Nieuws
The Triple-i Initiative is dé indiegame showcase
vandaagEen nieuwe showcase staat op het programma gevuld met indiegames. Check hier wanneer je The Triple-i Initiative kan bekijken!
Elke gamer heeft weleens zo'n moment meegemaakt dat er een vriend of vriendin je kamer in kwam en zei "Wauw dat is mooi, welke game is dat?" Als je dan echter een game zat te spelen die er niet uitzag als de beste grafische pracht en praal, dan kreeg je meestal de reactie "Damn ouwe, wat is dit man? Ziet er echt niet uit hahaha. Die nieuwe game [input hippe titel x], die is pas focking mooi ouwe." Maar dat deerde jou als gamer met smaak niet, want mooie graphics maken nog geen goede game. We zijn weer met De Rondvraag-hoed langs de redactie gegaan en hebben dit keer gevraagd: Welke game vind jij onwijs goed, ondanks dat deze grafisch afzichtelijk is?
Een goede game die lelijk is, is natuurlijk een kwestie van perspectief. Het is heel makkelijk om games zoals de originele Tomb Raider te noemen aangezien deze sterk verouderd is. Destijds was het een prachtige game. Nee, ik ga slechts een jaartje terug. Nier: Automata is een geweldige game die bij veel gamers in de smaak is gevallen. Toch kan ik nou niet zeggen dat dit een wonderschone game is. Nier bestaat namelijk voornamelijk uit grijs, bruin, roestrood en alles daar tussenin. Dit lelijke kleurenpalet draagt echter bij aan het bijzonder sterke design van de game. Alles moet namelijk grauw en uitzichtloos ogen. Vierkante gebouwen, vergane glorie en veel mechanische onderdelen. Vanaf de eerste seconde begrijp je dat je in een wereld zit waarin de mensheid het onderspit delft. A job well done!
Als ik denk aan een game die er grafisch niet best uit ziet, of op zijn minst achterhaald is, maar die qua gameplay geweldig is, dan kom ik meteen uit bij Minecraft. Deze indiegame verscheen uit het niets en wist miljoen mensen vast te grijpen. De game is een bij elkaar geraapt zooitje pixels en bestaat volledig uit blokken, waardoor alles er op het eerste oog hoekig en lomp uitziet. Minecraft heeft echter bewezen dat goede gameplay boven spectaculaire graphics gaan. De game is dan ook zeer verslavend en creatief, waardoor diverse generaties de meest fantastische werelden creëren. Tijdens het spelen van Minecraft krijg je ook door dat deze graphics er perfect bij passen. Zeg nu eerlijk, Minecraft met realistische graphics zou toch niet goed voelen. De minimalistische stijl zorgt er ook voor dat de game op bijna alle apparaten draait wat mede heeft gezorgd voor het ongekende succes.
Als ik het ga hebben over een lelijke game, wil ik er wel eentje pakken die al lelijk was toen deze in de schappen verscheen. Nu ik weer door Panzer Dragoon Saga aan het vliegen ben, heb ik geregeld het gevoel dat ik een bril nodig heb en aan de lsd zit, maar destijds was het grafisch topwerk. Vele PS1-titels zijn inmiddels lelijk, maar ik heb er een zwak voor. Dead Ball Zone was één van die PS1 games echter die ik eigenlijk van begin af aan niet mooi vond, inclusief de lelijke vormgeving en stijl. Maar dat mocht de pret niet drukken, want de game heb ik helemaal kapot gespeeld. DBZ (niet de anime) is een vloeiend lopende handbal sportgame met wapens en vrij gebruik van geweld. Het ziet er dan niet geweldig uit, maar het speelt als een zonnetje en het is helaas nog altijd een one-of-a-kind. Er zouden meer sportgames moeten zijn die NIET gaan voor realisme, maar voor geweld, vals spelen en lol.
Kerbal Space Program is een perfect voorbeeld van een lelijke game die wel onwijs goed is. De textures, de 3D-modellen en de aankleding van bijvoorbeeld de aarde zijn van een erg matige kwaliteit. Toch weet de game dit feit te verbergen achter een ijzersterke gameplay en ongelooflijke diepgang in zijn nabootsing van de ruimte. Doordat de game je zo laat focussen op het ontwerpen en presenteren, is je waarschijnlijk niet eens opgevallen hoe lelijk en karig het eigenlijk allemaal is.
Lelijkste game die stiekem ook nog eens goed was? F-Zero X of Body Harvest. Uiteindelijk kies ik toch voor Body Harvest want alle clichés van de beperkingen van de Nintendo 64 kwamen hier duidelijk naar voren. Toch was dit een dijk van een game. Bovendien geldt dit als blauwdruk voor GTA in 3D wat an sich al voldoende is voor deze rondvraag. De game is foeilelijk, maar ontzettend goed. Ja, fogging, wazige graphics en textures én matige framerate lieten duidelijk merken wat voor ambities DMA Design met de game had. Een (semi-) open vrije wereld, vol missies en alle wagens daarin te berijden. Het bleek een gouden combinatie, want ondanks dit alles zat de gameplay ontzettend goed in elkaar. Dat de game er zo uitziet, is vooral omdat het bedoeld was als launchtitel. Je ziet dus gewoon eerste generatie graphics. Het lukte namelijk niet om de game op tijd uit te geven omdat Nintendo terughoudend was vanwege het vele geweld in de game. Stel je echter voor hoe de game er uit had gezien als het iets later was uitgekomen met ondersteuning van de expansion pack.
Wat een lelijke eendjes op een rij. Zodra we er echter voor gaan zitten, blijken ze te spelen als een zwaan! Heb jij ook zo'n lelijke game die behoort tot je favorieten, maar dit nooit aan je hippe vrienden durft te laten zien?
Nieuws
Een nieuwe showcase staat op het programma gevuld met indiegames. Check hier wanneer je The Triple-i Initiative kan bekijken!
Trailer
Uit het niets maakt Predator: Hunting Grounds een comeback. De multiplayergame maakt een aanstalten om te verschijnen op de PS5 en Xbox Series X|S.
Trailer
Coffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Trailer
Met de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.