Platform:
    • Egypt is een erg mooie map
      War is dit keer anders
      Vermakelijke Zombie map
    • Dunkirk valt erg tegen
      Operation Husky is niet geheel in balans
    Ik zag het zelf niet aankomen, maar ik ben plotseling groot fan van Call of Duty: WWII. Ik heb de serie al een flink aantal jaar links laten liggen, maar een aantal maanden geleden heb ik de game in huis gehaald en sindsdien is het mijn go-to game. Nu is de tweede uitbreiding, The War Machine, verschenen. Ook deze uitbreiding bevat weer drie nieuwe multiplayer maps, een nieuwe war map, en een toevoeging aan de zombie modus. Bevalt dit pakket mij net zo zeer als de main game? Ik ben op onderzoek uitgegaan.

De nieuwe maps

Zoals gezegd bevat de nieuwe uitbreiding een drietal multiplayer maps. Het is dit keer een flink gevarieerde map pack met een aantal mooie ups, maar ook een, naar mijn mening, downs. Middels de moshpit playlist is het momenteel mogelijk om de drie maps continu uit te proberen. Twee daarvan zijn zeer goed geslaagd, maar bij één van die maps gaan mijn nekharen van de irritatie overeind staan. Laten beginnen met de minst geslaagde.

Dunkirk is een lust voor het oog. Met zijn grote variatie is er voor iedereen wel wat te doen, maar opvallend is dat het vooral een sniper heaven is. Jammer, want hierdoor ben ik enorm afgeknapt op de map. Het Franse stadje ligt aan zee en dat zie je overal in terug. Aan de ene zijde van de map zijn hotelletjes en huisjes voor wat close combat te vinden, maar op het strand is de hele map te overzien. Midden op dat strand staat een gestrand bootje. Wie dat bootje in bezit heeft, is de koning van het zandkasteel. Ikzelf speel het liefste in de Airborne divisie en deze map is voor mijn soort spelers dan ook zeer frustrerend. Regelmatig is het voorgekomen dat ik na nog geen vijf seconden weer plat lag door een sniper die zijn doelwitten voor het uitkiezen heeft.

Op de map V2 kunnen de fast-paced spelers helemaal los. Deze Duitse testlocatie heeft precies in het midden een V-2 raket staan. Deze raket is niet geheel onschuldig, want regelmatig gaat de ontbranding aan en wordt iedereen die te dichtbij staat geroosterd. Deze map is, in tegenstelling tot Dunkirk, niet bijzonder groot. Wel zijn er flink wat sluiproutes om nietsvermoedende tegenstanders te verrassen. SMG’s en LMG’s hebben hier de overmacht wat het totaal weer een beetje in balans brengt. Een leuke map die ook leuk is in meerdere modi. Chaos en hectiek heersen, maar diegene die het slim aanpakken staan veelal bovenaan.

Voor de laatste map reizen we af naar het prachtige Egypte, waar we het uitvechten tussen de Sfinx en piramides. Deze map is grootser van opzet zonder te veranderen in een sniper heaven. Nauwe gangetjes, open stroken, hoogte verschillen en gesloten ruimtes zorgen ervoor dat deze map van alles wel wat heeft. Dit is dan ook mijn favoriete map omdat de balans erg goed is. Vooral domination is een heerlijke modus op deze locatie. In het midden ligt een grafkamer met vijf ingangen, waarbij er één van boven komt. Nietsvermoedende defenders worden dan ook regelmatig van alle kanten aangevallen wat weer zorgt voor spannende potjes. De winnaar wordt dan ook bepaald door de bezitter van deze locatie.

Operation Husky

De nieuwe war map komt in de vorm van Operation Husky. Een klein Italiaans stadje wordt overhoop geschoten door de Allied Forces en Axis. Het eerste doel bestaat uit het stelen van drie koffertjes van de Duitsers. De verdedigende partij krijgt tripwire en de aanvallende partij krijgt molotov cocktails ter bewapening. Vervolgens vallen de Duitsers terug naar een nabij gelegen radiostation. Als de aanvallende spelers dit station overneemt, wordt de gestolen informatie doorgezonden en nemen we plaats in heuse gevechtsvliegtuigen. Deze strijd in de lucht is niets meer dan een simpele team deathmatch waarbij beide partijen 25 vliegtuigen toegewezen kregen. Op deze map is het essentieel dat iedereen goed samenwerkt. Wanneer de verdediging als een huis staat komt er niemand doorheen. Hetzelfde is overigens van toepassing op de aanvallende partij. Solo aanvallen staat garant voor mislukking aangezien het een flink stuk teruglopen is wanneer je de informatie hebt gestolen. Een leuke map met leuke objectives. Het vliegen voelt goed, maar kan dramatisch uitpakken als de tegenpartij erg goed is. Hierdoor is de balans vooral tijdens de laatste objective niet geheel goed. Vet is het echter wel.

The Shadowed Throne

Een grote favoriet is natuurlijk de zombie-modus. Ook deze krijgt weer een leuke toevoeging in de vorm van The Shadowed Throne. In dit vierde deel belanden onze helden in een verwoest Berlijn waar de hordes zombies de straten weer onveilig maken. Erg groot is het level niet, maar variatie zit er zeker wel in. Je start in de riolen en werkt je al snel naar buiten. Vervolgens probeer je assistentie van de Russen op te roepen via de radio, vind je menig easter egg en activeer je dodelijke vallen. Het kleine stukje Berlijn zit propvol locaties. Zo is er een theater, kerk en een museum. Het is nooit mijn favoriete modus geweest, maar ook dit level staat weer garant voor uren knalplezier.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

The War Machine is een mooie toevoeging aan een al prima game. Helaas is naar mijn mening niet iedere toevoeging waardevol. Echter maken maps zoals Egypt en V2 heel erg veel goed. Ook Operation Husky weet weer wat anders te bieden in de laatste fase van de missie, maar ik denk dat de balans wel wat beter kan. Het slotstuk is namelijk eigenlijk niets minder dan een team deathmatch in de lucht. Hierdoor kan een een super goede start teniet gedaan worden door een klein groepje spelers die niet weten wat ze moeten doen in de vliegtuigen. De minst geslaagde toevoeging is in mijn ogen Dunkirk. Hoewel er mooie plays zijn te maken, mist de locatie variatie wat negatief uitpakt voor de meer fast-paced spelers.