Check hier alle e3 2019-content

De Rondvraag: Wat is het tofste geheim in games?

In een wereld waar geheimen nooit lang geheim zijn, is het des te unieker wanneer je er een vindt. Is het geheim eenmaal gevonden, dan kan je er zeker van zijn dat duizenden anderen je volgen. Dankzij de intrede van het internet is namelijk niets verborgen en is alle informatie beschikbaar voor het grote publiek. Maar wat zijn nou de beste geheimen? Welke geheimen waren zo tof dat we niet anders konden dan de handen op de wangen te slaan terwijl we met open waffel naar het scherm zaten te kijken. Goeie vraag, toch? Precies, daarom vroegen wij de redactie: Wat is volgens jou het tofste geheim in gaming?

Peter met Star Fox Zero

Geheimen zijn vaak de overheerlijke sappige kers op de taart bij games. Vroeger leken ze meer voor te komen dan tegenwoordig, al lijken de geheimpjes weer een rentree te maken. Het is ontzettend moeilijk om er echt eentje specifiek uit de schaduw te trekken en in het zonnetje te zetten. De geheime levels in Donkey Kong Country 2 en 3 zijn subliem en de geheime baas in Demon's Crest gaf mij kippenvel, mede omdat het mij weken zoekwerk kostte. Geheime levels vind ik denk ik nog wel het gaafst, zoals bij Wolfenstein en Doom. Uiteindelijk kies ik voor de geheime levels in de Starfox-games, mede omdat veel gamers deze vaak nog niet kennen. Zowel Starwing op de SNES alsook Lylat Wars op de N64 hebben beide twee geheime levels. Het was ook voor mij een ontzettend gemis dat Star Fox Assault op de GameCube geen geheime levels bevat. Gelukkig hebben ze ook op de Wii U met Star Fox Zero op een hele toffe manier geheime levels erin verwerkt. Het is echter bitterzoet dat dit één van de weinige dingen is die deze game echt goed doet.

Star Fox1

Kees met Hitman: Blood Money

Geheimen in games zijn altijd interessant om te ontdekken. Of het nu een leuk grapje van de makers is of een geheim level. Eén van de leukste geheimen in games vind ik persoonlijk de zombie-uitbraak in het Death of the Mississippi-level van Hitman: Blood Money. Deze game zit sowieso boordevol met leuke geheimen en referenties, maar dit is toch wel de mooiste. Om het schip waar het level zich afspeelt te veranderen in een creepy spookboot vol zombies hoeft Agent 47 alleen maar een doelwit en een matroos over een reling te gooien. Vervolgens gedragen alle NPC’s zich als zombies. Natuurlijk krijg je nergens het gevoel Resident Evil te spelen, maar het resultaat is toch best creepy. Met de shotgun en andere wapens die uitgerust kunnen worden met een laserstraal is het ook zeer vermakelijk om te spelen. Daarbij is het even wat anders dan de stealthy gameplay van Hitman: Blood Money.

Patrick Meurs met Far Cry 4

Geheimen en easter eggs zijn het ultieme bewijs dat ontwikkelaars ook gewoon mensen van vlees en bloed zijn die een dolletje op z’n tijd waarderen. Ik kan dat ook wel, al ben ik meestal de laatste persoon op aarde die een easter egg of geheim ontdekt, puur omdat ik niet veel verder kijk dan mijn neus lang is. Ik zoek er gewoon niet naar. Honderd keer reloaden om héél misschien een keer een lollige reload-animatie te zien of tig enemies op een specifieke locatie killen tot er een haai uit de plas bloed springt, het is aan mij allemaal niet besteed. Het liefste doe ik gewoon niks om een geheim te ontdekken, en daarom vind ik het (slechtst bewaarde) geheim in Far Cry 4 wel een mooie. Gewoon lekker je Fristietje opslurpen en een beetje blijven zitten - zoals je ‘beetje gay is oké’ gastheer Pagan Min het je opdraagt - en heerlijk counterintuïtief niet guns blazing naar buiten bonjouren resulteerde in de kortste Ubi-game ooit, zonder te cheaten of te speedrunnen. Mocht je geen enkel idee hebben waar ik het over heb omdat je de afgelopen jaren onder een steen hebt geleefd; Welkom terug in de moderne beschaving en kijk vooral even het komende kwartier naar de onderstaande video.

Timo met The Elder Scrolls V: Skyrim

Wanneer ik aan geheimen denk in games, kunnen dit easter eggs zijn of goed verborgen wapens of andere zaken waar een glimlach op mijn gezicht van komt. Als ik een game moet noemen, is dit zonder twijfel Skyrim. Heel Tamriel zit tot de nok toe vol met te ontdekken gebieden. Van verborgen trainers, verborgen wapens, boeken vol met verhalen en mythes in het spel zelf tot aan onze vriendelijke stelende kater Khajiit. Met deze game, en om eerlijk te zijn alle delen uit The Elder Scrolls en Fallout, kan je honderden uren kwijt zijn aan alleen al alle hoeken en gaten te ontdekken. Daarom is het op zich niet een geheim an sich, maar voor mij dit gehele spel als een grote ontdekkingstocht. Tof zijn vooral de easter eggs van andere delen (zowel logisch vanwege het verhaal) of juist de verwijzingen naar echt andere games of films zoals Lord of the Rings. Volgens mij moet het echt een pretje zijn om als mede ontwikkelaar jouw deel te maken om tot slot jouw ‘grapje’ erin te verwerken.

Skyrim The Elder Scrolls

Claudia met Final Fantasy IX

Final Fantasy IX kwam in 2001 in Europa uit. Niet veel later kreeg ik de game en speelde ik ‘m als kind helemaal uit. Ik wist toen echter niet dat er nog een gigantische sidequest was die ik helemaal gemist had. Destijds was het namelijk niet zo gebruikelijk om een guide op internet op te zoeken of om vragen te stellen op fora. Achteraf bleken nog veel meer mensen, net als ik, zich onbewust te zijn van het bestaan van deze sidequest. Ik heb het dan natuurlijk over de Lost Family quest. In deze reeks van missies moet je meerdere keren op en neer om een familie NPC’s bij elkaar te brengen. Het bestaan van deze sidequest is jarenlang een geheim gebleven, aangezien je in de game geen hints krijgt naar deze quest. Ook in de Engelstalige guidebooks was deze sidequest nergens te vinden. In 2013 schreef een fan over deze quest op het GameFAQS-forum, nadat hij erover had gelezen in de Japanse Ultimania. Het bestaan van deze quest is dus in het westen meer dan tien jaar onopgemerkt gebleven!

Poef, weer een aantal geheimen verpest. Spoil je met ons mee? Laat dan in de reacties weten wat volgens jou het beste geheim of de grappigste easter egg is!

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?