Review: Deus Ex: Human Revolution Xbox 360

Geplaatst: 2 september 2011 11:30

Ben je eigenlijk nog wel een mens als je kilo's ijzer in je lichaam pompt? Is dat nog wel redelijk? Volgens de wat rijkeren onder ons wel, want die kunnen het zich veroorloven om zichzelf aan te passen met robotonderdelen. Maar volgens sommigen ook niet, zoals het tuig op straat, of gewoon de 'normale' mens. Deze botsing tussen meningen zorgt voor een ijzersterk verhaal, een interessante wereld en natuurlijk een dikke game met de naam Deus Ex: Human Revolution!

It's about me, I and myself

Niet alleen in de game zelf botsen verschillende meningen, ook in de perswereld zijn er kleine conflicten. "Wat is dit voor een game? Is het een shooter met kleine RPG-elementen? Een RPG met shooter-toevoegingen? Is het van beide, een 50-50?" Ik wil 'n ding uit de wereld helpen, en dat is het feit dat je dit niet als een shooter moet zien. Tenminste, niet zoals je Call of Duty als een shooter ziet. Dit is dekking zoeken, sluipen, rennen en weer dekking zoeken. Natuurlijk mag je zelf weten hoe, waar, wat en waarom, want de mensen die het origineel van zo'n elf jaar geleden hebben gespeeld, weten dat Deus Ex bekend staat om zijn keuzes. Niet alleen in de dialogen, maar ook in je speelstijl. Ben jij een stealth-guy en kies je voor een demper, samen met de kracht om tijdelijk onzichtbaar te worden? Of ga jij voor die sterke granaten en pak je die dikke huid zodat je meer kogels kan inkoppen? Kies je de eerste keer dat je het speelt voor de sluiptactiek en de tweede 'playtrough' voor bijvoorbeeld een run & gun-tactiek? Dan heb jij de tweede keer in feite een compleet andere game in handen. Want door deze ontzettend dikke replaywaarde is dit een game die je meerdere keren uit wil spelen.

The sky is the limit

Wie denkt dat - omdat de gameplay goud is - er ingeleverd is qua verhaal, heeft het mis. Vanaf seconde 'n tot aan de aftiteling ben je aan het beeld gekluisterd. En om niet al te veel spoilers te geven (want er zitten een paar leuke plotwendingen tussen), zal ik niet teveel details prijsgeven. Om het kort te houden: jij bent Adam Jensen, beveiligingsspecialist in een technisch bedrijf. Dit bedrijf, dat internationaal bekend staat om haar succes, maakt 'augmentations'. Dit zijn toevoegingen aan het menselijk lichaam. In het begin worden deze upgrades alleen maar gebruikt om het dagelijkse leven wat makkelijker te maken. Maar al snel ziet het leger (en natuurlijk het tuig met verkeerde bedoelingen) er mogelijkheden in. Dit gaat helemaal fout en het bedrijf wordt aangevallen door een onbekende vijand.
Dit alles zorgt voor een koelkast van een verhaal en je gaat echt meeleven met Adam, want hij wordt flink overhoop geknald tijdens de aanval. Na deze aanval heb jij je eigen augmentations en ben jij de big boss. Het hele verhaal ontwikkelt zich en wordt vele malen groter dan je had kunnen vermoeden. Dit zou zomaar eens 'n van de best ontwikkelde verhalen in jaren kunnen zijn. En dit in combinatie met een originele vormgeving, die bestaat uit vooral zwarte en gouden kleuren, zorgt ervoor dat de sfeer al snel wordt neergezet voor de rest van de game.

More!

Dat Human Revolution dik twintig uur aan content heeft, is alleen maar een plus natuurlijk, al had ik toch wel wat meer open-wereld dingetjes willen zien. De game speelt zich namelijk af in 'n grote wereld; je kunt het een heel klein beetje vergelijken met Yakuza. En bij een open wereld wil je natuurlijk extra missies en die zijn er ook wel, maar die heb je voordat je het door hebt al afgerond. Maar goed, in die wereld kun je verschillende gebouwen, winkels of appartementjes bezoeken en zo loop je door de verschillende steden. Maar soms kom je een gebouw niet zo makkelijk in, omdat er beveiliging is of omdat je moet lappen. Wil je niet vechten of je geld uitgeven? Dan ga je toch gewoon via het dak, het riool of een luchtschacht? Je kan natuurlijk ook iemand ompraten om binnen te komen of een extra missie doen zodat die o-zo-stoere beveiliger toch even wat aardiger voor je is. Ook dit zorgt er weer voor dat je deze game vaker doorspeelt, en zo heb jij je eigen beleving en je eigen stijl van spelen.

Het eindoordeel van Robbert van Kortenhof

Deus Ex: Human Revolution is niet perfect, want elke game heeft last van kuren of tekortkomingen. Maar fuck h'! Deze game komt zo dichtbij dat je er bijna in gaat geloven dat 'ie perfect is. Door de hoge replaywaarde, prachtige vormgeving en een verhaal waar je u tegen kunt zeggen, is dit een game die je dit najaar sowieso moet hebben. Geen twijfel aan, nu halen! Nu! Rennen naar die winkel! NU!

• Verhaal is top!
  • Eigen ervaring
  • Replaywaarde