• Verhaal geeft houvast
      Meer freestylen
      Meer gebieden
    • Handje vasthouden
      Herhaling
      Verhaal stelt niet veel voor
    Op het moment staat menig vriend en vriendin van mij op een witte piste. Jaloers ben ik niet, want ook ik heb afgelopen week flink wat kilometers af mogen leggen op mijn snowboard. Met een rotgang manoeuvreerde ik mij langs ieder obstakel. Niet in het echt, maar wel virtueel. Steep staat namelijk volledig in het teken van de Olympische Spelen. Reden genoeg om weer eens in de game te duiken en zo kampioen der kampioenen te worden. Steep Road to the Olympics toont aan dat de rit naar een Olympische medaille niet eenvoudig is. Is het echter verstandiger om daadwerkelijk te gaan trainen, of een onesie aan te trekken en gewoon lekker op de bank virtueel kampioen te worden?

Trifecta

Zoals jullie wellicht in mijn review van de basegame hebben gelezen, ben ik behoorlijk in mijn nopjes met Steep. De wintersportgame is een mooie weergave van het leven als extreem sporter. Het nadeel is echter dat de game weinig houvast geeft. Je kloot een beetje aan en gaat op jacht naar wat opdrachten, maar echt een lijn zit er niet in. Road to the Olympics brengt daar verandering in. We kruipen in de huid van een aspirerend Olympisch Medaillist. Een medaille is echter niet genoeg. Nee, we gaan er meteen voor drie. De Olympische Spelen van PyeongChang introduceert namelijk een nieuwe discipline in de vorm van Snowboard Big Air. De twee andere disciplines komen in de vorm van Slopestyle en Halfpipe. De weg is lang, de weg is zwaar, maar met wat training kom je er blijkbaar vrij eenvoudig.

Aangezien de aankomende Olympische Spelen zich afspeelt in Zuid Korea, moeten we eerst wennen aan de omgeving. We starten ver voor de Spelen met de training in Japan. Oude gebouwen, mooie bomen en krakend poeder omgeven hier de hoofdrolspelers. Na een lange training neem je deel aan kwalificatiewedstrijden en mag je uiteindelijk participeren in de daadwerkelijke spelen. Het geeft een iets andere ambiance dan je gewend bent van de game, en dat is een welkome aanvulling voor Steep. Alle fases van de training worden aan elkaar gepraat door Olympisch medaille winnaars. Leuk, maar niet waar ik de game voor speel.

Leuk, maar niet denderend

Tijdens het spelen vlieg je van opdracht naar opdracht. Uiteraard zijn er weer diverse nieuwe challenges waar je goud, zilver of brons kunt winnen. Ook deze opdrachten staan in het teken van de Olympische Spelen. Zo kun je deelnemen aan de slalom, Super-g, en cross-evenementen. Dit doe je allemaal in de nieuwe gebieden die met deze DLC gepaard komen. Japan en Zuid Korea bieden wat anders dan de Alpen die we gewend zijn. Het is meer een speeltuin met grote ijsgebieden en stunt parken. Zo ben je flink wat aan het grinden, springen en spinnen. Wat je echter veel ziet in deze uitbreiding, voornamelijk in het verhaal, is dat je veel aan het handje gehouden wordt. Alles heeft een tutorial en die trainingen gaan mega langzaam. Zo moet je sommige opdrachten vier keer herhalen, terwijl je het na de eerste keer ook wel snapt.

Steep: Road to the Olympics is een vermakende uitbreiding die je weer een paar uur weet zoet te houden. Je krijgt wat meer houvast omdat je een duidelijk doel hebt. Daarbij zijn de nieuwe challenges een leuke toevoeging en ook de nieuwe gebieden pakken goed uit. Dit deel staat wat meer in het teken van commercie en dat kan de game best gebruiken. Het is jammer dat je tijdens het verhaal zo aan het handje wordt vastgehouden en dat je veel dingen eindeloos moet herhalen. Desalniettemin is Road to the Olympics een aardige toevoeging aan een al prima game. Verwacht van het verhaal echter geen emotioneel epos dat je tot tranen weet te dwingen, want meer dan wat gebabbel over de lange weg naar een medaille is er niet te vinden.