De Rondvraag: Moeilijkste Mario-level aller tijden?

Geplaatst: 3 juli 2019 16:00

Mario is natuurlijk één van de meest iconische videogame personages. Hij gaat ook al jaren mee. Het begon op de arcadekast met Mario Bros. en nu kun je in principe Mario overal spelen met je Nintendo Switch. De levels werden uitgebreider, mooier weergegeven en zelfs in 3D aangeboden. Nu kun je zelf de moeilijkste en meest uitgebreide levels creëren in de nieuwe Super Mario Maker 2 (bekijk Patricks review hier), maar de originele games hadden ook een aantal levels die erg moeilijk waren. De redactie heeft met sommige levels veel moeite gehad en deelt hier hun frustratie.

Timo met Super Mario 64

Oke, het is eenvoudig om meteen maar Super Mario The Lost Levels te benoemen, want die waren toch echt een partij pittig! Maar ik ga voor een level, tenminste een deel daarvan, benoemen als lastigste level. Het betreft de derde ster in Whomp’s Fortress van Super Mario 64. De titel is de hint naar de ster, zou je zeggen. Maar Shoot Into the Wild Blue slaat helemaal nergens op. Het level zit in de lucht. Dus je denkt ergens in de lucht zit de ster. Maar nee jongens, je moet op een paal schieten en dan glijd je naar beneden om de ster te pakken. Had dan gezegd “shoot onto the pole” of “shoot the balcony”. Blast away the wall is veel duidelijker. Je begrijpt, toen ik de game voor het eerst speelde, snapte ik de ballen ervan en behaalde ik deze ster relatief laat. Niet zozeer de moeilijkste, maar wel de onduidelijkste.

Patrick had het zwaar met Super Mario Bros. 3

Als je denkt aan Mario-games, dan denk je niet direct aan supermoeilijke games. Sterker nog, de meeste zijn relatief vrij makkelijk te volbrengen. De moeilijkheidsgraad loopt vaak enorm op tegen het einde en vooral na het einde van de game. De bonus-werelden die veelal in Super Mario-games te vinden zijn, vereisen zeer goede platform skills. De moeilijkste levels die ik ooit heb gespeeld zijn dan ook terug te vinden tegen het einde van Super Mario Bros. 3, in de achtste wereld om precies te zijn. Vooral de luchtschepen die je hierin moet zien te trotseren zijn een soort platform-hel. De moersleutels van Rocky Wrenches vliegen je om de oren, terwijl je in deze autoscroller ook nog goed je sprongen moet zien te timen om het volgende deel te kunnen halen en niet als een baksteen naar beneden te storten. Super Mario Bros. 3 is één van mijn favoriete Mario-games, maar dat is niet dankzij wereld 8.

Philip had veel moeite met Super Mario Sunshine

Ik heb bijna alle Mario-games gespeeld en heb me met de meeste zeer vermaakt. De games zijn leuk om te spelen en hebben vele verborgen velden en dingen om te vinden. De enige Mario-game die me niet kon bekoren was Super Mario Sunshine voor de Nintendo GameCube. Dit was niet eens omdat je de hele tijd met water aan het rondspuiten was, maar omdat er een paar levels in zaten die zo moeilijk waren waardoor ik de handdoek in de ring heb moeten gooien. Dit is één van de Mario-games die ik nooit heb uitgespeeld. In één van de velden vliegt een reusachtige vogel die je moet zien te bereiken en vervolgens moet je dan op zijn rug meeliften. Ik kreeg het niet voor elkaar en ik geef niet snel op, maar het was eigenlijk de reden dat ik de game ook niet meer heb opgepakt. Gelukkig waren de nieuwe games beter gedoseerd of misschien ben ik wel beter geworden.

Ben je het eens met onze keuze of zijn wij gewoon maar amateurs die gewoon beter moeten worden. Heb je deze levels wel uitgespeeld, netjes. Of ken je nog Mario-levels waar je nog nooit doorheen ben gekomen?

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord