Review: Wonderbook: Book of Spells PlayStation 3

Geplaatst: 28 november 2012 18:30

Wonderbook werkt met augmented reality en dat is in vorm van een boek. Alleen is het niet een game, want die moet je daarnaast nog eens los of in een bundel aanschaffen. Het boek kan niet zonder game en de game kan niet zonder het boek. De game kan ook niet zonder PlayStation Move-controller en de PlayStation Eye-camera. Dus mocht je die nog niet hebben en Wonderbook wel, dan moet je even terug naar de winkel. Je hebt ze echt nodig. We kregen vanuit Sony de hele zooi opgestuurd om het eens flink aan de tand te voelen.

Wonderbook

Zoals ik mijn review begon, werkt Wonderbook door middel van augmented reality. De camera staat op jou en het boek gericht en hierdoor komt het boek tot leven op je televisie en zit jij in het verhaal. Ik was ten tijden van de aankondiging hier nogal sceptisch over. Ik had namelijk nooit verwacht dat dit zo relaxt zou werken moet ik bekennen.

Book of Spells

Book of Spells is dus de game (als je het nog een game kunt noemen) die we bij Wonderbook meegestuurd kregen. Momenteel is het ook de enige game die voor Wonderbook beschikbaar is overigens. Sony heeft de game in samenwerking met J.K. Rowling, de wereldberoemde schrijfster van de Harry Potter-serie, gemaakt.
Het is daarom ook niet zo heel vreemd dat de game dan ook een typische Harry Potter-sfeer uitademt. Je moet alleen geen verhaal uit 'n van deze boeken verwachten. Het verhaal speelt zich alleen in de wereld van de beroemde tovenaarsleerling af. Je krijgt voornamelijk achtergrondinformatie voorgeschoteld over wie de heksen en tovenaren waren uit die tijd en hoe toverspreuken zijn ontstaan. Je gaat zelf ook met een flink aantal van die toverspreuken aan de slag.

PlayStation Move en Eye

Je hebt naast de game en het boek, ook de PlayStation Move en Eye (de camera) nodig, anders is het niet mogelijk om de game te spelen. Mocht je PlayStation Move en camera ergens in een lade liggen weg te roesten, dan is het misschien nog de moeite waard om Wonderbook: Book of Spells aan te schaffen. Mocht je de PlayStation Move, camera of beide niet hebben dan is het misschien wat duur allemaal voor zo'n game als deze om het alsnog aan te schaffen.

Mocht je de accessoires wel hebben, dan doorloop je stap voor stap de instellingen op je televisie. Wat mij meteen opviel, is dat Wonderbook: Book of Spells 'n van de weinige games is van Sony die wel vraagt in welke taal je de game wilt spelen. Ik had voor het gemak maar even voor Nederlands gekozen. De game helpt je daar gelukkig goed bij. Mocht je niet op die uitleg zitten wachten, dan kun je het gelukkig ook gewoon overslaan. Je moet met een aantal dingen rekening houden, zoals de verlichting van de woonkamer. De game adviseert je ook om zoveel mogelijk licht binnen te laten. Je merkt wel duidelijk het verschil tussen kunstmatig-licht en zonlicht. Bij kunstmatig licht wordt het beeld wat korreliger. De schaduwen kunnen de game ook wat verstoren, bijvoorbeeld dat het boek niet wordt herkend, maar het blijft wel speelbaar. Nadat je de PlayStation Move, Eye en Wonderbook goed afgesteld hebt op elkaar, kun je aan het echte avontuur beginnen. Je gaat in een kleermakerszit achter je Wonderbook zitten. Je PlayStation Move verandert na het doorlopen van al deze voorbereidingshandelingen in een toverstaf. Je mag zelf ook nog eens kiezen uit drie verschillende smaken.

Vermoeiend

Nadat je al die voorbereidingen hebt gedaan, krijg je pas echt de voorbereidingen van de game. Je komt in een soort tutorial terecht, waarbij je stap voor stap de kneepjes van de game leert kennen. De game is bedoeld voor kinderen en nu lijkt mij dat dit net iets te veel geduld van die kinderen vraagt. Je moet namelijk telkens dingen herhalen, terwijl sommige handelingen geen herhaling nodig hebben. Helaas denkt de game daar heel anders over.

Om een je een idee te geven: in het eerste hoofdstuk moet je spreuken oefenen. Je leert hoe je bewegingen met je toverstaf moet maken, daarna moet je de spreuken een paar keer opnieuw doen. De Nederlandse uitspraken van de voice-over die je door de hoofdstukken heen leidt is soms net iets te kinderachtig en soms ietwat hilarisch. Met water spuiten is bijvoorbeeld met water spetteren, dus niet altijd een goede vertaling.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Wonderbook: Book of Spells is een leuke game voor diegene met PlayStation Move. De game laat zien wat het apparaat allemaal in huis heeft. Ik betwijfel of kinderen rond de zeven jaar geduld voor de game hebben en ik denk dat kinderen zo rond de twaalf de game een tikkeltje aan de kinderachtige kant zullen vinden. De manier waarop de game in elkaar zit is echt meer dan voldoende. Wonderbook heeft dus zeker potentie.

• Het werkt
  • Goed uitgewerkt
  • Tal van spreuken
  • De game vraagt soms net iets te veel van je geduld
  • Soms net iets te kinderachtig voor kinderen vanaf twaalf
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Wonderbook: Book of Spells

-

Sony