Review: Diablo III Pc

Geplaatst: 16 mei 2012 12:45

De aarde trilde toen mijn barbaar landde. Zijn sprong was groots en zijn landing heftig genoeg om steen te doen splijten. De demonen werden achterover geslagen door de impact en al snel waren ze niet veel meer dan bloederige vegen op het gras. Door naar de volgende!

Diablo 3

Lang geleden, toen het internet nog in de kinderschoenen stond, was daar een game met de naam Diablo. Een hack-n-slash adventure titel met unieke gameplay en een vet verhaal. Jaren later was het tijd voor een opvolger: Diablo 2. Ook deze game was weer een schot in de roos en bood zelfs een heuse uitbreiding vol nieuwe gameplay en geweld. Ook hierbij werd de kern in tact gehouden: gameplay die stond als een huis. Nu is daar eindelijk Diablo 3. Is de kern na elf jaar nog altijd in tact?

Hell, yeah!

In Diablo 3 moet je de wereld redden van een groot kwaad. Om dit te kunnen doen, heb je de keuze uit vijf klasses: De barbaar, de demon hunter, de monk, de sorcerer en de witch doctor. Elk van deze klassen heeft een unieke manier om de krachten van de hel een lesje te leren. Al meteen vanaf het begin voelt de game vertrouwd aan. De flow is prettig en natuurlijk en je wordt meteen in een episch verhaal gestort. Het fanatieke klikken op de knoppen van je muis (om je tegenstanders stuk te krijgen) is dan ook meteen een feit. De game voelt als een oude vriend die je al een aantal jaren niet meer hebt gesproken, maar als je hem weer eens ziet dan klikt het meteen. En natuurlijk is het verhaal ook weer episch. Maar waar hebben we het eigenlijk over: het feit dat de game van Blizzard Entertainment af komt zegt al genoeg! En als je naar de nog grotere bak met verschillende soorten gear kijkt, dan ga je los!

Kleren van de knokker

Net als in de voorgaande delen kun je je vechter helemaal pimpen met toffe items die je tegenkomt tijdens je reizen. Miljoenen verschillende wapens, pantser en andere bling bling liggen in de zakken van demonische hordes op je te wachten. Kun je niks vinden? Breng dan je ongewenste items naar de smid om ze te laten recyclen. Kies het soort item dat je wilt en de smid maakt het. Maar weet je van tevoren dan wel wat je krijgt? Nee. Je kiest het basistype en de smid hangt er bepaalde magische eigenschappen aan. Vet? Jazeker! En al helemaal als je bedenkt dat je ook de smid kunt pimpen om hem steeds betere items te laten maken!

Pracht en praal

Diablo 3 heeft een prachtige grafische stijl, welke ik het beste als 'natuurlijk' kan beschrijven. De game voelt handgetekend aan en de kleuren lijken te zijn geschilderd. De achtergronden zijn prachtig en interactief, en tijdens het demonen meppen zul je ook regelmatig (al dan niet per ongeluk) een stuk terrein in je aanval meenemen. Ook verslagen tegenstanders laten de nodige bloedvlekken en botten achter. Dit alles krijgt van Blizzard ook weer een prachtige soundtrack mee, dus maak je maar weer op voor epische muziek (maar af en toe ook wat rustigere stukken, zodat je niet verveeld raakt). Je waant je al snel in een goede film! En dan de klap op de vuurpijl: de game heeft bijna niks nodig om soepel te draaien. Heb je een pc van een aantal jaartjes oud? Geen probleem, Diablo 3 draait erop. Dat is een verademing in een tijd van NASA-pc-achtige spellen als Battlefield!

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Diablo 3 is weer een schot in de roos. Blizzard Entertainment heeft de kern van de game onaangetast gelaten en er alleen maar toffe dingen aan toegevoegd. Combineer dit met een lekkere flow, een tof verhaal, prachtig grafisch vuurwerk en ongelofelijk goede muziek en je hebt een game die meer is dan de som van de delen. Deze game is een heerlijke, interactieve, filmische en duivelse must-have voor elke gamer. HAAL HEM NU! Je hebt er immers al zolang op moeten wachten, waarom zou je jezelf nog langer in spanning laten?

• Solide gameplay
  • Geweldig verhaal
  • Natuurlijk gevoel