Platform:
    • Heel veel te doen en unlocken
      Geweldig leuke en originele storyline
      Supertoffe Hub-wereld
      Marvelous!
    • LEGO formule is écht wel klaar nu
    LEGO. Het is iets waar wij allemaal thuis fan van zijn. Combineer dat met een andere geliefde 'you-name-it' franchise, en je hebt voor ons een must-buy gemaakt. Dat is het hele concept van de LEGO-games, waarbij nu een tweede Marvel Super Heroes-game is uitgekomen. Je zou verwachten: Peter rent naar de winkel! Hij legt zijn slaapzak al voor de deur… Wacht even, de game is al meer dan een week geleden uitgekomen? Oh jee. Het feit dat ik dat niet wist, geeft al aan dat ik er niet om stond te springen. De game komt ook in een periode uit waarin er zoveel AAA-games uitkomen dat ik en mijn portemonnee er pleinvrees van krijgen. Toch startte ik vol blije anticipatie aan LEGO Marvel Super Heroes 2.

Easy to grab on, hard to LEGO

Pas vrij laat ben ik begonnen met de LEGO-games te spelen, ondanks dat verscheidene mensen in mijn omgeving mij er al over hadden getipt. Mijn pet stond er nooit naar. Totdat ik zo’n zes jaar geleden naarstig de behoefte had aan het spelen van een Harry Potter-game. Overal kwam de LEGO-game naar boven als beste game van Harry Potter, en deze was ook nog eens overal voor een habbekrats verkrijgbaar. En warempel, wat een geweldige game bleek het te zijn! Vervolgens ben ik vrijwel alle LEGO-titels gaan spelen, waarbij ze allemaal stukje voor stukje leuke titels zijn. De formule van de deze games werkt vooral erg goed. De verhalen worden op een grappige manier uit de doeken gedaan en zijn doorspekt met leuke details. Het draait wellicht nog meer om de gameplay formule. Allerlei levels met veel puzzelwerk en ladingen nopjes en andere dingen verzamelen werkt ontzettend verslavend. Er is echter wel één kanttekening: Alle Lego games lijken erg veel op elkaar qua gameplay.

Hubba Hubba Hubba

Bijna elke LEGO-game heeft wel wat nieuws hier en daar, waarbij je vooral merkt dat Traveller’s Tales steeds beter wordt in het perfectioneren van de formule. Toch is het allemaal niet erg noemenswaardig over het algemeen. De eerste LEGO titel die naar mijn gevoel echt wat vernieuwing in de gameplay bracht, is LEGO Marvel Super Heroes. Dat ik goed over deze game te spreken was, is te lezen in . Hier heb je tussen de levels door een open vrije wereld om in rond te kunnen rennen en vliegen. Er is altijd wel een hub-wereld geweest, maar dat was voorheen niets meer dan een klein gebiedje wat telt als een veredeld selectiemenu. De eerste LEGO Marvel Super Heroes vertelt met vele bekende Marvel characters een opzichzelfstaand origineel verhaal, iets wat hiervoor eigenlijk enkel bij de Batman games het geval was. Lego Marvel Super Heroes 2 zou dus aan al deze punten op zijn minst moeten voldoen, wil de game niet tegenvallen.

It’s a Marvel!

Tegenvallen doet Marvel Super Heroes 2 gelukkig helemaal niet. Het is op alle fronten een 1-up ten opzichte van zijn voorganger, met name in kwantiteit. De game is echt dubbel zo groot met twintig levels en tien bonus levels. De main-story is een over the top gigantisch episch verhaal (zoals dat bij Marvel hoort) welke met name draait om de tijdreizende Kang. Je hebt een gigantische en hele leuke hub-wereld genaamd Chronopolis, waar allerlei (Marvel-)realiteiten en dimensies eigenlijk samenkomen tot één grote wereld. Er zitten daarom ook ongelooflijk veel LEGO-characters in die je kunt vrijspelen, namelijk 236! Hierbij passeren naast de bekende ook de meest obscure Marvel personages de revue, van de alternatieve Spider-Mans tot Howard the Duck, en dat zijn nog relatief bekende.

Super Burnout

Valt er verder nog veel over Lego Marvel Super Heroes 2 te vertellen? Niet echt. Het is allemaal erg goed, maar we hebben het allemaal al eens eerder gezien, namelijk zo’n 10+ keer bij alle andere LEGO-games van Traveller’s Tales. Dat is ook mijn enige kritiek: het wordt tijd voor een échte grote verandering in de LEGO-games, want hoe goed ze ook zijn, eindeloos dezelfde stijl blijven uitpoepen gaat gewoon niet werken. Voor iedereen die al eens eerder een game van LEGO heeft gespeeld zou ik deze game in één zin kunnen reviewen: Hetzelfde laken en pak, maar dan groter en beter dan ooit.

Met Lego Marvel Super Heroes 2 heeft Traveller’s Tales zijn magnum opus gemaakt binnen de bekende LEGO-games formule. Alles is groter en beter dan ooit tevoren, met een geweldig grappig en boeiend origineel verhaal. Maar hoe goed de game ook is, het is naar mijn mening nu echt wel mooi geweest met deze stijl games. Beter dan dit gaat het niet meer worden, en ik kan mij niet voorstellen dat er echt mensen zijn die ALLE games van LEGO hebben uitgespeeld zonder dit nu ook echt beu te zijn inmiddels. Dat gezegd hebbende: Lego Marvel Super Heroes 2 is een must-buy voor de LEGO en Marvel liefhebber. En nu iets anders TT Games!