Review: Age of Conan: Rise of the Godslayer Pc

Geplaatst: 1 juni 2010 13:00

Je bijl druipt van het bloed van je tegenstanders, die in stukken aan je voeten liggen. Je berooft ze van hun rijkdommen en loopt verder om je een weg te banen naar de verrader. Deze man heeft de plaatselijke warlord beledigd en jij ziet die prijs die op zijn hoofd staat graag in jouw buidel verdwijnen! Nadat je de heuvel hebt bedwongen, waarop zijn tent staat, sta je oog in oog met de lijfwacht van de verrader. Na een bloedstollende battlecry storm je op de dichtstbijzijnde soldaat af, die na een regen rake klappen zwaar bloedend ter aarde stort. De andere soldaten laten het er niet bij zitten en doen een tegenaanval. Je bijl klieft door de lucht om bij een soldaat zijn hoofd van zijn romp te scheiden. De laatste soldaat haalt uit met zijn zwaard, maar jij schudt deze 'flesh wound' zo van je af. Een paar tellen later trek je met behulp van je voet de bijl uit de schedel van de soldaat. Zo, nu die verrader nog...

To crush your enemies...

Age of Conan heeft sinds de lancering in 2008 veel tegenslagen gehad. Bugs en onregelmatigheden waren alom te vinden en zo kon de game niet het potentieel behalen dat erin zat. Na twee jaar bugfixen is de game nu af en klaar voor de Rise of the Godslayer. In deze expansion wordt heel veel content toegevoegd, variërend van extra gebieden en quests tot een nieuw speelbaar volk en een nieuw factie systeem. Deze toevoegingen zijn gelukkig niet alleen voor de hoogste levels, maar je kan meteen na het voltooien van het startgebied al genieten van de wonderen en uitdagingen die de wereld van Kithay je te bieden heeft!

See them driven before you...

Zoals gezegd is deze expansion niet alleen gericht op de high level spelers, maar worden de spelers van level 20 tot 40 al getrakteerd op de nieuwe gebieden in de vorm van de Gateway to Kithai. Deze gebieden hebben qua sfeer veel weg van het China uit de gouden tijd van de keizers. Deze gateway is het gebied voor de poorten van de Great Wall of Kithai die, zoals je al kunt raden, zeer veel weg heeft van de Chineese Muur. De omgevingen zijn prachtig en goed verzorgd, maar de muziek, die in Age of Conan al prachtig was, gaat er met de kroon vandoor. De stukken passen zo verschrikkelijk goed in de setting dat ze, samen met de grafische sfeer, de wereld op een zeer geloofwaardige wijze tot leven wekken. Het enige jammere is dat de quests in dit gebied tot level 40 gaan, terwijl de rest van Kithai pas voor je opent op level 80. Dit is geen ramp, daar de 'oude' gebieden nog steeds zeer goed te pruimen zijn en beter bedeeld zijn met quests en kerkers, om de gameplay naar level 80 toe tot een genot te maken.

And to hear the lamentations of their women!

Een kritiek punt dat veel werd geopperd bij Age of Conan is dat de end-game nogal dun was. Bij Age of Conan: Rise of the Godslayer wordt deze kritiek aan stukken geslagen. Funcom heeft de end-game aangevuld met extra gebieden, kerkers, skills en facties. De extra gebieden zijn in en rondom Kithai, waarbij je je hart weer op kunt halen. Ook doen facties hun intrede. Hoe meer opdrachten je voor een factie doet, hoe meer de andere facties je dood willen hebben. Dit element miste in Age of Conan, maar is nu op een logische en originele wijze in de wereld geplaatst. Naast de extra content is er ook een alternative advancement systeem in de game gestopt, waardoor je je vaardigheden verder uit kunt breiden, zonder dat je extra levels moet halen. Dit systeem werkt in-game, maar ook offline. Het trainen van deze vaardigheden kost tijd, tijd die je niet online hoeft door te brengen. Dus je logt 's avonds uit om de volgende dag met je nieuwe skill aan de slag te gaan!

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Funcom heeft met Age of Conan: Rise of the Godslayer de game op het niveau dat ze wilden hebben, en dat is goed te merken. Age of Conan was al een grafisch spektakel, maar de Rise of the Godslayer doet er nog een schepje bovenop. De extra content is dusdanig uitgebreid dat ik zo nog maanden bezig kan zijn voor ik het allemaal zou hebben gezien. De muziek is een genot voor het oor en de brute gevechten bloederig en gewelddadig. De vrachtlading aan extra items die je bij de uitbreiding krijgt om je karakter mee uit te bouwen is hierbij het kersje op de taart. Oudgediende of nieuwe speler, Age of Conan: Rise of the Godslayer doet een wereld voor je openen!

• MUZIEK
  • Sfeer en culturen
  • Scheepslading aan nieuwe content