De Rondvraag: Welke game heeft de beste eindbaas muziek?

Geplaatst: 21 juli 2021 17:00

Twee weken geleden hadden we het in de Rondvraag over onze favoriete muziek-game. Vervolgens kozen we onze favoriete hardrock nummer in games. Dan kan de eindbaas muziek natuurlijk niet uitblijven, want dit is de belangrijkste baas in de game waardoor je eindelijk je avontuur kunt afsluiten. Je weet wel als je alles op alles zet en al je geleerde vaardigheden moet gebruiken om de laatste baas te verslaan. Natuurlijk wordt dit begeleid door muziek om de situatie nog spannender te maken. Zo heeft bijna elke eindbaas zijn eigen herkenbare soundtrack die soms heel vet klinkt, maar soms ook op je zenuwen kan gaan werken. Zeker als je de eindbaas bijna op zijn knieën hebt en het tempo flink wordt opgevoerd. Toch zijn er altijd een paar eindbazen die je bijblijven dankzij hun soundtrack. Ik vroeg daarom aan de redactieleden welke game volgens hen de beste eindbaas muziek heeft.

Nils breekt zijn DS-speakers met Bowser’s Inside Story

Het gebeurt niet vaak dat een muzieknummer in een game zó goed is dat mensen het in andere vormen van media gebruiken. The Grand Finale uit Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story is één van de nummers die omstreeks 2010 in bijna iedere gaming-video werd gebruikt. Daarbij mag het nummer zich in mijn ogen aansluiten bij YouTube-grootheden als Guile’s Theme uit Street Fighter 2 en natuurlijk het welbekende Let The Bodies Hit The Floor. Het nummer werd gecomponeerd door de Japanse legende Yoko Shimomura, ook wel bekend van haar muzikale bijdrage aan de Kingdom Hearts-serie. De compositie klinkt alsof hij totaal niet thuishoort in een game met de twee besnorde loodgieterbroers. Juist daarom komt het nummer veel harder aan en klinkt het alsof op ieder moment de speakers van je Nintendo DS kunnen breken. Beter dan dit wordt het niet, dacht ik. Totdat ik de nieuwe versie uit de 3DS-remake van de game hoorde. Ze hebben perfectie geperfectioneerd.

Bram heeft mooie herinneringen aan de muziek in Dark Souls

Eindbazen in videogames testen vaak de vaardigheden van de speler en ze beëindigen een geweldig avontuur. De muziek moet hier natuurlijk ook een rol in spelen. Zo kan ik mij vele climaxen herinneren in mijn vele gamereizen, maar één gameserie behandelde elke boss fight als een klein kunstwerk. Ik heb het natuurlijk over Dark Souls. Deze snoeiharde actie/RPG zit vol met vreselijke monsters, dappere krijgers en ander gespuis. Allemaal wezens die jij als speler een kopje kleiner moet maken. Dark Souls heeft ontzettend veel memorabele eindbazen en de muziek helpt daar flink bij. De soundtrack is meesterlijk gecomponeerd, maar voor deze specifieke Rondvraag kies ik voor Soul of Cinder. Het weet deze geweldige trilogie perfect af te ronden, met een boss fight die niet alleen super indrukwekkend is. Het is ook een perfecte metafoor voor het einde van de serie. Met de epische melodieën voor een actievol spektakel en een afsluiting met de pianoklanken die we maar al te goed kennen van het origineel. Ja, Soul of Cinder is de definitie van geweldige eindbaasmuziek.

Celine gaat voor Final Fantasy VII

De beste eindbaas muziek is zonder twijfel One-Winged Angel van Nobuo Uematsu. Dit nummer is ook wel bekend als de theme song van de eindbaas Sephiroth uit Final Fantasy VII en past perfect bij het personage; duister, krachtig en mysterieus. De manier waarop dit nummer gecomponeerd is, is ongelooflijk goed. Het begint met beats die een gevoel van haat uitdrukken, waarbij de violen vertellen dat er gevaar op de loer ligt. De hoge tonen drukke spanning uit en dan heb je nog de stukjes waarin ‘Sephiroth’ op een bepaalde manier wordt uitgesproken alsof het een God is (wel een duivelse natuurlijk). One-Winged Angel vertelt eigenlijk in één nummer wie Sephiroth is en dat heeft Nobuo Uematsu heel goed gedaan. Misschien ook leuk om te weten is dat ik zes jaar geleden naar zijn concert ben gegaan. Uiteraard kwam ook One-Winged Angel voorbij met op de achtergrond van het orkest beelden van Sephiroth op een scherm. Echt om kippenvel te krijgen (alle andere nummers overigens ook, maar deze sprong eruit). Mocht je fan van zijn muziek zijn, dan raad ik ook zeker aan om naar één van zijn concerten te gaan.

Anita vlucht weg voor Kuro

Hoewel ik veel games met een eindbaas speel, moest ik mijn hersenen toch even laten kraken voor een antwoord. Uiteindelijk bood Google uitkomst. Een tijdje geleden besloot ik om toch maar eens Ori and the Blind Forest uit te spelen. Een game die ik al jaren op Steam had. Het eindlevel met Kuro zat nog vers in mijn geheugen en doordat ik het level meerdere malen opnieuw moest proberen, de muziek ook. Hierdoor kies ik dan ook voor het nummer Fleeing Kuro van Gareth Coker. Het is namelijk door de muziek dat je het gevoel krijgt dat je moet opschieten. En als de muziek dat niet voor je doet dan is het wel het gekrijs van Kuro. Het is de bedoeling dat je vlucht voor Kuro, voordat je gegrepen wordt. En dat is niet direct een eenvoudige opgave. De muziek speelt hierin een cruciale rol, want het zorgt er ook voor dat je niet opgeeft.

Welke eindbaas muziek heeft jouw voorkeur? Laat het ons weten en deel het in de comments.

Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord