Review: Football Manager 2013 Pc

Of je nu een voetballiefhebber bent of niet, iedereen zal de bekende games FIFA en Pro Evolution Soccer wel kennen. Het zijn twee titels waarin jij kunt laten zien dat je de Messi of de Louis van Gaal van de digitale wereld bent, oftewel de beste speler of beste coach ooit. Er zullen echter minder gamers zijn die weten dat er ook mensen bestaan die nachtenlang naar schermen met enorm veel statistieken zitten te staren, in een poging om hun favoriete team naar de top de loodsen. Geen teams besturen met de controller dus, maar enkel hun muis en toetsenbord om de wereld te veroveren. Die mensen spelen Football Manager en uiteraard is daar ook dit jaar weer een verse editie van verschenen.

De enige echte

Qua ambitie is de Footbal Manager (FM) serie zeker te vergelijken met FIFA en PES, want ook FM wil de beste ter wereld zijn op het gebied van de diepgaande simulatiegame. Het verschil is dat FM daar minder moeite mee heeft dan de andere twee games, aangezien er tegenwoordig geen noemenswaardige concurrenten bestaan voor FM. Dat is natuurlijk deels de prestatie van FM zelf, aangezien zij er persoonlijk voor gezorgd hebben dat pogingen van andere ontwikkelaars om zich op deze markt te brengen volslagen kansloos waren. De logische verklaring is dat FM dan wel echt een toppertje moet zijn en inderdaad: er is niet veel mis met deze nieuwste editie.

Vernieuwingen?

Om nog maar even een keer de vergelijking te maken met de twee koningen op het gebied van voetbal-gameplay: FM doet er alles aan om elk jaar weer wat kleine dingetjes te verbeteren en te fine-tunen. Zelfs het beste product kan immers verbetert worden en zal nooit goed genoeg zijn (al was het maar omdat uitgevers er anders geen geld meer aan kunnen verdienen, maar dat is een ander verhaal). Eens kijken dus wat FM 2013 voor nieuwe dingen heeft bedacht die de gamer uiteindelijk over de streep moeten trekken om deze nieuwe editie te kopen in plaats van de oude te blijven spelen.

Er is er een jarig...

Eerst even wat statistieken. Waarom? Nou ja, gewoon om dat het kan! FM 2013 kent meer dan vijftig landen waarin je kunt spelen, met per land een verschillend aantal competities waaruit je kunt kiezen (in Nederland zijn bijvoorbeeld de Jupiler League en de Eredivisie vertegenwoordigd; in Engeland kun je kiezen uit nog veel meer competities). Ook leuk om te vermelden: de ontwikkelaars van de game (Sports Interactive) vieren dit jaar hun twintigjarig bestaan. Dat is alvast een applausje en een punt taart waard. toch?

Director of Football

Dan over naar waar het echt om draait: de gameplay. Of nou ja, gameplay... In FM is het natuurlijk meer het doorklikken van schermpjes, maar omdat de serie al zo lang bestaat zullen we dat ook maar een vorm van gameplay noemen. In FM 2013 is er een nieuw staflid toegevoegd waar elke voetbalclub mee te maken krijgt: de 'Director of Football'. Deze meneer (naar mijn weten zitten er geen vrouwelijke varianten van deze managerspost in de game) kun je verantwoordelijk stellen voor een aantal dingen uit de dagelijkse gang van zaken in je voetbalclub, zodat jij wat meer lucht krijgt om je bezig te houden met je elftal. Je kunt de Director of Football bijvoorbeeld inzetten om de contracten van de spelers te regelen, of om zich bezig te houden met de roerige wereld van de transfermarkt. Check ook eventueel deze video, waarin 'n van de ontwikkelaars je meer verteld over de voordelen van zo'n Director of Football.

Football Manager Classic

Zijn er meer vernieuwingen? Uiteraard! De grootste toevoeging is er 'n die de serie ook toegankelijk moet maken voor iedereen die zichzelf niet hele dagen (en nachten) naar schermen met informatie en statistieken ziet staren (FM kan immers heel complex en ingewikkeld worden als je er genoeg tijd in wilt steken). Deze nieuwe optie heet Football Manager Classic, en is eigenlijk een soort uitbreiding op de Director of Football waar ik het eerder over had. In deze game mode zal namelijk een groot deel van je voetbalclub worden overgenomen door andere leden uit je personeelsbestand. Verder zijn verschillende zaken meer globaal ingesteld: je kunt alleen training geven aan een heel team in plaats van ook individuele training; een wedstrijd is alleen een wedstrijd, zonder toespraken of tactieken om je tegenstander tot in detail te bestrijden, enzovoorts. Op deze manier kun je FM dus als het ware 'sneller' spelen, waardoor je in theorie een paar uur kunt doen over 'n enkel seizoen in plaats van een paar weken.

Challenge Mode

Tenslotte nog iets over een derde mode uit de game, de Challenge Mode. Hierin krijg je als manager een bepaalde uitdaging, en het is vervolgens aan jou om die tot een goed einde te brengen. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat je een ploeg als VVV Venlo uit de gevarenzone van de Eredivisie moet loodsen en moet voorkomen dat ze degraderen naar de lager gelegen Jupiler League. Deze uitdagingen duren meestal zo'n half seizoen, waarna je vervolgens aan de slag kunt met de volgende opdracht.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Leuk, die nieuwe modi? Absoluut, en ze zullen voor menig voetballiefhebber weer slapeloze nachten brengen. Daar ben ik van overtuigd. Football Manager 2013 is en blijft de absolute koning op het gebied van de voetbalsimulatie, en ik denk niet dat daar de komende jaren verandering in gaat komen. Dus, jongens en meisjes, FM 2013 is de 'place to be'. En oh ja, als je een andere speler en coach in wilt vullen als 'de beste' van de wereld, ga dan gerust je gang...

• Enorme diepgang
  • Challenge Mode
  • Classic Mode