Review: Disney Epic Mickey: Power of Illusion Nintendo 3DS

Geplaatst: 17 november 2012 12:00

Het najaar is flink losgebarsten, want de nieuwe games vliegen je om de oren. We hebben al een aantal goede games voorbij zien komen, maar ook al een aantal matige tot zelfs slechte games. Bij sommige games is het vaak maar afwachten hoe het zal uitpakken terwijl je bij andere al wat hogere verwachtingen hebt. Zelf had ik al wat hoge verwachtingen van Disney Epic Mickey: Power of Illusion omdat deze een tribute zou worden van een Mega Drive-klassieker waar Mickey de hoofdrol in speelde. Tevens zou dit een exclusieve game worden voor de 3DS, dus het kon hoe dan ook geen (slechte) port worden van de consoleversies. Vol verwachting klikte ik de 3DS-cartridge in de handheld om vervolgens met het verhaal begroet te worden"

Kastelen vol illusies

Mickey's nieuwe avontuur begint met een oproep van Oswald the Lucky Rabbit die via de tv Mickey probeert te bereiken. De heks Mizrabel is met haar hele kasteel naar Wasteland gegaan, omdat bij bijna iedereen haar eerste (en enige) optreden in de Mega Drive-game Castle of Illusion in de vergetelheid zou zijn geraakt. De heks wil hoe dan ook terugkeren naar de 'normale' wereld en besluit allerlei bekende Disney-figuren naar het kasteel te lokken en ze daar vast te zetten om hun krachten te gebruiken. Oswald wist dat er 'n oplossing zou zijn: alleen met de magische kwast van Yen Sid kan de heks worden gestopt. Onder het de smoes dat Minnie wederom ontvoerd zou zijn door de heks weet Oswald Mickey naar het kasteel te lokken, waarna het spel echt kan beginnen.

Kastelen met forten

Eenmaal in het kasteel aangekomen maak je al snel kennis met Japie Krekel, die de stand van zaken met Mickey bespreekt. Na met hem te hebben beraad, besluit Mickey de vastgezette Toons (Disney-figuren) te bevrijden. Deze zitten door de levels heen verstopt. Sommigen kom je al snel tegen, voor anderen ben je even op zoek. Als je er eentje weet te vinden, dan wordt deze naar "Het Fort" geleid, welke als centrale level-hub dient. Van hieruit kan je naar de levels gaan die je hebt vrijgespeeld. Nieuwe delen van het kasteel speel je vrij door zoveel mogelijk Toons te vinden. In het begin nog geen probleem, maar om bij de latere levels te kunnen komen ben je haast verplicht om de voorgaande levels opnieuw te spelen om deze (verstopte) Toons te vinden. Vanuit de hub kan je de gevonden Toons bezoeken en er een praatje mee maken. Zij hebben zo nu en dan missies voor je klaar staan. Deze missies variëren van 'zoek een bepaald voorwerp' tot aan simpele tekenopdrachtjes waarbij je een voorwerp op het touchscreen moet tekenen.

Ook nieuwere karakters zoals Rapunzel kom je tegen. Echter alleen van de Disney-'klassiekers', dus niet van Pixar.

Strakke sprongen

Deze missies vormen de voornaamste afwisseling van het betere platformwerk. Een succesvol gehaalde missie geeft je verschillende upgrades die van pas zullen komen tijdens de platformlevels. Deze levels beginnen vrij simpel, maar na verloop van tijd worden ze steeds pittiger. Je kan wel dood gaan, maar dan wordt je teruggezet aan het begin van het levelscherm. Een game-over-scherm is er niet. Aan oneerlijke dood sterven trouwens ook niet, want Mickey heeft een enorm strakke move-set. De besturing is even heel kort wennen in het begin (Mickey moet namelijk eerst in een 'kontstomp-stand' gaan om vijanden van bovenaf te verslaan), maar daarna spelt het als een zonnetje. Het is zelfs mogelijk om in mid-air jezelf te herstellen om toch op je pootjes te landen na een aanval van een van de vijanden. Erg mooi is dat ook aan de kleine details is gedacht in de besturing, waardoor het net wat lekkerder wegspeelt dan menig andere platformer.

Wat doet Goofy op de Jolly Roger?

Verassende kracht

Nu we het toch over details hebben: de levels zien er fantastisch uit. Ze zijn mooi, kleurrijk en zitten vol met details. Op het eerste oog lijkt het namelijk niet dat dit een spel voor de 3DS is, maar voor de DS, of zelfs als een latere GBA-game. Wanneer je het spel speelt, merk je toch dat de hogere resolutie van de 3DS-schermen toch bijdragen aan graphics, omdat het op de twee eerder genoemde systemen er nooit zo strak uit had kunnen zien. Wat tevens de kracht van de 3DS laat horen, is de orkestrale muziek die het spel siert. De muziek die je hoort in het winkeltje van de gierige Dagobert Duck (welke je hier kan beluisteren) is een goed voorbeeld tot waar de kleine handheld tot in staat is. Waar de muziek soms nog wat schel klinkt in het filmpje is dat op de 3DS niet het geval en geeft je echt het gevoel dat je daadwerkelijk in het kasteel bent.

Oh ja, de gameplay!

Whoeps, ben zo enthousiast aan het vertellen over het spel dat ik bijna het belangrijkste vergeet! Zoals je al eerder kon lezen, heeft Mickey een magische kwast meegenomen om de heks Mizrabel een lesje te leren. Met deze kwast kan je beetjes verf en verfverdunner schieten om je vijanden af te maken. Je hebt de kwast ook nodig om schetsen in het speelveld te tekenen 'n te verwijderen. Sommige objecten in de levels moet je namelijk laten verdwijnen om verder te komen, terwijl je op andere momenten deze moet tekenen op het touchscreen om dat stukje progressie te kunnen maken. Dit gebeurt in een zogenaamde tekenstand die je activeert door op de X-knop te drukken. Hierin kan je op je gemak het voorwerp tekenen. En hoe beter je dat doet, hoe langer de bonus zal duren die eruit voor vloeit! Echter, een kleine ergernis is de wachttijd nadat je iets hebt getekend, omdat dit de vaart uit het platformen haalt.

Het eindoordeel van Rick Drijvers

Disney Epic Mickey: Power of Illusion is een van de betere, zo niet een van de beste third-party-games die ik op de 3DS heb mogen spelen. Van de kleurrijke levels tot aan de indrukwekkende muziek en strakke besturing aan toe, deze game heeft me verrast. Ontwikkelaar DreamRift heeft enorm zijn best gedaan om hier een goede game van te maken. De enige dompers op de feestvreugde is het verplichte backtracken en de wachttijd na het tekenen, maar dat mag de pret niet drukken. Ik ga nu in ieder geval weer verder spelen, want er wacht een heks op een pak rammel van Mickey en zijn kornuiten!

• Prachtige muziek
  • Zeer strakke besturing
  • Kleurrijke omgevingen