Review: Mass Effect 2 Xbox 360

Geplaatst: 17 februari 2010 08:00

Het komt niet aan als een meteorietinslag op je schedel, wanneer ik vertel dat ik Mass Effect de shit vind. Ga er dan maar niet vanuit dat ik daarom Mass Effect 2 blind accepteer voor alles wat het is en bij alles een tijltje vol kwijl. Ik heb de game juist erg kritisch benaderd, juist omdat deel 1 voor mij zoveel waarde heeft. Maar ach, wie houden we voor de gek? Ik jullie in ieder geval niet, en BioWare gelukkig ook niemand.

Cerburrection

Mass Effect 2 begint meteen al bruut. Je gehele schip en crew wordt door een verrassingsaanval volledig naar het welbekende Kingdom Come geblazen, en onze bikkelheld Commander Shepard mag de dampkring proeven als aperitief voor de grote valpartij op het oppervlak van een planeet. Omdat het anders een beetje sneu zou zijn hier de game te laten eindigen, besluit men van de corporatie Cerberus om jou weer tot leven te brengen met de meest geavanceerde technologie. Natuurlijk wilt men bij Cerberus vervolgens ook dat je voor hen gaat werken. Klein nadeeltje: Cerberus is bepaald niet de corporatie die zijn morele kompas netjes naar het noorden heeft wijzen.

Wie de bal kaatst

De game gaat 2 jaar na deel 1 verder, waarbij Shepard nu vooral achter The Collectors aan gaat, een mysterieus alien-ras die al duizenden mensen heeft ontvoerd. Voor het verwaarloosbare aantal mensen die de twee boeken hebben gelezen van Mass Effect zijn de Collectors al een beetje bekend, en weet je dat ze van een gedeelte uit het universum komen waar niemand ooit is geweest, noch naartoe kan. Verder gaat Mass Effect 2 om het opbouwen van je team en alle karakters. Zoals is bekend is Mass Effect erg story-driven, maar nu met dit tweede deel (als geen andere game die ik ooit heb gespeeld) ook ontzettend character-driven. Je beslissingen als speler zijn nu nog belangrijker ook. De keuzes die je met Shepard maakt lijken niet altijd even veel invloed te hebben, maar dat komt waarschijnlijk pas in deel 3. Ik had namelijk bij Mass Effect 2 mijn Commander Shepard geïmporteerd van deel 1, en nu kwam ik erachter wat de repercussies zijn geweest van mijn niet altijd even vriendelijke acties.

Mass Compare

Maar hoe speelt Mass Effect 2 dan? Gelukkig niet heel anders dan deel 1, op een paar dingen na. Zo is het vechtsysteem iets meer uitgewerkt, waardoor het boeiender, vloeiender en realistischer speelt. Je hebt echt vijanden met forcefields en/of armor, die je heel anders te lijf moet gaan, en je moet veel beter uitkijken welke teamgenoten en wapens je meeneemt naar een missie. BioWare heeft de Mako, het rondrijden met een grote wagen, eruit gehaald. Men had daar bij deel 1 veel kritiek op, maar ik zelf vind het jammer dat dit nu in zijn geheel ontbreekt. Om aan materiaal te komen ga je nu planeten scannen vanuit de ruimte en probes sturen. Dat is wel efficiënt, maar behoorlijk saai. De locaties die je bezoekt zijn nu voor het eerst wel allemaal geheel origineel qua setting, sfeer en wat je moet doen. Dat is echt een prestatie en ongelooflijk gaaf, want je hebt nogal wat missies in Mass Effect 2. Bij deel 1 waren alle side-quests min of meer hetzelfde qua gebouwen en locaties, alleen stond dan hier en daar een doos ergens anders. Dat is nu dus helemaal niet meer het geval.

Mass Ambiance

Dan komen we bij het belangrijkste van de game, namelijk de algehele sfeer. Die vond ik in het begin behoorlijk tegenvallen, omdat alles heel anders aanvoelde dan deel 1. De eerste paar locaties die ik bezocht waren ook allemaal binnen, en had het gevoel dat het een corridor crawler geworden was. Nou, zat ik er even flink naast. De sfeer is inderdaad iets anders, maar het is verder echt ontzettend sterk. Het sfeertje is in Mass Effect 2 grimmiger, wat juist veel beter past bij het verhaal en de karakters. Daarnaast heeft men zulke toffe personages in de game zitten die zo goed uitgediept zijn, dat ook deze game mij weer helemaal psychisch wist op te slokken. En buiten komen doe je genoeg, al deed ik dat persoonlijk niet meer met deze game in huis.

Uiteindelijk kan ik eigenlijk niks anders zeggen dan dat Mass Effect 2 een ongelooflijk goeie game is. De sfeer, graphics, muziek, gameplay, verhaallijnen, voice-acting, dialoog en karakters zijn allemaal van ongeëvenaard hoog niveau, en dan is het ook nog eens in een unieke sci-fi setting. De paar kleine minpuntjes zijn punten van kritiek die je geeft, omdat je inziet wat er nog wel niet meer mogelijk is wanneer men een game zo goed maakt als Mass Effect 2. Dat je dan ook nog eens je hele gedrag en het handelen van situaties zelf in de hand hebt, zorgt ervoor dat je in de game uiteindelijk iedereen kunt redden of iedereen ten onder kan laten gaan, uit incompetentie of pure kwaadaardigheid. E'n ding weet ik in ieder geval zeker: BioWare heeft met Mass Effect 2 mij als gamer weer enorm verwend.

• Enorm uitgediepte karakters en verhaal
  • Sfeer is ultiem
  • Audiovisueel genot