Review: Super Street Fighter IV: 3D Edition Nintendo 3DS

Mijn reactievermogen in vechtgames is op 'n of ander manier altijd slecht. Ik speel ze dan ook nauwelijks om die reden. Maar desondanks wilde ik mijn ervaringen met Super Street Fighter IV: 3D Edition met jullie delen.

K.O.

De Street Fighter-serie bestaat al een aardige tijd. Het begon twee decennia geleden, toen de serie zijn intrede deed in de arcadehallen. Super Street Fighter IV: 3D Edition is een regelrechte poort naar de handheld, maar dan wel een poort met veel extra's. De originele versie vulde de game met liefst vijfendertig personages. Elk personages kreeg er later een tweede ultra-combo in het assortiment aanvallen bij. Ook beschik je over nieuwe omgevingen in een aparte stijl en dat ditmaal driedimensionaal.

Alle personages zijn al meteen vanaf het begin beschikbaar. Ook bekende personages, zoals Ryu, Ken en Chun Li zijn weer van de partij. Iedere personage kent zo zijn eigen aanvallen en technieken. Deze aanvallen kun je middels je d-pad, analoge stick of middels de andere knoppen op je Nintendo 3DS uitvoeren. Voor de wat minder ervaren gamers heeft men het ook toegankelijk gehouden. Zo kun je enkele combo's middels de touchpad uitvoeren. Je hebt daar geen stylus bij nodig of knoppencombinaties die je uit je hoofd moet leren. Dit laatste is natuurlijk nog steeds mogelijk als je dat wilt. Bij vechtgames buttonbash ik altijd, dus bood de nieuwe besturingsvorm uitkomst.

Veel bewegen

Ik kan niet stilzitten als ik een vechtgame aan het spelen ben. En daar blijkt het driedimensionale effect toch redelijk gevoelig voor te zijn. Nu is het effect echt wel mooi in 3D, maar het voegt helaas niet zoveel toe in de gameplay.

Online

Net als de singelplayer kun je je heel wat uren online vermaken. Het is wel jammer dat de partijen zich niet aanpassen aan jouw niveau. Zo werd ik regelmatig keihard afgemaakt door buitenlanders. Maar het biedt voor de rest voldoende mogelijkheden. Bij iedere online partij verdien je speler- en vechtpunten. Deze punten krijg je niet wanneer je het opneemt tegen computertegenstanders. Dus online vechten voegt daadwerkelijk iets toe.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Super Street Fighter IV: 3D Edition trok mij eigenlijk vanaf het eerste moment aan. Ik weet niet precies wat het was, maar de game ziet er ten eerste ongelofelijk goed uit. Daarnaast brengt de game ook ontzettend veel mogelijkheden met zich mee. Het 3D-effect is prachtig, maar heeft gameplaytechnisch verder geen spannende betekenis. De gameplay is versoepeld, waardoor ik me uitstekend heb kunnen vermaken met deze vechtgame.

• Touchpad met combo's
  • Online
  • Kijk anders naar vechtgames
  • Het blijft echt een poort, dus verder geen spectaculaire toevoegingen
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Super Street Fighter IV: 3D Edition

Capcom

Nintendo 3DS