Review: Tony Hawk's Pro Skater HD Xbox 360

De Tony Hawk-serie loopt al een lange poos. Ik ben zelf bij Tony Hawk's Pro Skater 2 begonnen en heb alle delen tot en met Tony Hawk's Underground 2 gespeeld. Hierna ging het behoorlijk bergafwaarts met de serie, met als dieptepunt Tony Hawk: Ride en Shred. Tijd om ons weer terug te brengen naar de eerste twee delen van de serie. Dat komt voor mij mooi uit, want ik heb het eerste deel nooit gespeeld. Zijn de eerste twee delen na al die jaren nog steeds net zo leuk om te spelen?

Two Minute Hero

Tony Hawk's Pro Skater HD bevat een aantal verschillende modi. De belangrijkste modus is de Career-modus. Hierin heb je twee minuten de tijd om allemaal verschillende opdrachten uit te voeren. Een aantal van deze opdrachten zullen in elk level terugkomen, zoals het behalen van een hoge score en alle letters van het woord 'Skate' verzamelen. De andere opdrachten zijn levelspecifiek, zoals het uitvoeren van een bepaalde jump. Door het voltooien van deze opdrachten verdien je geld, waarmee je je stats kunt upgraden, nieuwe moves kunt vrijspelen en nieuwe skateboards kunt kopen. Ook speel je op deze manier nieuwe levels vrij.

Nostalgie met vernieuwing

Ongeveer de helft van de levels komt uit Tony Hawk's Pro Skater 1 en de andere helft uit het tweede deel. In totaal zijn er zeven levels. De levels zien er grafisch veel beter uit dan eerst. Dit komt niet alleen vanwege de hogere resolutie, maar ook vanwege de verbeterde textures. Ik ben echt blij dat de ontwikkelaar meer heeft gedaan dan een aantal levels pakken en deze in een HD-jasje gooien. Een gedeelte van de levels brengen mij ook weer nostalgie op, omdat ik deze vroeger kapot heb gespeeld, zoals School II. De levels uit het eerste deel zijn voor mij weer helemaal nieuw, dus dat is een perfecte combinatie. Nu zou je misschien zeggen dat zeven levels wat aan de lage kant is, maar ik heb me er toch heel wat uren mee vermaakt, zeker door de verschillende modi. En vergeet niet dat dit een Arcade-game is! Waar ik meer problemen mee heb, is het aantal liedjes. Zeven liedjes komen uit de eerste twee delen van de serie en zeven andere liedjes zijn nieuw. In totaal zijn er dus maar veertien liedjes, dus hoor je na een uur alweer hetzelfde liedje.

Tony Bugs

Een ander groot probleem van de game zijn de vele bugs. Bijna elke keer dat je onderuit gaat, kom je wel iets vreemds tegen. Soms wordt je meters hoog de lucht in geslingerd of zak je een paar meter door de grond. Het is me ook regelmatig voorgekomen dat mijn personage met zijn hoofd op magische wijze in de muur vastzit. Zeer zelden ziet het er een beetje realistisch uit als je op je bek gaat. Maar niet alleen bij de crashes kom je bugs tegen, ook tijdens het skaten zelf. Zo zakte ik af en toe tijdens het grinden door de rail. Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om op een rail te grinden op het moment dat de run was afgelopen en mijn skater zijn skateboard vastpakte. Ik was dus aan het grinden op mijn voeten.
Het kan allemaal nog erger door met je eigen avatar te skaten. Leuk dat het erin zit, maar dan moet het wel goed werken. Je avatar is namelijk zo groot dat de collisions niet kloppen. Ook heeft je avatar helemaal geen schaduw en laat hij geen bloed achter bij een val. Nog een stom dingetje kom je tegen in de Big Head Survival-modus. In deze modus wordt het hoofd van je personage steeds groter, totdat het ontploft. Door punten te scoren kan je je hoofd verkleinen. Met je avatar wordt je hoofd echter niet groter, maar zweeft er een ballon achter je aan. Hoe stom is dat!

Nog meer te doen

Ik heb het al over de Career- en de Big Head Survival-modus gehad, maar de game heeft ook nog een aantal andere modi. Zo heb je de Projective-modus, die veel weg heeft van de Career-modus. In plaats van twee minuten heb je nu 'n minuut de tijd en zijn de opdrachten een stuk pittiger geworden. Zo moet je nu op zoek gaan naar de letters van het woord 'Combo' en door deze (het woord zegt het al) in 'n combo skaten.
Een andere modus is Hawkman, waarin je zo snel mogelijk verschillende tokens moet verzamelen. De tokens moeten op vier verschillende manieren worden opgepakt, namelijk door grinds, manuals, jumps en wall rides.
Als laatste is er nog de Free Skate-modus. Hier heb je geen tijd en ook geen doel, dus kan je op je eigen tempo de levels verkennen. Zo kan je op zoek gaan naar alle verschillende gaps in de levels. De map in het pauzescherm kan je hierbij helpen.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Tony Hawk's Pro Skater is weer helemaal terug op de kaart dankzij deze remake. De levels uit het tweede deel ken ik nog op mijn duimpje, maar toch blijft het leuk om ze opnieuw te spelen. Ook de levels uit het eerste deel zijn erg vet. De game levert veel nostalgie bij mij op, vooral vanwege de soundtrack. Het is dan wel weer jammer dat je na een uur alweer hetzelfde liedje voorbij hoort komen. Wat ook jammer is, is de grote hoeveelheid aan bugs. Hier had wel wat meer tijd in worden gestopt om deze te fixen. Gelukkig heeft de game wel veel verschillende modi, zodat je een lange tijd bezig kan zijn. En dankzij de toevoeging van Tony Hawk's Pro Skater 3 in de DLC die binnenkort gaat verschijnen, kan dit nog veel langer worden. Ik kijk er nu al naar uit!

• Nostalgie
  • Vette levels
  • Veel modi