ik wil spelen (mobile gaming is niet mijn ding).

Metal Gear Solid 5

Jolien mist Satoru Iwata's invloed bij Nintendo

Als ik een developer moet kiezen om terug te brengen is het wel de in 2015 overleden Satoru Iwata. Deze man was bereid om de trots van zijn vader op te geven om zijn droom in de game-industrie na te volgen. Hij heeft als ontwikkelaar gewerkt aan onder andere de Earthbound- en Kirby-games en werd in 2002 zelfs de CEO van Nintendo. Deze man had een passie voor gamen en onder zijn bewind zijn onder andere de DS en Wii verschenen, twee van de best verkochte spelsystemen in de wereld. Deze man is een held en heeft de wereld veel te vroeg verlaten.

Satoru Iwata4

Patrick vindt het raar dat goede Rare-games zeldzaam zijn

Bij het zoeken naar een antwoord op de vraag, kom je al snel terecht bij studio’s die ons ontvallen zijn. Ik zie echter liever een bedrijf terugkomen dat op het moment van schrijven nog steeds springlevend is. Rare is vandaag de dag onderdeel van Microsoft, maar heeft niet meer de allure van weleer. Ik zou ze dan ook graag zien terugkomen met de kwaliteit zoals wij dat van vroeger van ze gewend zijn. In de periode dat zij nog met Nintendo samenwerkten, was het één van de beste studio’s, al werd dat met de jaren wel minder. Rare heeft veel pareltjes van games geproduceerd, maar dat is al zo lang geleden dat ze van mij weer terug mogen komen op dat niveau.

Rare1

Zo, dat was het alweer. Ben jij het eens met de lijst, of ben je van mening dat bijvoorbeeld een Rare nog altijd steengoed is (kan het haast niet geloven). Laat het weten in de comments hieronder!

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?