Review: Detective Pikachu Nintendo Switch

Aangepast: 17 maart 2024 20:40

Sinds de eerste release van Pokémon Red en Green in 1996, hebben we al heel wat games mogen verwelkomen met de Pocket Monsters in de hoofdrol. Sommigen volgden de originele games op en anderen richten zich op alle andere dingen die Pokémon ook best kunnen. Eén van deze laatstgenoemde titels is het recent verschenen Detective Pikachu. In plaats van de partner te wezen van de persoon die “the best that no one ever was” wil zijn, besluit deze Pikachu juist dat hij mysteries op wil lossen. Goed voor jou, Pikachu! Kies je eigen pad! Ook blijkt hij er ook nog eens een kei in te zijn. Hoe dit alles zich nou tot een game verpakt, lees je hieronder.

Mysteries op elke straathoek

Hoewel Detective Pikachu zijn guitige koppie extreem groot op de cover van de game heeft weten te krijgen, is hij niet degene waarmee spelers aan de slag gaan. Nee spelers nemen de rol aan van de goody two shoes Tim Goodman. Een nogal sullige jongen die zo van de set van Back to the Future weg had kunnen lopen, de gelijkenissen met Marty McFly zijn namelijk onmogelijk uit je hoofd te zetten als je ze eenmaal ziet. In ieder geval niet uit het hoofd van deze fan. Anyway, onze Tim is naar de stad Rhyme gekomen. De plek waar het allemaal gebeurt. In deze stad leven Pokémon en mensen meestal in vrede samen. De laatste tijd gebeuren er echter nogal vreemde dingen..

Het is aan jou en Detective Pikachu om deze vreemde dingen te onderzoeken. Tim is namelijk op zoek naar zijn vermiste vader en Pikachu, de voormalig partner van je pa, was de laatste in zijn buurt. Pikachu is natuurlijk niet zoals elke andere Pokémon, naast al zijn skills op het gebied van speurwerk, kan deze ook praten. Wel is Tim de enige die de gele muis kan verstaan, wat misschien ook maar goed is: een Pikachu met een volwassen mannenstem zal vast menig persoon op straat zijn hoofd om laten draaien. Tijdens de zoektocht naar zijn vader, die als een rode draad door de game heen loopt, kom je op een flinke reeks locaties terecht. Daar blijkt al snel dat er toch wel van alles gaande is in de stad, want op elke plek gebeurt er wel iets waardoor de speurneuzen aan de bak moeten. In de allereerste zaak bijvoorbeeld, die waar Pikachu en Tim elkaar ontmoeten, gaat een Aipom er vandoor met een ketting van een jong meisje. Vastbesloten zijn jullie om hem terug te halen, maar daarvoor moet wel wat onderzoek plaatsvinden.

De manier van onderzoeken is heel simpel en wordt nergens erg moeilijk, wat logisch is wanneer je je bedenkt dat deze game toch meer kindgericht is. Het is regelmatig een kwestie van de plek onderzoeken, de omgeving eromheen onderzoeken, met getuigen en omstanders babbelen en alles wat daaruit komt aan elkaar linken en de dader aan te wijzen. Hoewel er op elke plek wel wat gebeurt en het lijkt alsof ons duo nergens rustig heen kan reizen, voelt elke zaak als een natuurlijk verloop aan en wordt nergens afgedwongen. De manier van overbrengen is daarbij ook goed gedaan. De game bevat ontzettend veel cutscenes waarin de wereld, die anders aardig 2D overkomt, in volledig 3D wordt weergegeven en complete voice acting bevat. Hoewel de look nog steeds zeer cartoony is, wordt duidelijk dat er prima gebruik gemaakt is van de capaciteit van de 3DS, op het kenmerkende 3D-effect na. Deze knop kun je de gehele game op uit laten staan, gezien daar helaas geen gebruik van wordt gemaakt.

Ik weet het allang!

Wat wel een beetje gedwongen aanvoelt, is dat het verhaal volledig lineair verloopt. Je moet dus echt elk stukje bewijs vinden voordat je een gegronde conclusie kunt trekken. Nu is dat op zich wel logisch, maar dit zorgt her en der ook voor frustratie. De moeilijkheidsgraad ligt niet zeer hoog, waardoor je vaak halverwege al door hebt wie het was. Random roepen zoals bij Cluedo kan helaas niet (Het was Rosa Roodhart met een mes in de keuken!), waardoor je soms gedwongen wordt net dat ene stukje bewijs te vinden. Iets wat al snel irritant wordt als het een aantal keer gebeurd. Helaas geldt dit ook voor de rode draad van het verhaal. Het verhaal duurt toch wel een uur of dertien, maar na twee uur kun je wel ongeveer raden waar Tim zijn vader heen is en wat daar allemaal omheen gebeurd is. Dit haalt behoorlijk wat van de spanning weg, wat het verhaal en het spelen ervan uiteraard geen goed doet.

Toch doet Detective Pikachu ook heel veel wel prima. De manier van onderzoek doen werkt namelijk heel simpel, maar is toch divers. In je onderzoek kun je natuurlijk met getuigen praten, maar als je dacht dat enkel mensen getuigen konden zijn, is je deductie hartstikke fout! Pokémon kunnen namelijk ook behoorlijk als helpende handjes dienen. Jij kunt helaas niet met ze praten, maar gelukkig heb je daar een hele fijne partner voor. Het oplossen van sommige puzzels vraagt ook net wat meer denkwerk dan gewoonlijk en de oplossing ligt af en toe zo ver buiten de lijntjes, dat dat het verloop weer ontzettend tof maakt. Een puzzel oplossen, plaatjes aan elkaar verbinden en er uiteindelijk heel triomfantelijk met de eer er vandoor gaan, maakt de voorspelbaarheid van het verhaal in vele gevallen helemaal goed.

Stiekem is het ook gewoon ontzettend leuk om onze gele vriend een keer in een ander jasje te zien. Met zijn zware mannenstem (jup, deze stem heeft ook de welbekende ‘Pika Pika’ ingesproken) is hij nog behoorlijk sassy en maakt soms zulke spontane opmerkingen dat je in lachen uitbarst. Je kunt zijn icoontje regelmatig aanklikken, waarna een geinige cutscene volgt. Heeft het veel nut voor het verhaal? Absoluut niet, maar grappig is het wel. Op deze manier wordt de vrij serieuze Detective Pikachu toch nog steeds neergezet als de enorme goofball die het gewoon is.

Het eindoordeel van Rebecca Nieuwenhuis

Detective Pikachu biedt de fans van Pokémon opnieuw een spin-off binnen de franchise. Hoewel deze game overduidelijk bedoeld is voor de jongste fans onder ons, is het stiekem ook erg leuk voor de veteranen. Het verhaal begint spannend, maar zwakt helaas al snel af. Ook de verschillende missies worden al snel voorspelbaar. Doordat het onderzoek zo afwisselend is en je allerlei diverse Pokémon tegenkomt, houdt het de game ook leuk op de zwakkere momenten. Verwacht niet teveel van de game, maar geniet gewoon van alle kleine dingen die het wel te bieden heeft. Op die manier zit je nooit fout. Of je koopt hem voor je jongere broertje, zusje of je eigen kinderen. "Leen" je de 3DS af en toe, dat is nog beter.

• Pikachu is gewoon tof
  • Cutscenes zijn een plaatje
  • Onderzoek is afwisselend