Review: Medal of Honor Pc

Geplaatst: 25 oktober 2010 13:00

De grot lijkt verlaten terwijl de Chinook helikopter tussen de Afghaanse bergen vliegt. Sneeuw dwarrelt op als de helikopter rakelings over een bergkam scheert. Deze grotten lijken altijd verlaten. Plots beweegt er iets in de monding van de grot. Een silhouet verschijnt en een raketgranaat vliegt als een vuurpijl rakelings langs de helikopter, welke snel achter de bergkam land. De Rangers sprinten uit de laadruimte en nemen een positie in. De versterkingen komen snel, maar hoe snel?
Al snel zijn er op infra rood veel menselijke figuren in de omgeving te zien en galmt het vuren van mortieren door de vallei. Yup, nu maar hopen dat die versterkingen snel komen.

Medal of Honor

Na jaren van wachten is het zo ver: er is weer een nieuwe Medal of Honor game! Deze succesvolle FPS gameserie van Electronic Arts krijgt voor het eerst sinds Medal of Honor Airborne weer een nieuw deel. Ook is de serie voor de eerste keer niet in de Tweede Wereldoorlog gezet, maar recht in de gevechten in Afghanistan. Als zogenaamde Tier 1 Operators moet je het in een scala aan gevechten en omgevingen opnemen tegen de Taliban, meestal in de minderheid en in bijna onmogelijke situaties. Maar je training en wapenrusting maken hier echt het verschil!

DEVGRU of Rangers

De single player campagne van Medal of Honor zet je in de schoenen van afwisselend leden van de AFO (Advanced Force Operations) en de US Army Rangers. De game schroomt zelfs niet om je in een Apache helikopter te plaatsen en je in die positie een Taliban basis plat te laten schieten. Deze elite eenheden moeten het in bergen en dorpen opnemen tegen de Taliban, die echt overal lijken te zitten. Van droge, woeste vlaktes tot sneeuwbedekte bergen, je wordt van de ene spannende situatie in de andere gelanceerd. Situaties lijken eerst tam, maar dat kan van het ene op het andere moment omslaan. Voordat je het weet sta je tot aan je oksels in de vijand!
Het jammere is dat de single player campagne erg kort is, waardoor je er na een uur of zes alweer klaar mee bent. Maar dan kun je altijd nog de game in Tier 1 modus spelen, waarbij je de missies binnen een bepaalde tijdslimiet moet uitspelen.

Gameplay of Graphics

De game, waarvan de single player versie is gemaakt door de speciaal voor Medal of Honor opgerichte studio Danger Close, is gemaakt met de Unreal 3 engine. Dit staat garant voor visueel spektakel, en hierin stelt de game niet teleur. De omgevingen zijn prachtig en de grafische kwaliteit is erg goed te pruimen. Deze grafische explosie wordt ondersteunt door soepele gameplay. De cover werkt prettig en intuïtief, ondanks het ontbreken van een speciaal coversysteem, en de wapens voelen realistisch aan. De geluiden in de game verdienen een speciale vermelding; ze zijn namelijk geweldig. De wapens zijn uitermate goed toegerust met de geluiden die ze echt maken en zullen, tenzij je met een headset speelt, garant staan voor buren die op de muren beuken of het wat stiller mag.

Multiplayer of Honor

De multiplayer helft van Medal of Honor is ontwikkeld door DICE, bekend van de Battlefield-serie. Deze helft van de game kun je zien als een op zichzelf staande game, dus hierover zal ik later deze week meer vertellen!

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Medal of Honor heeft mij prettig verbaast. De campagne is weliswaar kort, maar mede door de Tier 1 modus wel voorzien van een goede replaywaarde. Grafisch doet de game niet onder voor de concurrenten. De game is een redelijke rail shooter, maar het stoort niet. De landschappen en setting komen overtuigend over, en de game sleurt je naar binnen. Je bent echt bezig met special ops achter de linies, waarbij je zowel de Taliban als Al-Quaeda het leven zuur maakt. Deze game verdient zeker een plaats in je kast als je jezelf een shooter fan noemt!

• Taliban/Al-Quaeda knallen
  • Dikke special ops missies
  • Tier 1 modus