Review: New Super Mario Bros. 2 Nintendo 3DS

Geplaatst: 2 augustus 2012 11:00

Het is zomer. Het zonnetje straalt, de lucht is blauw. Super Mario Brothers, kom maar gauw! De nieuwste telg in de New Super Mario Bros.-reeks komt namelijk over een paar weekjes uit. Niet geheel toevallig, want het eerste deel in de 2D-reeks stamt alweer uit de zomer van 2006. Zes jaar geleden dus, in dezelfde zomer als van de release van de DS Lite. Deeltje twee zou volgens de trailers op het internet voornamelijk om goud en geld gaan draaien. Is dit thema is schot in de roos geworden of is Nintendo nu doodleuk de Wario aan het uithangen met dit nieuwe deel?

Coins, coins everywhere"

Over Wario gesproken, deze geldbeluste egoïst is in geen velden of wegen te bekennen in dit nieuwe avontuur. Mario en Luigi gaan namelijk ditmaal op muntenjacht terwijl prinses Peach tijdens hun afwezigheid weer eens een bezoekje krijgt van de Koopalings (die haar maar al te graag hun prachtige kastelen en torens laat zien). Een mooie reden dus voor Mario en Luigi om hun muntenjacht voort te zetten tijdens de achtervolging. In eerste instantie was ik (net zoals velen) nogal sceptisch over het idee. Honderden muntjes betekenen namelijk dat extra levens je om de oren zouden vliegen en dat het verzamelen ervan al snel niet meer interessant zou zijn. Maar Nintendo heeft hier erg goed op ingespeeld en weet het verzamelen tijdens de levels erg leuk te maken. Sta me dit toe uit te leggen"

Treasure hunters

De levels die je speelt liggen namelijk niet non-stop bezaaid met een oneindige voorraad muntjes (iets wat Wario tof zou hebben gevonden). In plaats daarvan zijn de munten in iets grotere getale als vanouds te verzamelen: in vraagtekenblokken, gewone blokken en verspreidt over het level. Ditmaal zijn er ook erg veel 'schatkamers' verstopt in de levels. Die kan je meestal vinden door een beetje rond te spelen in je omgeving en liggen barstensvol muntjes. Het is erg leuk om deze plekken op te zoeken, puur omdat het erg tof is om je omgeving goed door te zoeken naar die extra lading munten. Het loont om zo veel mogelijk van deze gouden valuta op te sporen, omdat er voor elk level een highscore wordt bijgehouden zodat je kan zien hoeveel muntjes je tot dan toe op je beste dag hebt weten te scoren. De nieuwe Gold Flower en gouden ringen helpen je nog een extra handje om deze scores op te krikken. Met de Gold Flower kan je tijdens dat level met je gouden projectielen blokken en vijanden omzetten in muntjes. De gouden ringen zorgen ervoor dat alle enemies tijdelijk goud worden, waarna jij een zo creatief mogelijke manier moet bedenken om daar zoveel mogelijk centen van te plukken.

New Super Mario Mario Bros. 1.5

Het geld verzamelen is het grootste opvallende aspect van de game. Er zijn gelukkig meer goede dingen aan deze game. Het leveldesign is beter dan in het origineel en Mario's arsenaal aan kostuums is ietsjes uitgebreid ten opzichte van het eerste deel. Zo keren alle power-ups uit deel 'n terug en daar voegen de Golden Flower en Tanooki Leaf zich aan toe. De graphics hebben een oppoetsbeurt gekregen en op het geluidsdepartement is het allemaal net ietsjes zuiverder geworden. Een smetje: de baasgevechten in de torens zijn echt te makkelijk geworden. Bij al dat goede komt echter een smerig probleem om de hoek kijken. Ondanks dat alle levels nieuw zijn voelt de game toch aan als een uitbreiding op New Super Mario Bros. voor de Nintendo DS. De vrij overeenkomende opzet van de games zorgen hiervoor en er zijn tevens veel elementjes uit het origineel die je doodleuk terug ziet keren (zo klonk de muziek van de wereldkaart van wereld 1 namelijk verdacht bekend in de oren").

It's a me, Luigi!

Een 'nieuwe' mogelijkheid in dit deel is dat je een vrienden-vriendelijk potje co-op kan spelen. Want in tegenstelling tot de multiplayer van New Super Mario Bros. Wii (die altijd afliep in een enorm uitmoordfestijn waarbij iedereen elkaar in de afgrond probeerde te gooien) zal je aan deze co-op-modus wel je vrienden houden. Je kan elkaar namelijk niet meer oppakken, maar de reddingsbubbel maakt wel zijn rentree. Als Mario en Luigi kan je dan samen een weg door de levels van de main-game banen. Het samenwerken kan je uitvoeren door elkaars hoofd als trampoline te gebruiken (om bij de hoge muntjes te komen) en voor elkaar het pad veilig te maken. Samenwerken wordt dik beloond, want het aantal muntjes dat je in deze modus verdient tellen dubbel, zodat je nog iets sneller bij een lekker hoog totaal kan komen.

Rennen voor je zakgeld

Tot slot is er nog de Coin Rush-modus. In deze modus kan je kiezen uit drie verschillende levelpakketten, waaruit willekeurig drie stages worden gekozen die jij achter elkaar speelt. Het is de bedoeling om met 'n leven en een extra kort tijdslimiet zoveel mogelijk muntjes te verzamelen 'n het einde van het level te bereiken. Je beste scores hierop kan je bewaren en delen via StreetPass. De data die je van anderen ontvangt (en van jezelf) kan je uitdagen door op die drie levels een nog strakker record neer te zetten. Deze modus is leuk om even snel tussendoor te spelen en de records steeds strakker te maken. Grappigste van alles: alle muntjes die worden verzameld door de game heen, ongeacht of je het level haalt of een miezerige dood sterft tegen een Goomba, worden bij elkaar opgeteld op een grote counter, waarbij Nintendo heeft gezegd dat er iets leuks gebeurd als je de 1.000.000 munten weet te bereiken. Slim bedacht, en zorgt voor een leuke extra uitdaging voor de echte die-hards.

Het eindoordeel van Rick Drijvers

Aan het eind van het liedje heeft Nintendo me toch weer enorm weten te verrassen met deze game. Het muntenverzamel-idee pakte stukken leuker uit dan gedacht en de levels verdienen vaak wel een tweede uitgebreide speelronde omdat er genoeg schatkamers in te ontdekken zijn. De gameplay is erg strak zoals je van de 2D Mario-games gewend bent. De game lijkt echter wel qua opzet vreselijk veel op het eerste deel, waardoor de game soms wel eens aanvoelt als een uitbreiding op het origineel. Maar dan wel een uitbreiding die bijna alles beter doet dan het origineel. Aanrader dus voor iedere 3DS-bezitter en met name de fans van de originele New Super Mario Bros. mogen hun spaarvarken alvast de stare of death geven. Zij zullen zeker gaan smullen van deze game. Alleen die 17 augustus, die is nog erg ver weg"

• Vertrouwde, maar gouden gameplay
  • Erg leuke levels
  • Coin collecting-idee werkt erg tof