Review: Ode Pc

Geplaatst: 13 december 2017 14:00
Aangepast: 17 maart 2024 20:21

Ode, die zonder enige aankondiging gelanceerd werd, zou een game zijn die vooral erg ontspannend zou moeten zijn. De speler moet op eigen snelheid alles kunnen verkennen en meemaken. Nu is het aan mij om uit te vinden of de game ook echt zo ontspannend is als dat er gezegd wordt.

Zoek zelf de weg

Na een drukke dag plof ik neer op de bank en besluit ik Ode te openen. Bij het starten van de game verschijnt er een scherm die duidelijk laat zien wat de besturing is. Deze bestaat uit de knoppen die je moet gebruiken om te lopen, sturen en springen. Daarnaast zijn er bolletjes die je verzamelt door het spel heen, deze kun je aantrekken en afstoten. Verder is er geen enkele uitleg of guide en moet ik dus zelf uitvogelen hoe het spel werkt.

Ik rol wat door het eerste level heen en ontdek de eerder genoemde bollen, spring wat in het rond en probeer wat dingen uit. Het feit dat er geen uitleg is, maakte het voor mij in eerste instantie wat verwarrend omtrent wat nou precies de bedoeling is, maar na een tijdje spelen ontdek ik uiteindelijk wel wat nou precies de bedoeling is. Het eerste level is zeer eenvoudig uit te spelen, maar naarmate ik verder vorder is het steeds een beetje moeilijker. Echter zit hier een goede balans in en is het erg bevrijdend om aan laat voelen dat er geen 'verplichte' doelen of tijdsdruk in zit.

Kleurrijke beelden en levendige muziek

Waar ik in eerste instantie bang was dat de game snel zou gaan vervelen, bewezen de vier levels mij toch het tegendeel. Zelfs toen ik er een tweede keer doorheen speelde, wist ik me opnieuw te vermaken. Alle planten, bollen en overige dingen in de levels hebben hun eigen unieke geluid en uiterlijk, waardoor het beeld dat je voor je hebt steeds kleurrijker wordt. Ook de achtergrondmuziek wordt steeds uitgebreider en levendiger door de vele geluiden die er bij komen naarmate je verder door de levels speelt.

Naast de game zelf zijn er ook uitdagingen in Uplay zelf te vinden. Deze voegen net iets meer uitdaging toe aan de game. Zo moet je een bepaalde hoeveelheid van een plant verzamelen, aan alle wormen slingeren of het hoogste punt van een level bereiken. Deze uitdagingen zijn niet verplicht, dus als je gewoon rustig op je eigen gemak door de game heen wil gaan, is dit natuurlijk ook gewoon mogelijk.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de pc

Het eindoordeel van Naomi Veldhuis

Ode is een game waar ik heerlijk bij heb kunnen relaxen. Het niet krijgen van een uitleg of guide voelde aan als een verlossing, ik had geen taken om te voltooien, er waren geen verplichtingen waar ik naar om moest kijken. Ik kon gewoon spelen en genieten van de beelden en de muziek die langzaamaan vorm kreeg. Nu ben ik iemand die vrij makkelijk gefrustreerd raakt, en heb ik ondanks het relaxte deel van de game, toch hier en daar een aantal momenten gehad waarop ik geërgerd raakte omdat ik bijvoorbeeld de weg niet wist. Toch wist ik deze ergernissen door de gehele sfeer van de game kwijt te raken en heeft dit mij dus niet belemmerd in het spelen van de levels.

• Mooie graphics en muziek
  • Heerlijk ontspannend
  • Gebrek aan uitleg voelt aan als een bevrijding