Platform:
    • Keuzes hebben invloed op verhaal
      Goede afwisselingen
      Uitdagend
      Nieuw concept
    • Cutscenes zijn soms te lang
    Let op, deze titel is eigenlijk niet geschikt voor kinderen onder de achttien, zorg dat je kinderslot aanstaat zodat jij lekker ‘s avonds deze game met een biertje in de hand rustig kunt spelen. Het verhaal gaat over Vincent, een gelukkige man met een mooie vriendin genaamd: Katherine. Zijn vriendin is er helemaal klaar voor, aan de tafel begint ze erover dat ze graag in het huwelijksbootje stapt met Vincent. Die is daar niet zo over te spreken. Hij praat erover met zijn vrienden in de Stray Sheep-bar. Ze krijgen te horen dat er iemand plots is overleden in zijn slaap, hij leek wel vermoord te zijn in een nachtmerrie. Helaas voor Vincent krijgt hij dit soort nachtmerries ook, gaat hij dood in die nachtmerrie, dan zal hij de volgende ochtend ook niet meer opstaan...

Dillema's
    Catherine is een game waarbij je veel keuzes moet maken. Vincent heeft een telefoon op zak die jij moet beantwoorden door je eigen teksten terug te sturen. Wanneer je in een nachtmerrie terecht komt, moet je een soort van grote puzzel oplossen. De puzzel is het beklimmen van een toren die elke nacht steeds moeilijker wordt. Alle blokken in deze toren zijn te verschuiven om zo de top te bereiken. In de nachtmerrie klopt er iets niet helemaal, blokken houden zich bijvoorbeeld niet aan zwaartekracht. Dit is in jouw voordeel, want de blokken zullen dus niet meteen van de toren afvallen als je ze per ongeluk van het randje af duwt. Jammer voor Vincent, hij valt wél als hij een stap verkeerd zet. Dan is het einde verhaal en wordt hij ‘s ochtends niet meer wakker.

Dus jij gaat vreemd? Biechten!
    Als je een toren beklommen hebt, kom je op een soort van platform terecht. Dat platform heeft iets weg van een kerk, er staan kerkbanken, er luidt een super irritante klok en achterin staat een biechthokje waar je een vraag moet beantwoorden voordat je doorgaat naar het volgende level. Het wordt nog gekker, er zijn ook schapen aanwezig op het platfrom die je tips kunnen geven en waarmee je even een babbeltje kunt maken. Vincent lijkt ook op een schaap, want hij heeft ook hoorns op zijn kop tijdens zijn nachtmerries wat er heel charmant uit ziet. Even later kom je Catherine tegen, zij verleidt je en je moet keuzes gaan maken tussen Catherine en Katherine. Al jouw keuzes die je maakt, hebben invloed op het verhaal dus jij geeft er helemaal je eigen draai aan.

Uitdaging
    De game is erg pittig en omdat ik deze graag casual speel zette ik hem op easy. Je kunt dan je laatste zet terugdraaien. Ik moet toegeven, ik vond hem zelfs op easy nog moeilijk. Het werkt best frustrerend als je elke keer van de toren afvalt en hem dan opnieuw moet beklimmen maar omdat je graag wilt weten hoe het verhaal verder gaat, probeer je het toch elke keer opnieuw en leg je hem niet snel aan de kant.

Het eindoordeel van Koen van den Akker

Als je wel van wat uitdaging en dillema’s houdt, moet je deze game zeker kopen. Een dingetje moet je wel in je achterhoofd houden, ongeveer de helft van de game bestaat uit cutscenes. Deze zijn gelukkig wel erg mooi in elkaar gezet en het zou zo uit een film kunnen komen. Ik vind het erg tof dat je keuzes in het spel ook echt invloed hebben op alles en dat maakt het uniek samen met het puzzel-element. Het is een geslaagd nieuw concept geworden, respect! Het is erg lastig om jullie nog meer te vertellen over het verhaal, omdat ik niet teveel wil spoilen. De enige manier om erachter te komen is hem zelf spelen.