De Rondvraag: Meest teleurstellende sequel in gaming

Wanneer een game een vervolg krijgt, is dat veelal reden voor een feestje. Eindelijk krijgt die game waar je zoveel uren in hebt gestoken een vervolg. Bij het opstarten draait je maag echter direct om. Traantjes biggelen over de wangen en er is zestig euro uit je zak verdwenen. juist, lang niet altijd staat een sequel garant voor een lofzang. De redactie heeft altijd een mening klaarliggen en ook dit keer zijn ze weer niet voor een gat te vangen. Dus vertel maar redactie, wat is de meest teleurstellende gaming sequel?

Philip schuift Metal Gear Solid 2 in een doos

Het is altijd lastig om aan de verwachtingen te voldoen. Dit geldt zeker als de voorgaande game een nieuwe standaard creëert. Het besproken vervolg hoeft an sich niet slecht te zijn, maar hij valt tegen door de gecreëerde verwachtingen van het vorige deel. Denk aan Resident Evil 5 en 6, Chrono’s Cross en Fallout 76. Natuurlijk zijn er meer van deze titels, maar ik dit geval ga ik het hebben over Metal Gear Solid 2. Het eerste deel had een interessant verhaal met leuke plot twists die geloofwaardig blijven in de verhaalwereld en werd verrijkt door nuttige codec-onderbrekingen die het verhaal interessanter maakten. En natuurlijk Solid Snake dus misschien denk je dat dit komt, omdat je het grootste deel van de game met Raiden speelt in plaats van Snake. Inderdaad een punt, maar in principe kon Raiden alles wat Snake ook kon dus maakte dat niet zo heel veel uit. Mijn probleem met de game was dat je om de zoveel minuten spelen weer door de codec werd lastiggevallen. Dan kwam er weer een verhaal of uitleg waar je niet om gevraagd had en dit de hele game door. Daar komt nog bij dat het verhaal enorm rammelt met allemaal futuristische onzin met vast een hele mooie boodschap, maar het was amper te volgen en wat wel te volgen was, boeide niet. Gelukkig kwam Kojima terug met het derde deel dat weer dezelfde kwaliteit heeft als het eerste deel. En over de rest in de serie heb ik het wel een andere keer.

Metal Gear Solid 2

Bram blast zichzelf dankzij Star Wars Battlefront II

Ik blijf altijd eerlijk, zelfs mijn favoriete series hebben hun zwarte schapen in de familie rondlopen. Halo 5: Guardians, Dark Souls II, Borderlands the Pre-sequel hebben allemaal één ding gemeen en dat is middelmatigheid. Maar er is één game die echt het bloed onder mijn nagels vandaan haalde ten tijde van de release. Star Wars Battlefront II was supposed to be the chosen one! Maar helaas is deze game vervloekt door hebberigheid. Electronic Arts hebben een gigantische hoeveelheid aan backlash ontvangen toen ze het progressie systeem onthulden. Ze ontvingen de ‘’prijs’’ voor meest gedownvoted comment ooit op Reddit. Helaas is dat niet waar de problemen eindigde voor Star Wars Battlefront II. De campaign was een zooitje. Een verhaal dat al duizenden keren verteld was, met ongeïnspireerde missies. Personages die mij werkelijk waar gestolen konden worden en AI die ongeveer net zo slim zijn als je dichtstbijzijnde baksteen. Gunplay werd uitermate repetitief na een paar potjes spelen en van balans was ook geen sprake. Om terug te komen op progressie, het systeem dat Battlefront II gebruikt, genaamd Star Cards, is zelfs na alle verbetering post release nog steeds iets waar ik totaal niet mee eens ben. Waarom maak je het oneerlijk voor nieuwe spelers? Waarom fuck je zo erg met de balans van je game? Ik kan het niet mooier maken dan hoe ik het ervaren heb na 50+ uren erin gestoken te hebben. Ik geef het team bij DICE wel de credits voor het blijven supporten van de game. Ze hadden heel makkelijk het zinkend schip kunnen verlaten (een beetje wat er met Anthem nu gebeurt), maar ze bleven de game ondersteunen en maken het eindproduct telkens net wat beter. Hopelijk lukt Star Wars Jedi: Fallen Order het om ons eindelijk weer eens een goede Star Wars game te laten zien vanaf dag 1, zonder EA die zijn spelers weer probeert uit te melken voor cash.

Star Wars Battlefront 2 Capital Supremacy

Kees vervloekt Red Dead Redemption 2

Misschien een hele gewaagde keuze, maar ik kies voor Red Dead Redemption 2. Diens voorganger uit 2010 is één van mijn favoriete games aller tijden. Ondanks dat het vervolg één van de beste games van 2018 is, viel deze mede door mijn hoge verwachtingen wat tegen. Arthur Morgen komt niet in de buurt van John Marston als hoofdpersonage. Het verhaal van Red Dead Redemption vind ik ook interessanter en past meer bij een western met in de hoofdrol een held tegen wil en dank. De wereld van Red Dead Redemption 2 mag er dan schitterend uitzien, die van zijn voorganger was veel interessanter. Ik kreeg er meer het spaghetti-western gevoel van en de Gang Hideouts waren natuurlijk geweldig. Ook miste ik briljante personages als Seth, Landon Rickert en Nigel West Dickens. Red Dead Redemption 2 is een heerlijke game en doet eigenlijk alles goed. Ondanks dat kreeg ik nooit het gevoel wat ik zij zijn voorganger wel kreeg.

Red Dead Redemption 21

Well alrighty then... Die zag ik niet aankomen. MGS 2, Red Dead Redemption 2 en Battlefront II? Dafuq? Wat is jouw grootste teleurstelling wat betreft sequels?

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?