De Rondvraag: Welke ontwikkelaar mag van jou de tent wel sluiten?

Geplaatst: 28 november 2018 16:00

Wanneer het om ontwikkelstudio's aankomt heeft iedereen wel een favoriet, eentje waarvan we stellig hopen dat deze tot in den eeuwigheid blijft bestaan. Je weet wel, zo'n developer waarbij je al een enkeltje Pieter Baan Centrum moet boeken wanneer een faillissement dreigt. Maar, lieve lezers en lezerinnetjes, er zijn ook studio's wiens goed bedoelde inzet we kunnen missen als kiespijn. Gegarandeerd dat er nu al een naam in je noedel omhoog komt. Op de redactie hebben de beste schrijflui ook hun 'niet zo favo dev'. Gezien de tijd van 'pax en vree' zo goed als voor de deur staat, geven we ons team eens even de ruimte om hun gal te spuwen door ze te vragen; "Welke ontwikkelaar mag wat jou betreft de toko per direct op slot gooien?"

Patrick Lamers met EA Games

In mijn jonge jaren was ik wellicht één van Electronic Arts beste klanten, maar door de jaren heen ben ik mij steeds meer gaan ergeren. Ik verkoos eigenlijk altijd FIFA boven PES en was er als de kippen bij om de nieuwste editie in huis te halen. Als ik daar nu op terugkijk snap ik niet dat ik er in ben getrapt. Electronic Arts heeft zich voor mij weten te profileren als een bedrijf dat zich totaal niet druk maakt om wat de consument vindt. Zolang ze allemaal als makke schapen naar de slachtbank lopen en nog even hun portemonnee trekken, vinden ze het allemaal wel best. EA troggelt de consument geld uit handen door hun copy-paste-beleid. Het jaarlijks uitbrengen van praktisch dezelfde game en dan doen alsof het iets compleet nieuws is. Als er iets is dat wel goed werk verricht bij het bedrijf, dan is dat wel de marketingafdeling. Ik ben absoluut geen rancuneus persoon, maar EA heeft het voor mij echt verknalt. Van mij mogen zij de deuren sluiten, mijn geld ontvangen ze in ieder geval niet meer.

onbekend

Timo met Rare

Als je aan mij vraagt welke studio de deuren mag sluiten, dan is dat Rare. Sinds hun overname door suikeroompje Bill zijn zij geen schim meer van wat ooit de meest getalenteerde second party ontwikkelaar moest voorstellen. Het heeft meerdere redenen gehad waarom ze niet meer de ontwikkelaar zijn van weleer. Maar het feit is dat men nog vrij makkelijk teert op de naam van toen. Het dit jaar verschenen Sea of Thieves had die kenmerkende Rare stijl. Maar helaas is dit niet de topper die zij nodig hebben en die Microsoft zo graag had willen zien, al sinds de dag dat Grabbed by the Ghoulies uitkwam. Het bizarre verhaal van hoe de jongens uit Twycross zich naar Nintendo blufte, de Britse humor en vooral de kwaliteit die deze studio keer op keer uitbracht, is niet meer. Het is vergane glorie en eerlijk is eerlijk, stoppen op je hoogtepunt is niet voor iedereen weggelegd. Ik start dan ook nog gerust Rare Replay op of games uit de echte oude doosch zoals Donkey Kong Country 3 om mij weer die gloriedagen te doen herleven van de ontwikkelaar achter het goud/blauwe logo.

onbekend

Devin met Rovio

Ik vind dat er weinig situaties zijn waarbij een ontwikkelaar zijn studio zou moeten sluiten. Het is alleen maar mooi dat mensen hun creativiteit en fantasie met ons delen. Als ik dan toch echt een studio moet noemen, dan is het Rovio. Deze ontwikkelaar is in 2009 doorgebroken met de bekende Angry Birds-game, maar op een paar unieke edities na, zijn ze al ruime tijd met niks boeiends meer gekomen. Heel de studio draait alleen maar om Angry Birds. Ik vind dat ze ook eens naar andere opties moeten kijken en stappen zetten die weer een totaal vernieuwende wending maken. Als ze dat niet durven te doen, dan sluiten ze maar lekker de deuren...

onbekend

Peter met Konami

Eigenlijk wil ik van geen enkele developer dat ze echt moeten stoppen. Toch moest ik er echt eentje kiezen en met onbeschrijflijk veel pijn in mijn hart heb ik gekozen voor Konami. Juist omdat ik zoveel lief heb gedeeld met hun games en ik dit huidig leed niet meer aan kan. Konami zou ik ook kiezen als "Developer waarvan ik wil dat deze weer terug gaat naar diens gloriedagen". Konami is voor mij de belangrijkste game-maker ooit. Na lang zoeken heb ik eindelijk de Antique MSX Collection voor de Sega Saturn, welke helemaal vol zit met de games die ik als allereerste ooit als kleutertje gespeeld hebt. De Silent Hill, Castlevania en Metal Gear gamereeksen behoren allemaal in mijn top tien favoriete reeksen thuis. Maar ja, laten we eerlijk zijn, wat doet Konami op dit moment al enige tijd? Mijn hart breken, dat doen ze! Ik ga maar weer even huilen in een foetushouding onder de douche, met een duim in mij mond. Dat is in elk geval ook een betere game ervaring dan Metal Gear Survive.

onbekend

Nou, nou... allemachtig zeg... wat een afkeer hierboven. Er is geen liefde verloren gegaan, dat moge duidelijk zijn. En dan te bedenken dat we een paar weken geleden nog zielig zaten te doen om ter ziele gegane studio's waar we met pijn in het hart afscheid van hebben genomen. Afijn, even terug naar deze haatlijst. Ben je het roerend met de redactie eens of zie jij liever een andere studio zijn biezen pakken? Laat jouw afkeer gelden en drop ff een comment.

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord