Review: Super Monkey Ball 3D Nintendo 3DS

Geplaatst: 28 april 2011 17:00

Een platform kunnen besturen om zo een aapje in een doorzichtige bal van A naar B te brengen en waarbij het zoveel mogelijk bananen probeert te verzamelen leek mij echt een game voor Alex. Toch vroeg hij aan mij om deze game te testen voor de 3DS, want nu bleek dat onze Managing Director deze game nog niet aangeschaft had. Oe-Oe-Oe kan dat nou?

Drie aapjes uit de mouw

Aan mij dus de taak deze apenbal op te rapen, en vervolgens eens op te gooien. Immers kreeg ik deze game spotgoedkoop bij mijn 3DS, dus was ik wel benieuwd, aangezien ik nog nooit een Monkey Ball-game gespeeld had. Bij het opstarten van de game zag ik dat de makers ons zowaar trakteren op 3 games met deze super apenbal: Monkey Ball, Kartrace en Fighting.

3D rollende aap

Bij de Monkey Ball-game rol je over verschillende parkoersen rond van A naar B, waarbij je dus bananen kunt verzamelen. Dit klinkt nogal lomp en simpel, maar ik moet zeggen dat er toch wel een verslavende factor aanwezig is. Er zijn meerdere themawerelden, de levels wisselen sterk af, en daarnaast speelt het wel origineel en komisch. Je kunt de game op twee manieren spelen, namelijk door met de joystick de bal te rollen over het parcours, of door je 3DS te kantelen en balanceren. Beide spelen heel anders, en wat jammer is bij de motion controls is dat je de 3D functie uit moet zetten, want anders zie je het niet goed.

Zure apenkool

Het karten met de aapjes bleek helaas niet zo'n succes. Alles doet aanvoelen als een snel in elkaar geflanst racespelletje, waarbij de racebanen niet tof rijden en niks in balans is. Na twee races was ik er niet ver meer verwijderd van gillend de 3DS door de kamer te werpen. De derde game dan maar snel proberen. Boksen met apen klonk wel als een leuk idee, maar binnen tien seconden kreeg ik een douche apenkool over mij heen. Ik haat Smash Bros., en dit was een slechte rip-off daarvan, waarbij wederom niks in balans was. Je verzamelt met het gevecht ook bananen, die je met geweld uit elkaar mept. Tien seconden voor het eind had ik er dubbel zoveel als de rest, en door 1 fout had ik 3 seconden voor het eind niks meer. Ontzettend frustrerend en wederom kwam mijn 3DS in levensgevaar.

Super Monkey Ball 3D is geen slechte game, en zelfs bij vlagen wel goed te noemen. De aandacht is alleen teveel verdeeld geweest bij de programmering, waardoor niet alles goed af, noch leuk om te spelen is. De Monkey Ball-game is tof, maar het karten en apen-smash drol spel zijn dit absoluut niet. Toch is de Monkey Ball game op zichzelf groot genoeg om je niet bestolen te voelen, en gelukkig werkt het 3D-effect erg goed.

• Monkey Ball-game is leuk
  • 3D werkt goed
  • Kart- en vechtgames zuigen