De Rondvraag: Wat was de grootste flop van 2018?

Geplaatst: 2 januari 2019 16:00
Aangepast: 1 september 2019 09:50

2018 was een jaar van grote pieken. Met grote pieken komen echter ook diepe dalen kijken. Geloof me, die waren er. Wij zijn niet vies van een flop hier en daar, maar als de verwachting hooggespannen is, is de teleurstelling des te groter wanneer deze niet waargemaakt wordt. Met de sloot aan AAA-titels van vandaag de dag, is het moeilijk om de dans te ontspringen. Iedereen is er dan ook wel op zijn minst één tegen het lijf gelopen. Aangezien 2019 nog in de kinderschoenen staat, is de vraag dit keer vrij makkelijk bedacht. Wat was de grootste flop van 2018?

Timo met Sea of Thieves

Dit jaar is voorbij gevlogen en er zijn genoeg mooie dingen die de revue zijn gepasseerd. Helaas zijn er altijd minder goede dingen die ook voorbij moeten komen. Immers kan niet alles goed of zelfs perfect zijn. Voor mij is de grootste gameflop toch wel Sea of Thieves. Met veel pijn in mijn hart moet ik beseffen dat Rare niet meer die magische ontwikkelaar is uit Twycross. Ergens hoopte ik op de magie van weleer. Het had alles in zich overigens. Waanzinnige graphics, strakke, over het algemeen goed gebalanceerde gameplay en die onmiskenbare Britse humor. En toch. Toch was de game leeg, had het weinig echte diepgang en vooral de start was stroef, ondanks de uitgebreide bèta stresstest. Persoonlijk denk ik achteraf dat de game zich veel meer op een singleplayer had moeten focussen. Wellicht had Rare het risico moeten nemen om een mix te maken van The Wind Waker en Assassin’s Creed: Black Flag. En, wanneer de game een paar maanden oud was, een multiplayer DLC uit moeten brengen om als een soort GTA Online te fungeren. Het aantal spelers daalde snel, ondanks dat de game gratis ondersteuning kreeg. Het is ook niet snel goed hé?

Rudy met The Quiet Man

Square Enix kwam afgelopen jaar met best wat mooie dingen op de proppen. Helaas was The Quiet Man daar niet een van. De game werd aanvankelijk met best wat bombarie aangekondigd. En ja, ook ik was nieuwsgierig naar de game. Vervolgens bleef het lang stil... Te stil want de game verdween geheel in het luchtledige, zelfs tijdens de release. Sterker nog, het werd zo stil dat ik de game compleet vergeten was. Toch was het Patrick Meurs die de game in huis haalde en mij behoedde voor een slechte aankoop. The Quiet Man is grafisch niet bijzonder, technisch niet op orde en flink aan de korte kant. De game is nu voor een bodemprijs binnen te halen, maar zelfs dat zou ik niet doen. Nope, laat deze game maar een stille dood sterven...

onbekend

Peter met Metal Gear Survive

Metal Gear Survive is geen echt slechte game, maar het is verre van goed en heeft geen reet te maken met Metal Gear. Daarom is het ook een abominatie die niet zou mogen bestaan. Deze game is in het leven geroepen door een groep mensen die totaal geen verstand hebben van games of elke andere vorm van artistiek werk. Deze lui hebben in ergens 2016-2017 naar wat statistiekjes gekeken, waaruit bleek dat survival games ontzettend populair zijn. Wat hebben we nog aan IP assets liggen waar we nu niks meer mee doen? Oh wacht, Metal Gear, dat is toch populair? Laten we dat combineren, dat moet wel een succes worden! Met deze zelfde logica zou Konami een battle royale game moeten uitbrengen van Castlevania. Make it happen! Briljant idee, al zeg ik het zelf.

Patrick Lamers met Sea of Thieves

Het is misschien niet zo voor de hand liggend als Fallout 76, Metal Gear Survive of The Quiet Man, maar mijn grootste tegenvaller van het afgelopen jaar kwam uit het kamp van Microsoft. Het had dé exclusieve Xbox One-game moeten worden die ervoor zou zorgen dat Microsoft zich weer een beetje zou mengen in de slag om de gamer, maar niets is minder waar. Dan heb ik het natuurlijk over Sea of Thieves. Deze piraten-game is door onze Timo beloond met drie sterren, dus zeker niet de slechtste game die afgelopen jaar het daglicht heeft gezien. Maar voor mij persoonlijk wel de grootste teleurstelling, omdat ik er hoge verwachtingen van had. Sea of Thieves voelde voornamelijk saai aan en bracht niet het avontuur dat ik had verwacht. En dat had ik bij de eerste drie games die ik noemde eigenlijk niet. Helaas is die stille hoop tenietgedaan en is het nog altijd wachten op een echte knaller van Microsoft.

onbekend

Oei, Sea of Thieves komt er niet goed vanaf. Twee van de vier kozen deze game van het alom geprezen Rare. En waar is Fallout 76? Viel het dan toch stiekem best mee? Vertel jij het maar! Wat was jouw flop van 2018?

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord