Review: Deus Ex: Human Revolution PlayStation 3

Geplaatst: 26 augustus 2011 16:50

In de toekomst spelen heeft mij nooit geboeid, maar sinds ik de trailer van deze game zag was ik meteen verkocht. Deus Ex: Human Revolution speelt zich af in 2026, iets wat zeker te merken is aan de effecten, wapens en andere elementen.

Vind je eigen weg

Deus Ex is op verschillende manieren te spelen. Zo kan je natuurlijk gewoon dom gaan raggen met je wapens, zoals ik altijd doe. Maar ook is het mogelijk om gangetjes te zoeken en die te gebruiken zodat je niet langs tegenstanders hoeft. Dit scheelt je natuurlijk kogels en de eventuele dood. Het gebruik van luiken is op sommige momenten in de game essentieel, aangezien je af en toe voor een onmogelijke opdracht komt te staan. Tientallen bewakers die achter je aan komen is in deze game geen pretje. Naast het gebruik van luiken en de standaard weg zijn er veel trappen en routes die je zelf moet maken. Dit kan door bijvoorbeeld kratten en prullenbakken te verplaatsen en zo jouw baan door de wildernis te maken. Wanneer je gebruik maakt van de deuren zul je helaas erg lang moeten laden. Dit gebeurt vaak in het spel, wat helaas wel een minpuntje is.

Hacken

Het spel draait voornamelijk om hacken. Je moet inbreken in beveiligingssystemen, deuren openmaken, computers hacken, camera's uitschakelen en zogenaamde turrets vernielen. Wat je precies moet doen krijg je uiteraard te horen van een personage in de game. Er zijn in Deus Ex: Human Revolution erg veel cutscenes waarin gepraat wordt. Af en toe word je hier een beetje moe van. Het goede nieuws is dat daarna meestal veel actie volgt. Veel schietpartijen en overgooien met granaten zijn zeker een must in deze game. Ook tijdens 'n van de missies in een politiebureau moet veel gehackt worden. Helaas bevat deze missie een bug. Wanneer je uit het bureau komt, zal de politie achter je aan komen. Dit kan je niet overleven. Wanneer je dood gaat zul je weer op dezelfde plek buiten het politiebureau spawnen. De kans is groot dat de politie dan opeens niet meer achter je aan zit.

Toekomstige graphics

De graphics in de game zijn uitstekend. De acties zijn perfect uitgewerkt en alles ziet er zeer gedetailleerd uit. Wanneer je loopt, zul je een aantal keer flink schrikken. Ik was in een donkere ruimte waarin een aantal rode lampjes knipperden. Dit zijn meestal beveiligingssystemen met camera's die je makkelijk kapot kan schieten. Goed, dit doe ik dus nooit meer, want dat was blijkbaar een mijn. Een keiharde knal volgde en ik was verleden tijd. Ik schrok me helemaal kapot, net zoals dat wel vaker is gebeurd in de game. Ook met explosies en andere ontploffingen van verschillende granaten zijn de graphics zeer goed uitgewerkt.

Baan jezelf een weg door de mensheid

Vaak komt het voor dat je op een plek belandt met wel vijftien tegenstanders. Deze zien je nog niet, maar wanneer je 'n keer je hoofd laat zien heb je ze allemaal achter je aan. Gelukkig bevat deze game een goede indicatie van wanneer je de tegenstanders achter je aan krijgt. Tegenstanders worden aangegeven door een grijs driehoekje op de map. Wanneer deze geel wordt, zijn ze naar je op zoek. Als het driehoekje rood is, weten ze precies waar je zit. Ook camera's en andere vreemde machines zijn aangegeven op de kaart. Je zult waarschijnlijk veel moeten zoeken om niet langs alle tegenstanders te gaan, maar dan blijkt toch dat je moet schieten en iedereen uit moet moorden. Wanneer dat gedaan is, pak je de wapens op en zie je dat er tà²ch een weg was. Erg irritant, maar dat wil wel zeggen dat de makers van de game overal rekening mee houden. Wat nog makkelijker is, is dat er meestal ergens een computer is die je kan hacken. Wanneer dat gedaan is, kan je de machines uit zetten of op de tegenstanders laten schieten. Ideaal!

Het eindoordeel van Kevin Dijkstra

Deus Ex: Human Revolution is een erg grote game. Er zijn veel mogelijkheden om het spel te spelen; er zijn altijd wegen waardoor je langs tegenstanders kunt komen, maar deze zijn natuurlijk niet altijd even makkelijk te vinden. Helaas zijn er wel veel cutscenes. Hierin wordt gepraat en krijg je uitleg over iets dat je moet doen. Dit blijft helaas niet bij 'n zinnetje, waardoor je soms vijf minuten naar je scherm zit te kijken zonder dat je iets kan doen. Ook zijn de laadtijden voor en na de cutscenes redelijk lang. Wanneer je een bepaalde deur of luik opent kan het ook zijn dat de game erg lang moet laden. Dit wekt soms wat irritatie op. De graphics in Deus Ex zijn indrukwekkend. Het zorgt een aantal keer voor goede schrikreacties en grote verbazing. Waar het spel om draait, is hacken. Wanneer je het voor het eerst doet kan het best lastig zijn, maar wanneer je dit onder de knie hebt is het een eitje. Als het echt niet lukt, kun je altijd een tutorial gebruiken die is ingebouwd in de game. Er zijn verschillende tutorials van verschillende aspecten in de game. Erg makkelijk voor als je er niet uit komt! Natuurlijk bevat de game een aantal bugs, maar zo'n groot probleem is dat niet.

• Eigen routes vinden
  • Uitgebreid
  • Goede graphics