De Rondvraag: De slechtste game van het decennium

Gisteren hebben we het gehad over de beste game van het decennium en gewoon zonder Horizon Zero Dawn te noemen (Wauw), maar vandaag gaan we de tegenovergestelde richting in. Dus niet de juweeltjes van de afgelopen jaren, maar de games die zo slecht waren dat het gewoon pijn doet. Bijna iedereen heeft wel eens een game gekocht waarvan je na het spelen niet begrijpt, waarom deze game is uitgekomen of waarom zoveel mensen hier hun geld aan uitgeven. We hebben aan de redactie gevraagd welke game zij het slechtst vonden van de afgelopen tien jaar en hier zijn de resultaten.

Fallout 76 wordt door Patrick het liefst zo snel mogelijk vergeten

De slechtste game van het decennium voor mij is niet per se gekozen op basis van kwaliteit, want de game heeft best wel wat positieve factoren en er zijn gerust slechtere games uitgebracht die hier ook niet hadden misstaan. De reden dat ik voor deze game heb gekozen, vertelt vooral mijn persoonlijke teleurstelling, omdat ik mij ontzettend heb vermaakt met de voorgaande delen. Fallout 3 en in iets mindere maten Fallout 4 hadden de lat erg hoog gelegd. Zelfs te hoog voor de Bethesda zelf, zo bleek. Fallout 76 had een geweldige additie moeten zijn van de Fallout-franchise, maar werd de markt op gebracht als een game die niet af is en waarin de balans ontbrak. Alles rondom de game, zoals het debacle van de goedkope special editions van Fallout 76 maakten het geheel nog pijnlijker dan het al was. Inmiddels heeft Bethesda best het één en ander verbeterd aan de game, maar het kwaad is helaas al geschied.

Fallout 76 Camp

Bram herinnert zich vaag hoe slecht X-Men Destiny was

Weet je, dit was een moeilijkere vraag dan ik eerst gedacht had. Bij slechte games komen meteen voorbeelden in mijn hoofd op zoals Fallout 76, Anthem, Assassin’s Creed Unity, The Walking Dead Survival Instinct, enzovoorts. Gebroken, niet innoverend en ronduit een belediging voor de industrie. Maar ik moest iets hebben wat daar toch nog een schepje bovenop deed. Want alleen een vreselijke game maken is niet genoeg. X-Men Destiny heeft heerlijk veertig euro uit mijn hand geneukt en spuugde daarna ook nog eens in mijn gezicht. De game zelf was bagger. Vreselijke combat, verhaal sloeg nergens op en er was amper plezier te vinden in het totale product. Een tijdje na de release werd de game verwijderd van de ingame store. What the fuck? Ze gebruikten namelijk de Unreal Engine 3 code en kwamen daarbij in legale problemen tegenover Epic Game. Alle onverkochte exemplaren werden vernietigd en de game is vergeten door velen. Maar niet door mij. Want die gasten hebben mijn vertrouwen in X-Men games ernstig beschadigd. Eikels.

XMen Destiny

Timo gaat voor CoD: Advanced Warfare en Infinite Warfare

Hoewel ik een game die ik zelf uit heb gekozen dus niet slecht vind, krijg ik voor Gameliner er uiteraard best wat voor mijn kiezen die simpelweg kwalitatief niets op tafel brengen. Een aantal recente voorbeelden hiervan zijn Tour de France of Pumped BMX Pro. Als gamer heb je echter ook een voorkeur dan wel smaak van games die je eigenlijk altijd wel kunt spelen, maar af en toe er toch een draak van een game tussen zit die je teleurstelt of dingen dermate kut doet, dat je je afvraagt of de koers die gevaren wordt wel de juiste is. Zeker in de afgelopen tien jaar. Als ik dan moet oordelen welke game, of eigenlijk games, deze hokjes afvinken, is dit voor mij Call of Duty: Advanced Warfare en Call of Duty: Infinite Warfare. Kijk, de singleplayer is nog tot daaraantoe. Je krijgt een cinematografisch spektakel op je scherm, wat prima werkt en goed te pruimen is. Het gaat mij echter om de multiplayer en koppelverkoop met name. Want het Boots-to-the-Ground principe werd overboord gegooid vanaf Advanced Warfare. Naar mijn mening was dit al de doodsteek van de serie. Maar toen kwam nog de meest smerige streek van Activision (waar ik overigens van toegeef dat ik er doodleuk in ben meegegaan). Modern Warfare Remastered werd gekoppeld aan Infinite Warfare, om een paar maanden later , ondanks de uitspraken van Activision, doodleuk los verkocht te worden en volgepropt werd met microtransacties. Het is tekenend voor de industrie en de serie was over zijn hoogtepunt heen.

call of duty advanced warfare

Philip begrijpt de hype rond Death Stranding niet

Er zijn genoeg slechte games op de markt, maar de meeste van deze speel je niet als gamer, omdat je goed geïnformeerd bent. Natuurlijk kun je als je voor een gamesite werkt niet altijd kiezen welke game je gaat reviewen. En af en toe zit daar ook een verschrikkelijke game bij; zo zijn mijn review van Jumanji: The Video Game en mijn van review WWE 2K20 daar goede voorbeelden van. Maar van de meeste games heb je niet zulke hoge verwachtingen, maar soms wordt een game door de media gehypet. Zo weet je niet meer of de game echt de moeite waard is of dat niemand tegen de hype durft in te gaan. Zo denk ik aan Fallout 67 en No Man’s Sky, maar de nummer één op dit moment is Death Stranding van Hideo Kojima (lees hier Patricks review van Death Stranding). Van de maker van de Metal Gear Solid-serie had ik een veel interessantere game verwacht. Zeker, omdat je in Metal Gear Solid V: The Phantom Pain zoveel dingen kunt doen en heel uitgebreid is. Ok, het einde had beter gekund, maar daar geef ik Konami en Kojima beiden de schuld van. Ik heb al jaren dit met de games van Kojima; zijn games zijn om de beurt een hit en mis. MGS 1, MGS 3, MGS 5 en Ground Zeroes zijn echt goed in bijna alle opzichten, maar in MGS 2 en MGS 4 gaat hij helemaal los en maakt het verhaal nog ongeloofwaardiger dan het al is (wat ook een deel van zijn charme is). Ik heb Death Stranding nog niet heel uitvoerig gespeeld, maar van wat ik gedaan heb, lijkt de rest enorm saai. Een soort FedEx-man (postbode) die pakjes door een vervallen Amerika naar hologrammen brengt. Misschien heb ik niet genoeg gespeeld, maar eigenlijk heb ik daar ook helemaal geen zin in. Zijn fetch-quests niet de meest saaie extra missies de je kunt bedenken in een game met een personage dat met moeite vooruit komt (ja, dat wordt later anders). De ongekroonde koning van verhalende games, Hideo Kojima, maakt een game waar dat het belangrijkste lijkt, zonde.

Death Stranding6

Dit waren de games die bij de redactie negatief opvielen. Ken jij ook een game die we niet genoemd hebben die zo slecht is dat hij hier eigenlijk bij hoort te staan, of ben je het totaal niet met ons eens en kun je ons uitleggen wat we gemist hebben. Laat het ons weten in de comments.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?