Review: Call of Duty: WWII - The Resistance PlayStation 4

Geplaatst: 5 februari 2018 14:00
Aangepast: 1 november 2018 11:11

Drie maanden geleden verscheen Call of Duty: WWII voor de pc en consoles. Met dit deel keerde de serie terug naar de Tweede Wereldoorlog, en de verkoopcijfers en reacties van de fans laten zien dat dit een goede zet was. Nu krijgt de game zijn eerste aanvulling die zich richt op het verzet. Deze DLC is dan ook zeer toepasselijk 'The Resistance' genoemd.

Valkyrie, Occupation en Anthropoid

The Resistance DLC-pack bevat drie nieuwe multiplayermaps. Het gaat hier om Valkyrie, Occupation en Anthropoid. De eerste speelt zich af op het terrein van de zwaar beveiligde Wolfsschanze-basis. De naam van de map is afgeleid van de gelijknamige operatie waarin Duitse officiers probeerden om een aanslag op Hitler te plegen. Deze kleine map staat boordevol bunkers, en in de paden hiertussen zijn genoeg mogelijkheden om te schuilen. Hierdoor focust Valkyrie zich op snelle actie van dichtbij waardoor deze uitermate geschikt is voor SMG's en shotguns. De locatie komt goed tot zijn recht in onder andere Team Deathmatch en Hardpoint. Dit is de grote uitspringer qua maps naar mijn mening. Occupation is een remake van de map Resistance uit Call of Duty: Modern Warfare 3, en deze kwam ook al voorbij als remake in Call of Duty: Infinite Warfare. Het moge duidelijk zijn dat deze map populair is onder de fans. Dat komt doordat deze goed in balans is. Alle wapens zijn hier goed te gebruiken en de omgeving is uitstekend ontworpen. Er zijn genoeg plaatsen om te schuilen en alle modi werken uitstekend op deze map.

De laatste map is Anthropoid, dat plaatsvind in het winterse Praag. Dit werd tijdens de oorlog vooral bekend door de aanslag op de Reichsprotector, Reinhard Heydrich. Deze werd tijdens een ritje door de stad in de val gelokt, waarna er een antitankgranaat tegen zijn auto werd gegooid. Anthropoid wordt gescheiden door een kanaal en bevat veel gebouwen, lange straten en verschil in hoogte. Hierdoor kan het gevaar van alle kanten komen wat zowel een pluspunt als minpunt is. Waar je in andere maps op sommige plaatsen even veilig bent, is dit hier veel minder het geval, met name in het midden van de map. Door het veelvuldig gebruik van snipers en aanvalsgeweren en de open gebieden kan Anthropoid wat chaotisch aanvoelen. Als easter egg is de opgeblazen auto van Heydrich te vinden samen met zijn lijk dat onder een bebloed laken ligt. In het echt stierf de Reichsprotector pas dagen later in het ziekenhuis, maar toch is dit een mooi detail.

Operation Intercept

Naast de drie multiplayermaps wordt er een nieuwe map aan de populaire War-modus toegevoegd. In deze modus staat teamwork centraal, en hoewel we dit soort modi al eerder hebben gezien bij andere shooters, pakt het bij Call of Duty: WWII uitstekend uit. In Operation Intercept moeten de geallieerden eerst twee gevangenisdeuren open krijgen en daarna uit elke cel twee Franse verzetsmensen helpen ontsnappen. Vervolgens moet er in een kapot geschoten huis radioapparatuur worden vernietigd. De laatste doelstelling is een tank escorteren richting een treinstation waar een goederentrein op het punt van vertrekken staat. Uiteraard heeft het Duitse team als doelstelling dit te verhinderen. Operation Intercept heeft het hoogste tempo van alle War-maps en speelt lekker weg. Het is alleen jammer dat de doelstellingen op de eerste na gerecycled worden. Radioapparatuur vernietigen en een tank escorteren hebben we immers al eerder gezien. Het had met het verzetsthema interessanter geweest om bijvoorbeeld een Duitse generaal te moeten ontvoeren of een aantal tanks onklaar te maken. Misschien voor het volgende DLC-pack?

The Darkest Shore

De nieuwe zombiemap heet The Darkest Shore en begint toepasselijk met de vier helden, die met een rubberbootje op een strand belanden. Al snel komen de zombies uit een bloedrode zee omhoog en kan er weer rijkelijk geknald worden. Het begin voelt fris aan doordat je de eerste rondes op het strand doorbrengt waar een aantal MG42's staan opgesteld. Later beland je in bunkers en gangenstelsels. The Darkest Shore is wat pittiger dan de eerste map. Dit komt doordat je geen aanwijzingen krijgt en er om de zoveel tijd mist optreed waardoor het zicht flink afneemt. Ondanks dat dit niet door alle spelers zal worden gewaardeerd, zorgt het ervoor dat The Darkest Shore een stuk spannender is en er nog meer als team gewerkt moet worden. Verder kan er via een mijnkarretje snel van A naar B worden gereisd, mits de stroom is ingeschakeld. Ten slotte is er een nieuwe zombie, met krab/spin-achtige poten op zijn rug, die het heerlijk vind om achter rennende spelers aan te gaan.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

The Resistance is een prima eerste DLC-pack voor Call of Duty: WWII. Spelers krijgen twee goede multiplayermaps in de vorm van Valkyrie en Occupation, en een iets mindere met Anthropoid. De War-map Operation Intercept speelt heerlijk weg mede door het wat hogere tempo. Het is alleen wel te hopen dat er voor de volgende map wat nieuwe doelstellingen worden bedacht. Fans van de zombies gaan zich verder goed vermaken met The Darkest Shore welke door de mist en de nieuwe zombie een stuk grimmiger is.

• Valkyrie en Occupation
  • Leuke War-map...
  • The Darkest Shore