Trailer
Roguelike deckbuilder As We Descend onthuld
gisterenCoffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Mensen uit de jaren ’80 kunnen zich het iconische geklingel van een echte arcadehal vast nog wel herinneren. De combinatie van het in de rij staan voor je favoriete kast - echte spelers leggen gewoon een muntje op de hoek -, de rokerige ruimtes en het hoogpolige tapijt wordt gezien als nostalgie, maar helaas verdwijnen er steeds meer arcadehallen uit het hedendaagse straatbeeld. Gelukkig hebben een aantal de tand des tijds weten te overleven en komen er meer en meer ondernemers bij die dat gevoel van weleer missen en terug willen brengen naar de jeugd van vandaag. Ook game-ontwikkelaars en uitgevers spelen vol in op de nostalgie-factor en niemand doet dat beter dan Konami.
De meesten van ons zullen Konami voornamelijk kennen van de diverse games die ze door de jaren heen hebben uitgegeven. Denk hierbij aan titels zoals Silent Hill, Metal Gear Solid en Pro Evolution Soccer. Dat zijn echter niet de grootverdieners van Konami. De Japanse onderneming verdiend namelijk vele malen meer omzet met diens Pachinko-machines, mobile games, trading cards en arcadekasten. Pc- en consolegames schuiven steeds verder naar de achtergrond. Met goede reden, games produceren is namelijk ontzettend duur wanneer je deze afzet tegen de productie van de andere inkomstenbronnen.
Om even een voorbeeld te geven; de release van Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain heeft naar zeggen tachtig miljoen dollar gekost. Nu is dat natuurlijk erg veel geld, maar dit zijn kosten waarbij marketing- en pr-afdelingen astronomische bedragen opslurpen. Nu is MGS 5 gelukkig winstgevend gebleken, maar het komt vaak genoeg voor dat een game dat niet is. Konami lijkt hierop te hebben geanticipeerd en heeft daardoor ook aangekondigd niet langer in grootschalige AAA-titels te investeren. Daarentegen gaan ze juist meer de mobile gaming- en Pachinko kant op. Hierbij gaan immers minder marketingkosten gepaard en zijn de ontwikkelingskosten relatief laag.
Hoewel Konami voor het merendeel actief is in Azië met diens Arcadekasten en Pachinko machines, is Europa ook flink in de bloei. Amsterdam heeft er een mooi aantal bijgekregen in de vorm van Blast Galaxy en de TonTon Club en ook buiten Nederland is er een mooie groei waarbij het ouderwetse Arcade-gevoel weer in opmars is. Zo hebben de grote steden van Frankrijk mooie arcades, met als hoogtepuntje Arcade Street in Parijs.
In de Scandinavische tak van Europa zijn de spelers voornamelijk actief binnen het digitale domein. Zo weet het Noorse CasinoMidnight onwijs veel bezoekers te trekken voor hun online speloverzicht en de diverse aanbiedingen die ze op een rij zetten. De brede catalogus heeft voor ieder type speler wel wat te bieden en zelfs gamers komen aan hun trekken bij het spotten van bekende franchises. Fysiek heeft Noorwegen ook nog wat in de pap te brokkelen. Zo is de Tilt Bar in Oslo gevuld met een goed aantal flipperkasten en specialiseert House of Nerds zich meer in de hedendaagse games op de consoles en pc’s. Hoewel Europa vooralsnog niet op hetzelfde niveau als de Japanse Arcades zit, kunnen we de huidige opmars van arcadehallen alleen maar toejuichen. Langzaam maar zeker komen de arcades terug in het straatbeeld en wij kunnen niet wachten tot we weer in de rij mogen staan op het hoogpolige tapijt.
Trailer
Coffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Trailer
Met de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
Trailer
Stof je VR-bril af of haal hem eindelijk uit de doos, want je wordt opgeroepen om demonen neer te schieten in Metal: Hellsinger.
Nieuws
SEGA heeft ervoor gekozen om Relic Entertainment te verkopen. Relic gaat nu door als onafhankelijke studio dankzij een 'externe investeerder'.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.